Independent Renault Forums banner

Renault Trafic 2017 1.6dci - U059f 'ongeldige gegevens' nox sensor B

8.7K views 10 replies 5 participants last post by  Kenny.S  
#1 ·
Heb onlangs een Trafic III uit 2017 gekocht met 132.000 mijl op de teller, die een terugkerende 'check anti-vervuilingssysteem' en motorstoringslampje heeft ontwikkeld. Ik heb geprobeerd het te resetten met een generieke OBD2-scanner, wat in eerste instantie werkte, maar het komt direct na het opstarten terug, zodra het 3 keer is gestart.

Heb de kat-temperaturen in de gaten gehouden en hij voltooit DPF-regeneraties zoals normaal. De fout blijft echter terugkomen, dus ik blijf hem om de paar dagen wissen.

Besloten om een ​​goede scan te laten uitvoeren met een Snap-on Zeus, die een paar foutcodes opleverde met U059f - Ongeldige gegevens ontvangen van NOx-sensor "B", wat wijst op een defecte sensor. Heb hem gewist met de Snap-on, maar hij kwam weer terug. Vervangen NOx-sensor 2 met een originele eenheid, maar na het wissen komt hij terug als in afwachting van DTC, dan actueel na 3 starts.

Tot nu toe heb ik in dezelfde volgorde gedaan:
  • Drukzensorleiding in de motorruimte schoongemaakt omdat deze verstopt was (geen symptomen echter)
  • Vervangen Nox-sensor B met origineel onderdeel
  • Vervangen de MAP-sensor omdat deze verkeerd leek te lezen, maar de nieuwe sensor was exact hetzelfde.
  • Adblue-injector verwijderd en schoongemaakt (was niet te korstig)

Ik heb een endoscoop in de adblue-vultank gestoken en hij zag er redelijk leeg uit, maar ik kan me vergissen. De adblue-injector klikt, wat me vertelt dat hij aan het cyclus is, maar ik weet niet of de tanksensor defect is, omdat hij rond de 80-84% is gebleven sinds ik er de afgelopen 200 mijl mee heb gereden?

Alle hulp of suggesties zouden zeer op prijs worden gesteld, ik worstel echt om iets uit te werken.

Bedankt,

Tom.

Attachments

#2 ·
Update: U059f/DTCC59F-code is er nog steeds, maar ik heb een fles van 1,5 liter adblue toegevoegd en het niveau steeg tot 92%, dus het lijkt erop dat alles in orde is met de niveausensor. Ik heb een lange rit gemaakt rond de M25 en de kat-temperaturen gecontroleerd, die >600°C bereikten, wat bevestigt dat de actieve regeneratie succesvol werd voltooid.

Ik heb vandaag een paar uur besteed aan het verwijderen van de voorste sensor. Was zwaar vastgelopen, kostte veel overredingskracht, map gas, penetrerende vloeistof en remmenreiniger om hem te verwijderen. De schroefdraad was echt slecht toen hij werd verwijderd. Spanning gemeten bij de voorste NOx-stekker: 12v op voeding, 2,4v op can low en 2,7v op can high, lage weerstand op de aarddraad dus alles goed bij de stekker.

Terughoudend om er meer geld aan uit te geven, maar het lijkt erop dat er een voorste NOx-sensor nodig is. Ik vraag me af of de scanner ten onrechte verwijst naar de upstream NOx-sensor als positie 2, terwijl de fout in feite bij de upstream sensor ligt. Wie weet, maar £500 aan sensoren is nooit leuk...

#4 ·
Voor mijn 2017 trafix was NOx-sensor 2 (positie B) eigenlijk de upstream sensor, die zich net voor de adblue-injector bevindt. Sensor 1 was de downstream.

Maakt geen logische zin, behalve wat ik kon afleiden, namelijk: euro 5 bestelwagens hadden maar één Nox-sensor (downstream, zou eerst nummer 1 zijn geweest) en toen werd een tweede upstream toegevoegd om de adblue-module in staat te stellen de dosering van adblue te berekenen door de upstream- en downstreamwaarden te vergelijken.

Ik hoop dat dit helpt.

#5 ·
Voor mijn 2017 trafix was NOx-sensor 2 (positie B) eigenlijk de upstream sensor die zich net voor de adblue injector bevindt. Sensor 1 was de downstream.

Het slaat nergens op, behalve wat ik kon afleiden, namelijk: euro 5 bestelwagens hadden maar één Nox-sensor (downstream, zou eerst nummer 1 zijn geweest) en toen werd er een tweede upstream toegevoegd om de adblue module in staat te stellen de dosering van ablue te berekenen die nodig is door de upstream en downstream waarden te vergelijken.

Ik hoop dat dit helpt.

Tom.
Heel erg bedankt Tom 👍