Independent Renault Forums banner

Druk stroomopwaarts van de turbine.

54K views 37 replies 5 participants last post by  ljubisa.graovac83  
#1 ·
Hier is een vreemde.

2012 2.0 Dci Espace 150 pk.
Werkt prima. Geen foutcodes of waarschuwingslampjes.
Vorige week een regeneratie op de weg gedaan en gegevens gelogd.
80 km/u in 3e versnelling. Regeneratie verliep prima tot 0 gram roet.
Kijkend naar de gegevens na de rit, merkte ik dat de druk stroomopwaarts van de turbine soms opliep tot 4,5 BAR.
Ik begrijp dat de bovengrens maximaal 1,5 BAR zou moeten zijn, inclusief atmosferische druk.
Gecontroleerd met Clip en Autel MaxiCom.
In de werkplaats is de druk bij stationair toerental ongeveer 1,15 BAR.
Precies wat ik zou verwachten, want bij het inschakelen van de ontsteking begint de meting bij atmosferische druk.
Het toerental opvoeren tot 4500 en de druk stijgt tot ongeveer 4 BAR.
DPF-druk is prima, komt nooit boven de 0,2 BAR.
Het wijst op een verstopte kat.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom de auto zo goed gaat, geen waarschuwingslampjes of codes.
Sensor lijkt in orde bij stationair toerental en kleine gasinput.
Iets ideeën?

#2 ·
Hier is een rare.

2012 2.0 Dci Espace 150 pk.
Werkt prima. geen foutcodes of waarschuwingslampjes.
Heeft vorige week een regeneratie op de weg gedaan en gegevens geregistreerd.
50 MPH 3e versnelling. Regeneratie probleemloos voltooid tot 0 gram roet.
Keken daarna naar de gegevens van de run en merkten dat de druk stroomopwaarts van de turbine soms opliep tot 4,5 BAR.
Ik begrijp dat de bovengrens maximaal 1,5 BAR moet zijn, inclusief de atmosferische druk.
Gecontroleerd met Clip en Autel MaxiCom.
In de werkplaats is de druk bij stationair toerental ongeveer 1,15 BAR.
Precies wat ik zou verwachten, want bij het inschakelen van de ontsteking begint de meting bij atmosferische druk.
Breng het toerental op 4500 en de druk loopt op tot ongeveer 4 BAR.
DPF-druk is prima en gaat nooit over de 0,2 BAR.
Het wijst op een verstopte kat.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom de auto zo goed gaat, geen waarschuwingslampjes of codes.
Sensor lijkt in orde bij stationair toerental en slechts kleine gasinput.
Ideeën?

#4 · (Edited)
Laat me het proberen ......................

IMO is het de beste aanpak om te bevestigen dat je daadwerkelijk die belachelijke druk krijgt zonder dat de ECU er op de een of andere manier over klaagt ..................

Dus het eerste wat je moet doen is een ouderwetse "boost/manifold vacuum" meter pakken en deze aansluiten op een willekeurige manifold poort - bevestig wat je daar ziet op de manifold druksensor

........... en aangezien je daar mooie tools lijkt te hebben - start de logging functie en log ALLE motorparameters tegelijkertijd voor een rit - start met loggen als de motor koud en uit is, doe je rit, kom terug en laat hem stationair draaien, stop met loggen en plaats de resultaten hier, laten we eens kijken

#7 ·
De verwachte turbodruk van 1,5 bar zal 1,5 boven de atmosferische druk liggen, dus je zou ongeveer 2,5 bar moeten zien. Mijn dci 1.5 geeft 32 psi aan, ongeveer 2,2 bar bij vol vermogen. Ik weet dat het niet dezelfde motor is, maar het geeft een idee. 4 bar is echter hoog, zitten er verbindingen op de turbine en kan de wastegate vrij bewegen?

• Like
Reactions: LvR
#8 ·
Bedankt voor de antwoorden.
Het is mijn eigen voertuig en ik rijd maar een paar kilometer naar mijn werk en terug.
Tegen de tijd dat ik op mijn werk kom, is hij net op bedrijfstemperatuur.
Ik wacht tot er ongeveer 50 gram roet in het DPF zit en ga dan een half uur in de 3e versnelling met ongeveer 80 km/u rijden.

#10 · (Edited)
Je hebt de mooie tools - wordt de uitlaatdebiet gemeten en de MAF-debiet over het hele toerentalbereik hetzelfde gemeten? ........... plaats een log

Ralph, het is geen 1,5 bar verwachte boost.
Het is de turbinedruk stroomopwaarts.
Uitlaatspruitstuk.
Je spruitstukdrukcijfer van 2,6 in die screengrab komt in de buurt van wat het zou moeten zijn, net als @Ralph zei - maar dat is de plek om te beginnen

Als je kunt bevestigen dat je dat boostcijfer daadwerkelijk ziet, MOET de uitlaatstroom ergens anders naartoe gaan, je zult geen boost opbouwen .............. en de ECU klaagt normaal gesproken veel beter over zulke hoge tegendrukken in de uitlaat

#12 ·
Nou, die sensor was een beetje een klus om te bereiken.
Verwijderd en druk getest tot 1,5 bar.
Leest perfect. Getest met 3 verschillende pompen.
Dus wat er ook van de uitlaatzijde van de turbo afgaat, krijgt een serieuze druk.
Ik heb de werking van de variabele schoepen op de turbo gecontroleerd terwijl ik daar beneden was.
Ze werken prima.
Er is een EGR-verwijderingsplaat gemonteerd, maar ik denk niet dat die het probleem veroorzaakt.
De lucht gaat tenslotte rond en rond.
Zal hem verwijderen en opnieuw testen.
Moet ook uitzoeken wat Renault als maximale druk aangeeft.

#38 ·
Nou, die sensor was een beetje een klus om te bereiken.
Verwijderd en druk getest tot 1,5 bar.
Leest perfect. Getest met 3 verschillende pompen.
Dus wat er ook van de uitlaatzijde van de turbo afgaat, krijgt een serieuze druk.
Werking van de variabele schoepen op de turbo gecontroleerd terwijl ik daar beneden was.
Ze werken prima.
Er is een EGR-verwijderingsplaat gemonteerd, maar ik denk niet dat dat het probleem veroorzaakt.
De lucht gaat tenslotte rond en rond.
Zal het verwijderen en opnieuw testen.
Moet ook uitzoeken wat Renault als maximale druk aangeeft.
Hoi, waar bevindt de sensor zich op een Renault Traffic 2012 2.0cDi? Ik kan hem niet vinden

#13 ·
Oké, dat is een goede test, maar als het spanningsbereik van de sensor 0 - 5V is voor een bereik van 0 - 1500 mbar, zoals per

, wat voor soort spanning wordt er naar de ECU gestuurd om hem te laten denken dat hij 4 Bar ziet?

Heeft u de spanning die op de sensor wordt gezien, bevestigd met de referentiedruk van 1500 mbar?

#14 ·
Oké, dat is een goede test, maar als het spanningsbereik van de sensor 0 - 5V is voor een bereik van 0 - 1500 mbar, zoals per

, wat voor soort spanning wordt er naar de ECU gestuurd om hem te laten denken dat hij 4 Bar ziet?

Heb je de spanning die op de sensor wordt gezien bevestigd met de referentiedruk van 1500 mbar?

#17 ·
Anders gezegd:

Stel dat de uitlaatdruk na de turbo ongeveer 0,4 Bar is bij 4000 tpm op een goed stromende uitlaat...............

Er moet behoorlijk wat werk worden verricht door de turbo bij 4000 tpm...............en het werk wordt weerspiegeld in het drukverschil over de turbo, dus men zou iets rond de gerapporteerde 4 Bar absoluut stroomopwaarts van de turbo verwachten om die energie in de schoepen van de turbo te krijgen.

De vraag is waarom de Autel-tool u vertelt dat u een bereik van 0 - 1500 mBar moet verwachten? ................ wat vertelt Clip u te verwachten - ook maar 1500 mBar of iets anders zoals 5 Bar?

IMO de ECU, zoals ik al zei, kots heel snel als de gemeten parameterwaarde buiten het verwachte bereik in de ECU ligt - waarom kotst hij momenteel niet? ........... is hij tevreden met de waarde en weet Autel niet waar het over praat?

#18 ·
Hier is een grafiek van de sensorspanning en -druk.
Clip geeft geen maximum.
De computer begint te lezen vanaf atmosferisch.
Pomp 1 bar in de sensor en deze leest ongeveer 2 bar.
Als de kat geblokkeerd is, loopt de manifold druk op.
Ik zou verwachten dat het maximum 1,5 bar is.
Zal navragen bij Renault wat het voorgestelde maximum is.

Attachments

#19 ·
Ik ben ook geïnteresseerd in het uiteindelijke antwoord op uw vraag over het verwachte drukbereik, maar aangezien ik geen specifiek referentiemateriaal kan vinden, kan ik niet helpen en heb ik momenteel geen van deze dieren waarop ik een scanner kan plaatsen om te vergelijken.

Ik zou zeggen dat zolang er geen klachten zijn van de auto of Clip (in het bijzonder), je het ding moet besturen en het moet vergeten - de ECU is er echt goed in om te klagen wanneer dat nodig is.

#21 ·
Dacht dat je dit ook zou lezen @ours2012 ............. geweldige info ................ heb je misschien een verborgen voorraad referentiemateriaal om ons te informeren over het verwachte turbinedrukbereik op de turbo?

Ik weet dat de meeste turbo's over het algemeen realistisch gezien rond de 2:1 draaien (ideaal zou 1:1 zijn) .............. dus ik zou zeggen dat bij 1,6 Bar boost men 3,2 Bar turbinedruk kan verwachten, wat niet al te ver afwijkt van die laatste 3,4 Bar op de laatste foto ................... maar ik weet gewoon niet hoe efficiënt deze turbo's zijn en wat PRECIES te verwachten is

#22 ·
Heb gekeken en kon niets vinden.

Zou in de volgende richting denken:
Hoe vaak de DPF moet regenereren ligt het allemaal aan het niet daadwerkelijk gebruiken van de auto en roet door het hele systeem een beperking veroorzaakt?
OF

Heeft hij ergens anders in het uitlaatsysteem tegendruk, ook al loopt hij prima?

Mijn gedachten zouden uitgaan naar een baffle in de achterste uitlaatdemper, gewoon omdat hij zo goed loopt en de hoeveelheid tegendruk (nogmaals, ik weet niet of dat acceptabel is voor deze motor) geen effect lijkt te hebben, is er een probleem, of niet?
Een moeilijke om te beantwoorden...

#23 ·
Bedankt voor het kijken - Ik dacht dat ik dommer was dan normaal - Ja - Ik zou zeggen als Clip tevreden is en er geen kerstboomlichtjes op het dashboard knipperen, rijd dan gewoon met het ding.

Het beste wat je kunt doen zonder kennis van ontwerptechniek is kijken naar de uitlaat- en turbogerelateerde temperaturen en als deze ook binnen het normale "verwachte" bereik liggen, dan is welke waargenomen abnormale "belemmering of blokkade" dan ook aanwezig is van geen belang :unsure:

#24 ·
Bedankt voor jullie reacties, jongens.
Mijn auto, een van de laatste RHD's die zijn gemaakt, is een beetje een vreemde eend in de bijt.
Het DPF-filter heeft slechts één druksensor vóór de DPF.
Er is geen sensor na de DPF.

Dus zoals ik het nu zie, heb ik een vrij hoge druk stroomopwaarts van de turbine.
De volgorde van sensoren en componenten is: uitlaatspruitstuk - turbo - druksensor - kat - druksensor - DPF.
De eerste sensor is gecontroleerd en geeft correcte waarden en een hoge waarde tot 4 bar.
De tweede sensor vóór de DPF geeft niet meer dan 0,3 bar aan als je hem flink op zijn staart trapt.
Omdat het een stomme Renault is, begint de upstream turbo sensor te lezen vanaf de atmosferische druk als de ontsteking aan staat.
De sensor vóór de DPF begint vanaf nul te lezen.
Dit vertelt me dat er mogelijk een vernauwing is in het kat-gebied.
Ik wil gewoon de bodem ervan bereiken voordat ik in mijn ballen word getrapt met de interne onderdelen van de turbo.
Zal morgenochtend Dialogys doorzoeken en kijken of er suggesties zijn voor waarden.

#25 ·
Bedankt voor jullie antwoorden, jongens.
Mijn auto, een van de laatste met rechts stuur, is een beetje een vreemde eend in de bijt.
Het DPF-filter heeft slechts één druksensor vóór de DPF.
Er is geen sensor na de DPF.

Dus zoals ik het nu zie, heb ik een vrij hoge druk vóór de turbine.
De stroom van sensoren en componenten is, uitlaatspruitstuk - turbo - druksensor - kat - druksensor - DPF.
De eerste sensor is gecontroleerd op correcte metingen en geeft een hoge waarde tot 4 bar.
De tweede sensor vóór de DPF meet niet meer dan 0,3 bar als je hem flink op zijn staart trapt.
Omdat het een stomme Renault is, begint de upstream turbo sensor te meten vanaf atmosferische druk als de ontsteking aan staat.
De sensor vóór de DPF begint te meten vanaf nul,
Dit vertelt me dat er mogelijk een vernauwing is in het kat-gebied,
Wil gewoon de bodem ervan bereiken voordat ik in mijn ballen word geraakt met de turbo's internals.
Zal morgenochtend Dialogys doorzoeken en kijken of er suggesties zijn voor waarden.

#27 ·
Deze man zou een baby krijgen.

Niets nieuws gezegd daar dat naar mijn mening nog niet is gezegd ................ in termen van zijn definities werd mijn eigen toelaatbare tegendruk van 0,4 Bar die ik voor een bruikbare uitlaat had geschat, verlaagd tot 0,3 Bar volgens zijn normen, dus noem me daarin verkeerd - anders dan dat, wat zeggen Clip of andere Renault-bronnen?

Hij heeft niet eens de turbinedruk aan de voorkant aangeraakt...............

#32 · (Edited)
maar *geen foutcodes. *
DIT!

Autel kopieert wat de beschrijvingen en definities van Clip zijn .............. als het Clip-referentiemateriaal mogelijk funky is, zal Autel die logica gewoon herhalen .................

Nope, geen codes of gejammer van welke aard dan ook'
Net in de werkplaats op 4k laten draaien met kat oxy-sensor verwijderd.
Als de kat verstopt is, zal de drukmeting veel lager zijn.
Op dit moment denk ik dat de meting niet lager is.
Zal het weer in elkaar zetten en nog een meting doen.
Zo terug.
Je kunt geen werk laten verrichten door de turbo, tenzij je een drukval over het ding hebt - dwz de druk hoger aan de kant van het spruitstuk dan aan de uitlaatzijde ................. en ALLE turbo's moeten zich aan deze wet van energie-input houden - niets is gratis. Pak een niet-race turbo-specificatie op een motor onder belasting en je zult zien dat ze werken met een variërende turbo-differentiaaldruk tot turbodrukverhouding van ongeveer 2 of beter - in het ideale toerentalbereik heb je een verhouding van dichter bij 1 ................... en je metingen passen mooi bij deze eigenschap ................ dus zoals ik al zei, is je opstelling hoogstwaarschijnlijk 100% binnen het verwachte gedrag - als je de verhouding rond maximale efficiëntie (+-2000 tpm) berekent, zul je dit zien gebeuren
2 tests uitgevoerd.
In wegtrim stationair in de werkplaats met de toeren op 4000.
Toerental 4035
Boost 1,1 bar.
Gasklepstand 22,5.
Druk stroomopwaarts van de turbine 1593 mbar.

Kat o2 sensor verwijderen
Toerental 3986
Boost 1,118 bar
Gasklepstand 21,4
Druk stroomopwaarts van de turbine 1697 mbar.

Dit laat zien dat de kat niet geblokkeerd is.
Met de o2-sensor eruit, iets spelen met de toeren 3,5 tot 4k, zou de turbinedruk zo hoog worden als 2 bar.
Verdomme, dit is een hersenbreker.
Het enige dat je nu nog kunt proberen, is de EGR-afdekplaat verwijderen.
Zonder belasting op de motor kun je geen zinvolle tegendruktest van de turbo uitvoeren - de ECU beperkt de hoeveelheid boost tot bijna 0, omdat het niet nodig is om de vereiste gasklepinput van de bestuurder te bereiken - vandaar je meetresultaten. Je moet de motor belasten. Zonder echte belasting op de motor wordt er geen echte boze uitlaatstroom/spruitstukdruk gegenereerd - de motor reageert effectief als een niet-turbo-motor

Ook:

Je meldde eerder "DPF-druk is prima, gaat nooit over 0,2 BAR. " ................... dwz als je het hebt over tegendruk van de uitlaat en begint bij het uitlaatspruitstuk stroomopwaarts van de turbo - je laatste volledige uitlaatspruitstukdruk was 1,698 Bar. De uitlaattip zit op ongeveer 1 Bar (omgeving) ............. dus in totaal is je tegendruk die door de motor wordt gezien ongeveer 0,698 Bar ................ daarvan laat je 0,2 Bar vallen over de DPF, dus je houdt effectief 0,498 Bar over door alle extra componenten ................ eerder zei ik dat ik 0,4 Bar op een goede uitlaat imo oké vind - dus je bent weer terug bij dat cijfer en dat omvat de effectief onbelaste turbo (hij maakt geen boost, dus hij gedraagt zich alsof hij er bijna niet is)