Independent Renault Forums banner

Renault Master 2014 Stuurbekrachtiging Problemen

16K views 16 replies 6 participants last post by  SGT  
#1 ·
Hallo allemaal

Ik zit zo'n beetje zonder ideeën met een probleem dat ik heb met mijn busje. Er was een stuurbekrachtigingsleiding die lekte, dus ik heb die vervangen. Toen begon het allemaal. Alles lijkt een paar kilometer goed te gaan, dan wordt het sturen erg moeilijk. Na een tijdje komt het plotseling los en dan gebeurt het weer. Ik heb geprobeerd vloeistof af te tappen en bij te vullen, alle luchtbellen verdreven, maar geen verschil. Dus pomp vervangen. Geen verschil. Moet het rek zijn, dacht ik. Rek vervangen! Geen verschil. Dus wat nu? Ik weet zeker dat jullie het antwoord zullen hebben. Dank u!

Barry

#2 ·
Even ter aanvulling: de riem op de pomp is 100k origineel maar lijkt strak te zitten. De pomp wordt wel warm, maar zit direct naast de motor. Ik denk niet dat de vloeistof te heet wordt, maar weet het niet helemaal zeker. Ik heb de vloeistof gebruikt die door Halford wordt aanbevolen, maar heb elders geen details over de juiste vloeistof kunnen vinden. Afbeelding bijgevoegd.

#4 ·
Heb je het systeem ontlucht?
Laat de dop van het reservoir af, draai het stuur langzaam naar links tot de volledige vergrendeling, nu terug naar rechtuit.
Dan naar rechts op volledige vergrendeling, terug naar het midden, controleer het niveau. Motor draait voor dit alles.
ALS je tevreden bent met het niveau, draai dan naar links en houd het op volledige vergrendeling.
PIEPT de riem, zo ja, vervang de riem.
Doe dit alles met de DOP eraf.

#5 ·
Ik heb de originele buizen weer teruggeplaatst voor het geval er een gaatje of iets dergelijks was. Zelfde probleem. Tijdens twee testritten gebeurde het precies op dezelfde plek na 1 mijl, toen ik afremde voor een kruispunt. Dus trapte ik de koppeling in en gaf flink gas tijdens het draaien en het werkte weer een tijdje. Ik denk dat dat op de pomp zou wijzen, maar ik heb hem vervangen. Dus de riem? Ik hoor geen piepen dat wijst op loszitten en hij lijkt strak en in goede staat, hoewel hij 100.000 mijl en 7 jaar oud is. Kan iemand helpen?

#6 ·
Bedankt Ours2012 (en Moxinel). Ik heb dat allemaal al vaak gedaan. Alles lijkt geweldig. Geen schokken of iets dat wijst op lucht in de leidingen, totdat het allemaal opwarmt, denk ik. Ik heb zelfs de dop eraf gehouden tijdens het rijden. Maakt geen verschil. Als ik zeg dat het vast komt te zitten, heb ik het over beide handen om het vast te draaien.

#7 ·
Dank aan Ours2012 (en Moxinel). Ik heb dat allemaal al vaak gedaan. Alles lijkt geweldig. Geen schokken of iets dat wijst op lucht in de leidingen, totdat het allemaal opwarmt, denk ik. Ik heb zelfs de dop eraf gehouden tijdens het rijden. Maakt geen verschil. Als ik zeg dat het vast komt te zitten, heb ik het over beide handen om het vast te draaien.
Voor mijn gemoedsrust, dezelfde riem drijft de generator aan?

#8 ·
Met het risico een puinhoop te creëren ..............

U kent de uitgaande lijn van de pomp - zodra de besturing "hard" wordt, laat dan iemand de uitlaatverbinding van de pomp een beetje openen en kijk of het overal spuit.................. als dat zo is, open dan de retourleidingverbinding van het stuurhuis en kijk of je daar besproeid wordt - zo niet, dan heb je het probleemgebied gevonden.

Ik vermoed een mobiele (circulerende) blokkade die is ontstaan bij het vervangen van de slang

#9 ·
Verdere foutopsporing:

Is die pomp een eenvoudige mechanische pomp, bevestig dit (geen sensor/actuator met een draad) ja?

Zo ja - Koop een 150Bar analoge meter en sluit deze in serie/doorloop aan op de pompuitleiding - je moet ongeveer 120Bar max zien tijdens normaal gebruik........... meestal minder dan 30 Bar tijdens het sturen dat niet draait.

Als de druk op enig moment daalt terwijl het sturen zwaar gaat, weet je de locatie van het probleem.

#10 ·
Bedankt voor alle adviezen. Ik zal de rommeloptie LvR proberen. Dan denk ik dat ik alle leidingen ga leegmaken en testen met de luchtvaartmaatschappij. Ik had aanvankelijk gedacht aan het introduceren van een blokkade, maar toen het soms werkte, had het mijn interesse verlegd naar de dure opties. dwz: pomp en rek. Achteraf gezien… Ik zal het iedereen laten weten.

#11 ·
Bedankt voor alle adviezen. Ik zal de mess-optie LvR proberen. Dan denk ik dat ik alle pijpen zal legen en testen met de luchtvaartmaatschappij. Ik had er aanvankelijk over nagedacht om een blokkade te introduceren, maar toen het soms werkte, had het mijn interesse verlegd naar de dure opties. dwz: pomp en rek. Achteraf gezien…
Ik zal het iedereen laten weten.
Het probleem is dat de blokkade (als het dat inderdaad is) niet per se in een pijp zal worden gevonden ............ het zou met hoge snelheid door het hele systeem kunnen circuleren totdat het vast komt te zitten in een probleemgebied (meestal een zuiger in een cilinder vastzetten) waardoor het niet kan bewegen totdat je erop slaat. Daarom zou het een goed idee zijn om via die metingen te achterhalen waar precies het probleem ligt - je kunt de huidige locatie isoleren en vervolgens die specifieke component strippen om te proberen deze te vinden

#13 ·
Bedankt voor alle hulp hierbij. Het probleem lijkt te zijn opgelost of is in ieder geval tijdelijk opgelost. Tijdens het vervangen van het stuurhuis of de pomp (waarschijnlijk het stuurhuis!) ben ik er echter in geslaagd om het airbaglampje te laten branden en de claxon te laten stoppen met werken. Ik neem aan dat ze met elkaar verbonden zijn. (Niet letterlijk, maar je weet wat ik bedoel). Kan iemand een bedradingsschema verstrekken of me in de juiste richting wijzen? De claxonzekering in de cabine is in orde en ik zie niets mis met de connector onder de bestuurdersstoel. Ik heb behoorlijk wat tijd besteed aan het kruipen onder de uitlaat en in beide voorste wielkasten, dus als er bedrading of connectoren in deze gebieden zitten, kan dat helpen. Bedankt voor alle hulp die je kunt bieden.

#15 ·
Bedankt daarvoor ours2012. Weet jij of iemand anders welke route de bedrading volgt? Ik worstel ermee. Ik was nergens in de buurt van het stuurwiel aan het werk. Ik kreeg een lege batterij tijdens mijn demontage, dus heb ik hem losgekoppeld en opnieuw opgeladen. Een heleboel draden zaten in de weg in mijn wielkast aan de bestuurderskant, maar ik heb ze gevolgd en ze lijken allemaal uitlaatkabels te zijn. Als iemand me een idee kan geven van de route van de claxon- en airbagdraden, samen met de connectoren, zou dat nuttig zijn. Barry