Independent Renault Forums banner

Master 3 2.3 dci Problemen met koud starten

15K views 30 replies 4 participants last post by  ours2012  
#1 ·
Hallo.
Dit is mijn eerste bericht en ik ben op zoek naar hulp en advies over een probleem dat mijn Master 3 heeft ontwikkeld.
De afgelopen maanden is het starten van de bestelwagen in de ochtend steeds erger geworden. Meestal duurde het 2 of 3 keer omdraaien van de sleutel om hem te starten. Zodra hij aansloeg, was het als een dieselgenerator die opstartte, geen rook maar veel gebrom, dan een paar toeren en hij draaide prima stationair.

Ik heb sindsdien de accu vervangen door een nieuwe, alle 4 de gloeibougies vervangen door originele en nog steeds heeft de bestelwagen moeite met starten als hij koud is ( 's nachts ).

De bestelwagen rijdt ongeveer 5000 mijl per jaar, ik laat hem altijd elk jaar onderhouden, nieuwe filters en olie ongeacht de kilometerstand.
Ik heb hem aangesloten op Autel en hij toont geen codes die gerelateerd zijn aan motor/ontsteking, slechts één code voor de upc-module.

Alle hulp wordt gewaardeerd.
Bedankt
John

#7 ·
Het staat een startsequentie toe, U drukt het pedaal in, twee contacten zijn voor (denk dat het nog steeds na de ontsteking is) relais, dus als het relais fladdert, dan krijgt de motor geen volledig signaal, .. Busje weet niet dat het een nieuwe batterij heeft, is een andere fout, en de stop-start is onderdeel van een remschakelaar fout

#8 ·
Het staat een startsequentie toe,
U drukt op het pedaal, twee contacten zijn voor (denk dat het nog steeds na de ontsteking is) relais, dus als het relais fladdert, dan krijgt de motor geen volledig signaal,..
Busje weet niet dat het een nieuwe accu heeft, is een andere fout, en de stop-start maakt deel uit van de remschakelaar fout
Oké bedankt. Ik heb de foutcodes DF080 gegoogeld, die worden weergegeven als nokkenasversteller, maar dan binnen de Megane-sectie. Na het lezen van dat probleem stond er dat het een distributiekit was en dan nokkenassensor etc. Is dat wat u zou verwachten? Ik tast in het duister in deze, dus nogmaals, alle hulp bij wat te doen is goed.

#14 ·
Ik heb sindsdien de batterij vervangen door een nieuwe,
Dit in combinatie met die DF080 en DF083 code doet me denken dat je een slim laadsysteem hebt waarbij je de auto moet vertellen dat hij een nieuwe batterij heeft, anders gaat het mis met het batterijlaadproces..............

Ik neem aan dat die screenshot van de Autel van een MK808 of iets dergelijks komt? ................ zo ja, heb je bij het vervangen van de batterij de BMS-servicefunctie op de Autel gebruikt om de juiste info in de BMS te coderen?

#16 ·
Het is niet mijn Autel, het is van mijn vrienden, dus ik heb helaas geen idee welk model het was.
De bestelwagen is een business model als dat nog extra helpt? Hij heeft geen start-stop, dat weet ik.
Ervan uitgaande dat het het model is dat u zegt, kunt u het proces uitleggen?
Bedankt John
Er is in dat geval iets vreemds................ als de computers correct zijn geconfigureerd, zou het geen gejammer moeten genereren met die woorden die verwijzen naar een start/stop-functie en ook de configuratie van de parameter voor batterijslijtage niet moeten vermelden.

Als de tool een MK808 is zoals de mijne, en up-to-date is, dan is de servicefunctie voor de BMS zelfverklarend en begeleidt deze u op het scherm.

#18 ·
Vanmorgen ben ik eropuit geweest om het te proberen te starten en het wilde niet starten. Uiteindelijk, na 5 keer proberen te starten, sloeg het aan, maar stationair draaien was erg onregelmatig gedurende ongeveer 15-20 seconden, daarna kwam de normale stationairloop.
Ik heb de batterij nog niet kunnen programmeren.

#19 ·
Als je bij de Autel komt, vraag dan je vriend om de live injectiecomputergegevens te controleren - let op de gemeten en gevraagde brandstofdruk .................. let op verschillen daar - je hebt een constante brandstofdruk nodig die de gevraagde volgt - ik gok dat deze wel eens te laag kan zijn tijdens deze "moeilijke start"-episodes.

Laatste keer dat je de brandstoffilter hebt vervangen?

5000 mijl per jaar hè ............... zeker dat je verse brandstof in de tank hebt en misschien niet iets met wat water erin?

#20 ·
Als je bij de Autel komt, vraag dan je maat om live injectiecomputergegevens te controleren - kijk naar de gemeten en gevraagde brandstofdruk .................. let op verschillen daar - je hebt een constante brandstofdruk nodig die de gevraagde volgt - ik gok dat je misschien zult merken dat deze te laag is tijdens deze "moeilijke start"-episodes.

Laatste keer brandstoffilter vervangen?

5000 mijl per jaar hè ............... zeker dat je verse brandstof in de tank hebt en misschien niet iets met wat water erin?
Na de bonnen te hebben gecontroleerd, is het brandstoffilter bij een paar van de onderhoudsbeurten niet vervangen, dus ik zal dat zo snel mogelijk laten doen. Het was een rotklus om het de vorige keer dat we het deden af te dichten.
Omdat het voornamelijk stadsritten zijn en de bestelwagen meestal volgeladen is, gebruik ik altijd Shell of Tesco voor mijn brandstof, meestal wordt deze om de drie weken gevuld.
Ik overweeg om hem naar een garage te brengen, omdat het mijn vaardigheden te boven gaat.

#21 ·
Helaas moet u deze beslissing zelf nemen - sorteermotoren in een modern voertuig vereisen bijna altijd een scanner om u te helpen visualiseren wat er op de computers gebeurt ... en zonder deze kunnen dure tijd en reserveonderdelen worden besteed aan het achtervolgen van niet-problemen.

#24 ·
Heeft u toevallig enig idee welke spanning ik op de gloeibougies zou moeten hebben? Getest en slechts 9v getoond
UPDATE ALS ZODANIG:
Nieuwe batterij getest om 12v te bevestigen - 12v gewonnen.
Ik heb een multimeter in de gloeibougie-aansluitingen gestoken - slechts 9v bij het inschakelen van het contact.
Kabels teruggevoerd naar het relais, relaisaansluiting toont 12v maar niets bij het testen van het relais zelf.

Dat zegt mij dat ik het relais moet vervangen?
Als dat niet lukt, breng ik het naar een garage en kijk ik

Een brandstofreiniger door de dieseltank laten lopen.
EGR gereinigd - ik heb dat nog nooit schoongemaakt, maar bij het openen was het al heel schoon.

#26 ·
Dus vandaag ben ik erin geslaagd om hem aan te sluiten op een eenvoudige diagnosemachine, zij het een die live data en foutcodes leest.

Geen foutcodes zoals mijn eerste set, dit keer was het een P0380, dus gewist en opnieuw geprobeerd en het kwam nog steeds hetzelfde terug. Hij is voor vrijdag in een garage geboekt, zodat ze 's ochtends net zoveel plezier kunnen hebben als ik!

#31 ·
Dus vandaag ben ik erin geslaagd om het aan te sluiten op een eenvoudige diagnosemachine, zij het een die live gegevens en foutcodes leest.

Geen foutcodes zoals mijn eerste set, dit keer was het een P0380, dus gewist en opnieuw geprobeerd en het kwam nog steeds hetzelfde terug. Het is voor vrijdag in een garage geboekt, zodat ze 's ochtends net zoveel plezier kunnen hebben als ik!
die fout is een gloeibougieprobleem, is dit opgelost?

#27 ·
Update:

De bestelwagen donderdagmiddag weggebracht, zodat de garage hem vrijdagmorgen had voor een koude start. Het weer veranderde echter en werd warmer, dus het probleem was niet gemakkelijk op te lossen.
De garage voerde een lekoptest uit en alles kwam goed terug. Onregelmatig stationair draaien was er nog steeds, dus controleerden ze de injectoren op een diagnosemachine en constateerden dat ze in orde waren, maar een van de cilinders, waarvan ik aanneem dat het cilinder 4 was, had een kleine afwijking binnen zijn toleranties. Ze zeiden dat cilinder 1-3 -2 aangaven en cilinder 4 2. Ik weet niet zeker wat de test was, ze zeiden dat het binnen de tolerantie voor de motor was.

Afgezien van het doorspoelen van injector- en motorreiniger en het uitproberen op de snelweg, weet ik niet wat het probleem ooit was / is.

Alle foutcodes zijn nu ook gewist.

#28 ·
Als die getallen voor de injectoren de individuele aanpassingen zijn, dan is het heel waarschijnlijk normaal - misschien toch.

Die getallen moeten allemaal optellen tot 0 - dwz. sommige negatief en sommige positief, maar de som van de 4 moet 0 zijn. Deze getallen zijn een indicatie dat de ECU detecteert dat hij de injectietijden per cilinder moet aanpassen om een soepel lopende motor te bereiken - positieve waarden betekenen dat er meer brandstof nodig is dan wat het gecodeerde/gekalibreerde injectievolume van de injector op die specifieke cilinder is.

Idealiter zouden die getallen vrij dicht bij 0 moeten liggen als de motor in zeer goede staat verkeert .......... typisch slechts fracties en geen hele getallen.

Men zou injectorreiniger kunnen proberen (Motul mijn voorkeur, maar het hangt af van wat er beschikbaar is, denk ik) en opnieuw de aanpassingscijfers controleren na een tank of 2..............

#29 ·
Bedankt dat je die cijfers voor me hebt opgehelderd.
Ze zeiden dat ik deze tank zo snel mogelijk leeg moest rijden, een goede injectorreiniger erdoorheen moest gooien, dus ik heb een Forte-reiniger gekocht die ik al eerder heb gebruikt. Ze zeiden ook dat ik moest stoppen met het gebruik van supermarktbrandstof en kijken of het helpt om Shell of BP premium diesel te gebruiken.

#30 ·
Hoi.
Dit is mijn eerste bericht en ik ben op zoek naar hulp en advies over een probleem dat mijn Master 3 heeft ontwikkeld.
De afgelopen maanden is het starten van de bestelwagen in de ochtend steeds slechter geworden. Meestal duurde het 2 of 3 keer omdraaien van de sleutel om hem te starten. Zodra hij aansloeg, was het als een dieselgenerator die opstartte, geen rook maar veel gebabbel, dan een paar toeren en hij draaide stationair prima.

Ik heb sindsdien de accu vervangen door een nieuwe, alle 4 de gloeibougies vervangen door originele en nog steeds heeft de bestelwagen moeite met starten als hij koud is ( 's nachts ).

De bestelwagen rijdt ongeveer 5000 mijl per jaar, ik laat hem altijd elk jaar onderhouden, nieuwe filters en olie ongeacht de kilometerstand.
Ik heb hem aangesloten op Autel en er worden geen codes weergegeven die betrekking hebben op de motor/ontsteking, slechts één code voor de upc-module.

Alle hulp zou worden gewaardeerd.
Bedankt
John
Hoi, Dit kan een probleem zijn met uw distributieketting of distributieriem. Loop even binnen en vraag advies bij particuliere garages. Met vriendelijke groet Joe