Independent Renault Forums banner

Noodknop werkt niet - hoe te repareren?

1 reading
7.2K views 8 replies 4 participants last post by  BorderM  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb een Megane IV (2017) en de knop voor de alarmlichten werkt niet meer (de rode driehoeksknop). Er gebeurt niets als ik erop druk. Richtingaanwijzers werken prima en schakelen de betreffende knipperlichten in.

De knop maakt deel uit van multimedia/navi die er zo uitziet:

Image

Ik ben bij mijn lokale monteur geweest en hij zegt dat de knop/schakelaar niet kan worden vervangen of gerepareerd en dat hij alleen een gebruikt multimediasysteem kan bestellen en het volledig kan vervangen, bijvoorbeeld: 2017 Renault Megane MK4 SAT NAV SCREEN 280901068R | eBay

Ik heb ook over een paar dagen een afspraak bij een erkende Renault-service (ik kom trouwens uit Kroatië), dus ik zal zien wat ze te zeggen hebben. Ik hoop dat de knop/schakelaar kan worden vervangen zonder het hele infotainmentsysteem te hoeven vervangen.

Wat kan ik hier verwachten? Kan de knop/schakelaar worden vervangen? Wat is de prijs van een nieuw infotainmentsysteem? Is het mogelijk om het te upgraden naar een grotere bij het vervangen?

#3 ·
Omdat de knop niet vaak wordt gebruikt, zal er vuil op de contacten ophopen. Kijk of je wat contactreiniger eromheen kunt spuiten en hem vaak aan en uit kunt zetten. Geen garantie, maar het heeft bij mij bij een paar eerdere auto's gewerkt.
Bedankt! Ik heb precies gedaan wat je zei en de knop werkt nu. Het lijkt niet zo mooi te "klikken" als voorheen, maar hij werkt perfect elke keer als hij wordt ingedrukt. Het moet de vuilophoping zijn, maar ik gebruik de knop dagelijks, dus "niet vaak gebruiken" zou geen probleem moeten zijn. Je hebt me gered, nogmaals bedankt!

#5 ·
Even een paar updates voor het geval iemand hetzelfde probleem tegenkomt. Ik moest het een paar keer schoonmaken omdat het weer niet werkte, maar nu lijkt het prima te werken en ik hoop dat het zo blijft. Ik bezocht een erkende Renault-service en ze zeiden ook dat het enige wat ze kunnen doen is het nieuwe infotainmentsysteem installeren, individuele knoppen/schakelaars kunnen niet worden vervangen. Nieuwe infotainment kost ongeveer 650 euro.

#9 ·
Kun je een korte handleiding delen over hoe je de knop hebt schoongemaakt?
Ik heb gewoon MOTIP Contact cleaner gebruikt en een paar korte sprays in de spleten rond de knop gespoten en het 10 minuten laten drogen. Ik denk dat het genoeg is om vuil dat zich heeft opgehoopt te penetreren en op te lossen.
Image

Na een tijdje werkte de knop weer niet meer en deze contactreinigertruc hielp niet meer. Mijn lokale monteur vond een gebruikte originele infotainment voor 200 euro en verving deze volledig. Het werkte perfect gedurende 2 jaar en nu begon dezelfde knop weer te haperen.

Ik kan het probleem voorlopig oplossen met contactreiniger, maar ik denk dat het op een gegeven moment weer zal stoppen met werken en dan zal ik het hele infotainmentscherm voor de tweede keer moeten vervangen. Dit is echt raar, want dit lijkt geen veelvoorkomend probleem te zijn en ik ben heel voorzichtig met de knop en de manier waarop ik mijn auto schoonmaak (ik gebruik alleen een droge handdoek om dat deel af te vegen) nadat ik het hele scherm voor deze kleine knop moest vervangen.

Ook is dit een behoorlijk slechte engineering van Renault. Zoiets als de knop voor de alarmlichten is iets dat belangrijk is voor de veiligheid en het zou ergens moeten zitten dat beter toegankelijk en robuuster is, niet een onderdeel van een goedkope Chinese tablet waarvoor je 650 euro in rekening brengt om te vervangen nadat deze kapot gaat.