Independent Renault Forums banner

Vraag over airconditioning / vraag over koelventilator

2K views 9 replies 3 participants last post by  LvR  
#1 ·
Als de AC-schakelaar wordt ingedrukt, gaat de compressor aan en werkt alles. De koelventilator gaat echter niet aan en ik kan niet achterhalen of hij niet aan zou moeten gaan? Kan iemand mij vertellen of de ventilator samen met de aircocompressor zou moeten starten?

De ventilator werkt prima als de koelvloeistof heet wordt. Wanneer de koelventilator aangaat (terwijl de airco-compressor draait), wordt de lucht in de airco-cabine veel kouder :) en ik wil dat het zo koud is... altijd.

Het is een Twingo 2 1,2 16V D4F uit 2014
Drukschakelaar is vervangen
R134A-koelmiddel net bijgevuld en de druk is in orde
Compressor werkt

Bedankt!

#4 ·
Door op de AC-schakelaar te drukken, wordt de compressor ingeschakeld en werkt alles. De koelventilator gaat echter niet aan en ik kan niet achterhalen of hij niet aan zou moeten gaan? Kan iemand mij vertellen of de ventilator samen met de aircocompressor zou moeten starten?

De ventilator werkt prima als de koelvloeistof heet wordt. Wanneer de koelventilator aanslaat (met de aircompressor aan), wordt de lucht in de airco-cabine veel kouder :) en ik wil dat het zo koud is.....altijd

Het is een Twingo 2 1,2 16V D4F uit 2014
Drukschakelaar is vervangen
R134A-koelmiddel net bijgevuld en de druk is in orde
Compressor werkt

Bedankt!
In de beginjaren met voldoende motorvermogen was het idee om de koelventilatoren altijd te laten draaien zodra de AC-compressor inschakelde.

Met kleinere motoren en minder vermogen is het heel goed mogelijk dat uw ECU voorkomt dat de ventilator draait om een beetje van het arme vermogen van de 1.2 te besparen om u te helpen bewegen.

Het is slechts een mogelijkheid, en ik zou zeggen dat u een scanner nodig heeft om het inschakelsignaal van de ventilator als functie van de AC te onderzoeken.

#5 · (Edited)
Dat is een goed punt :)

Met kleinere motoren en minder vermogen is het heel goed mogelijk dat uw ECU voorkomt dat de ventilator draait om een beetje van het zwakke vermogen van de 1.2 te besparen om u te helpen bewegen.
Dit is mijn derde Twingo en ik kan me niet herinneren of de ventilator aanging bij het aanzetten van de airco op de andere auto's. Ik hoopte dat iemand met een vergelijkbare Twingo dit kon controleren en verifiëren.

(y)

#6 ·
Jij dit?

Van

Dit:

De airconditioner van de auto bedient de Renault Twingo-koelventilator en moet binnen vijf minuten worden geactiveerd.

#7 ·
Ja, de eerste link "aircon issue" is door mij aangemaakt, maar niemand heeft geantwoord, dus ik vraag het in een ander forum.

De koelventilator slaat na 5 minuten aan wanneer de ecu / koelvloeistoftemperatuurschakelaar of een andere eenheid dit vereist. Ik weet dat de koelventilator werkt en mijn vraag is puur:

Moet de koelventilator standaard samen met de AC-compressor starten wanneer de airco wordt geactiveerd?

In mijn Skoda draait de koelventilator altijd wanneer de airco is geactiveerd.