Independent Renault Forums banner

K-lijn Geen spanning OBD ii

18K views 19 replies 3 participants last post by  lancs dave  
#1 ·
Hallo iedereen.
Ik heb een probleem met mijn Scenic 1.6 16v uit 2000.
Ik heb geprobeerd te zoeken op de forums, maar ik heb niet veel succes.
Als ik iets gemist heb, laat het me dan weten, bedankt.
Ik probeer een Chinese kloon van de Renault Clip diagnoseapparatuur te gebruiken, maar ik kom nergens omdat er geen spanning is op de K-line pin in de socket.
Ik heb elke zekering uit de zekeringkast in de cabine en de zekering/relais kast in de motorruimte getrokken, ze zijn allemaal in orde.
Alle accessoires, lichten etc. werken prima.
De bedradingsschema's tonen dat de K-line draad uit de Engine Management Module komt, paars gekleurd is en dan verandert in oranje, via een stekker, neem ik aan.
Weet iemand de locatie van deze verbinding zodat ik deze kan testen?
Weet iemand welke route deze kabel aflegt rond de kabelboom naar de diagnose socket zodat ik kan controleren op breuken?
Als iemand meer info nodig heeft, vraag het gerust.
Iemand suggesties wat ik hierna kan proberen?
Alle hulp in deze kwestie zou zeer gewaardeerd worden.
De uwe Frustrerend,
Ian.

#2 ·
Kijk in de zekeringkast van de motorruimte.

Klip en til de complete relaisplaat omhoog en zoek naar een grote witte stekker.
Klip deze uit de houder.

De inzetstukken in de stekker zijn gekleurd.
Kijk naar de zwarte (durf ik te zeggen:eek:).

Er staan nummers op, maar je hebt een microscoop nodig om ze te zien.
Zoek naar draden in deze volgorde en kleur op de ene helft van de connector.

B1 = Rood
B2 = Beige (crème)
B3 = Oranje
B4 = Grijs

Tegengestelde kant van de stekker
B1 = Rood
B2 = Grijs
B3 = Paars of Violet
B4 = Rood/wit of violet

Diagnostische L-lijn is B2
Diagnostische K-lijn is B3

K-lijn -- Test de continuïteit tussen diagnoseaansluiting pin 7 en B3 (beide zijden) in die stekker.

Als alles goed is, test dan tussen stekker B3 en de motorregelmodule (Ecu) pin 56

L-lijn is diagnoseaansluiting pin 15 en B2.
Deze loopt naar Ecu pin26

Als de draad is gebroken tussen de stekker en de Ecu, moet je de kabelboom strippen om te controleren op breuken. Ziet er misschien goed uit aan de buitenkant, maar draden kunnen intern breken.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar gelukkig is de Ecu niet al te ver weg.

#5 ·
Hallo opnieuw.
Ik heb net naar mijn auto gekeken en geprobeerd deze K-Line-fout te vinden.
Ik heb de verschillende eerder genoemde draden en de witte stekker onder de relaisbak gevonden.
Ik heb de grote zwarte stekker van de Engine Management Module verwijderd en als ik naar pin 56 kijk, zit er niets in het kleine gaatje waar ik dacht dat er een kleine metalen socket zou moeten zitten waar de pin in kan.
Alle hulp zou zeer op prijs worden gesteld.
Ian.

#7 ·
Vergeet mijn laatste bericht.
Ik heb in plaats daarvan de ecu van de automatische versnellingsbak losgekoppeld!!
Waar zit de ecu van de motor eigenlijk in een Scenic uit 2000?
Groeten,
Ian
Bij versies met handgeschakelde versnellingsbak zit deze meestal achter de koplamp aan de passagierskant.
Ik weet niet of ze dingen hebben verplaatst op automaatmodellen.

#8 ·
OK, je hebt stroom op je k-lijn, dus waarom ga je naar de ecu? Probeer je Can Clip aan het werk te krijgen? Toont het lampjes op de unit wanneer je verbinding maakt met de auto... ZIJN DE DRIVERS GEINSTALLEERD... WELKE versie software met clip, als het versie 142 is, kun je het dan in apparaatbeheer zien als een bosch alliance... kun je communiceren met ecu's zoals abs uch... wat komt er op het scherm? Gebruik je een laptop met oplader, niet alleen de batterij van de laptop? Omdat deze clips veel stroom verbruiken en communicatieproblemen veroorzaken. Zoals je kunt zien aan de paar vragen die ik heb gesteld, heb ik geen idee wat je probleem is. Dat wil zeggen, is het een autoprobleem of een can clip-probleem...

#9 ·
Hallo ours2012.
Bedankt voor je antwoord.
De reden dat ik probeer bij de ecu te komen, is om bij de bedrading te komen om deze te testen.
Mijn probleem, zoals vermeld in mijn eerste bericht, is dat ik geen spanning heb op de OBD-aansluiting op de K-Line pin.
Daarom probeer ik in de bedrading van de ecu te komen.
Ik heb inmiddels de ecu gevonden, maar ik kan de metalen afdekking aan de bovenkant niet verwijderen om de kabelboom los te maken.
Het schuift een paar millimeter heen en weer, maar ik kan geen manier vinden om het te verwijderen.
Kan iemand hierbij helpen?
Als ik dit probleem heb opgelost en mijn Clip-kloon kan gebruiken, zal ik mijn bedrijfswagen gebruiken als een aparte voeding om alles te laten draaien.
600 watt omvormer om de netvoeding voor de laptop te kunnen gebruiken en startkabels om de batterij van stroom te voorzien terwijl de bus draait.
Alle hulp zou zeer gewaardeerd worden.
Ian.

#10 ·
Ok ...is er een kans dat u de fout aan ons kunt onthullen, omdat deze ons in de goede richting kan wijzen, d.w.z. wat er mis is met de auto waarvoor u Can Clip nodig heeft om te diagnosticeren, ...kunt u toevallig het motornummer geven zodat ik naar de juiste w....g d.....m kan kijken, want ik heb deze voor een 701 704 706 708 709 en 712 en heb alle stroomverdelingspunten om te controleren en aardingspunten. Zoals u heeft gezegd, heeft u stroom op 16 met de ontsteking uit en stroom op één met de ontsteking aan. 4 en 5 zijn aarde, dus er is stroom op de socket. .......kunt u verbinding maken met een andere ecu????? stroom komt alleen in de socket van zekering 18 als de ontsteking aanstaat op punt één op de socket.... van zekeringkast 2 op zekering 21 een 60 amp zekering naar zekeringkast één op zekeringnummer 8 naar dlc socket om de ontstekingsvoeding op 16 te geven

#11 ·
Hallo.
Oké, het verhaal tot nu toe.
Mijn auto is een W-reg 1.6 16v Scenic automaat.
Mijn auto ging 5 jaar geleden naar mijn garage en werd af en toe gestart, maar is nooit ergens geweest.
In die tijd heb ik de cilinderkop verwijderd, de klepgeleiders vervangen, algemene ontkoling, de kop werd professioneel gevlakt en de kleppen terug in hun zittingen geslepen.
Begin maart van dit jaar is de auto weer op de weg gezet.
Het stationair draaien is een beetje onregelmatig en als de auto opwarmt, kan hij in de versnelling afslaan.
Er is ook een probleem met de automatische versnellingsbak.
De bak houdt de versnellingen veel te lang vast en als hij wel schakelt, vooral van 1 naar 2, kan het erg abrupt zijn.
Maar bij hard of volgas zijn de schakelingen erg soepel.
Ik denk dat dit komt door een lage oliedruk.
Ik ben bezig de olie te vervangen door de juiste Mobil-olie.
Ik wil de Clip-kloon gebruiken om de motor en de bak te diagnosticeren, zodat ik de dingen kan oplossen.
Ik weet niet welke serie mijn motor is, 700, 701 etc.
Ik probeer de metalen afdekking van de ecu te verwijderen, zodat ik de bedrading op continuïteit kan controleren en eventuele breuken in de bedrading kan repareren.
Als ik de bedrading heb gerepareerd, hoop ik een Global Update van de auto te kunnen doen met de Clip nadat ik alle fouten heb verholpen.
Mijn eerste prioriteit is om te proberen de K-lijn te repareren, vandaar dat ik probeer de metalen afdekking van de ecu te verwijderen.
Bedankt voor alle hulp.
Ian.

#12 ·
autobox olie neem ik aan. Weet het niet zeker, vraag het hier, er kan een filter in de doos zitten (stel de vraag, misschien moet je een ander onderwerp starten om een antwoord te krijgen).. Als je het hebt, moet je dit eerst veranderen, deze jongens hier zullen je vertellen waar je moet zoeken. OK terug naar je andere probleem heb je stroom op deze punten op de diagnostische sokkel?

#14 ·
Ja, ik ben de olie van de automatische versnellingsbak aan het verversen.
In tegenstelling tot handgeschakelde versnellingsbakken en motoren kun je niet ALLE olie uit een automaat aftappen door alleen de aftapplug te verwijderen. Het is een lang proces waar ik nu niet op in ga.
Mobil LT 71141 is de juiste olie die ik gebruik.

De K-lijn op een OBDii-aansluiting is de COMMUNICATIELIJN tussen diagnoseapparatuur en de ECU's van een voertuig.
Het maakt niet uit welke diagnoseapparatuur je hebt, van de goedkoopste codelezer tot een volledige suite die duizenden kost, het is allemaal een hoop nutteloze rommel zonder spanning op de K-lijn, pin 7 op de aansluiting.

Dat is het probleem dat ik probeer op te lossen, GEEN SPANNING.
Al het andere is secundair totdat ik deze fout heb verholpen.

#15 ·
OK, ik denk dat ik weet waar je vandaan komt. K-line heeft minder dan één volt als je een scantool gebruikt. Niets in de auto geeft erom als de K-line kortgesloten is met +12. De K-Line wordt niet gebruikt voor interne communicatie in het voertuig. Maar een scantool initialiseert een communicatiesessie door de K-line naar de massa te trekken. De K-line zou een bepaalde spanning moeten hebben, maar via een bron met hoge impedantie. Als de K-line "hard" +12 heeft, klopt er iets niet. HEBT u een radio erin? Zo ja, koppel deze dan los van de achterkant en probeer dan te communiceren met de ecu.

#16 ·
Hallo mensen.
Net de radio uit mijn auto gehaald en het maakte geen verschil, nog steeds geen spanning op de k-lijn.
Ook opgemerkt dat er ook geen spanning op de l-lijn pin staat.
Ik heb de witte stekker onder de relaisplaat in de zekeringkast losgekoppeld en ik heb continuïteit tussen de stekker en de OBD-aansluiting.
Dus ik neem aan dat de fout zich bevindt tussen deze stekker en de ECU.
Helaas kan ik de metalen afdekking van de ECU niet verwijderen, zodat ik deze kan loskoppelen en de bedrading kan testen.
Hoe verwijder ik de metalen afdekking?
Groeten,
Ian.

#17 ·
Hallo allemaal.
Ik was het zat om te proberen de metalen ECU-cover te verwijderen, dus ik heb hem eraf gesneden.
Zowel de K-Line als de L-Line gecontroleerd en heb continuïteit van de ECU-stekker helemaal tot aan de OBD-aansluiting.
Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat er een probleem is met de ECU en dat er daarom geen spanning is.
Als ik het mis heb, corrigeer me dan gerust.
Pas op de ECU-pin-out gaan testen NADAT ik al mijn gereedschap had opgeruimd en me had schoongemaakt, aahh!
Dat zal ik een andere dag proberen.
Proost,
Ian

#19 ·
Hallo opnieuw.
Ik heb op verschillende websites gelezen dat er spanning moet zijn op de K-Line pin.
U zegt dat dit niet zo zou moeten zijn, dus ik ben momenteel een beetje in de war. :confused:
Ik heb V143 Clip Clone software.
Ik heb geprobeerd dit te installeren, maar ik kom niet verder dan de registratiepatch, dus de software wordt niet volledig geïnstalleerd.
Ik geloof dat hier nu mijn probleem ligt.
Ik heb eerst de reg edit crack uitgevoerd.
Daarna de software geïnstalleerd.
Dan staat er dat je de software NIET moet uitvoeren totdat de registratiepatch is uitgevoerd.
RSWIN vervangen door de gekraakte versie en die vervolgens uitvoeren en dan terugwisselen naar het originele RSWIN-bestand.
Ik kan de reg patch echter niet aan de praat krijgen en kan dus niet alle resterende bestanden installeren wanneer ik de software voor het eerst uitvoer.
Ik hoop dat ik dat duidelijk genoeg heb uitgelegd.
Dit begint een echte pijn in de kont te worden.:steam:
Ik hoop dat iemand kan helpen.
Groeten,
Ian.