Independent Renault Forums banner
41 - 52 of 52 Posts
Hoi
Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn probleem met heel weinig duidelijkheid over wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik zal proberen uit te leggen. Ik heb een Traffic 2015 138k 1.6 dci met een heel bijzonder oververhittingsprobleem. Wanneer de motor op temperatuur is, staat de koelvloeistof onder druk in het reservoir en lekt deze uit de vuldop en de kachel blaast koud. Vuldop, multiriem, de riem aangedreven waterpomp, de thermostaat en de elektronische EGR-klep allemaal vervangen door nieuwe, ook de 2e EGR-uitlaatkoeler aan de achterkant van de motor aan de koelzijde omzeild om een defecte koeler te elimineren die emissies in het koelvloeistofsysteem lekt. Koelvloeistofslangen vervangen door nieuwe. Ik heb ook een verbrandingslektest gedaan met een BT-500 Blocktester. Er zijn nog 2 elektronische waterpompen, een onder de radiator/motor en een onder de batterijbehuizing. Ik heb de spanning gemeten op het eindpunt van beide pompen en ze hebben beide 12 volt gelijkstroom. Ik heb twee keer geprobeerd het additief "Steel Seal Gasket Engine Block Repair" te gebruiken, maar zonder positieve resultaten. Wanneer de bus minstens 10 mijl of zo heeft gereden, gaat het motorlampje branden met de melding "STOP" motorstoring! het lijkt de koelvloeistof niet te laten circuleren vanwege de druk die zich ophoopt en/of de cilinderkop is kapot, of het heeft een poreus blok, ook om op te merken dat er geen koelvloeistof verloren gaat, alleen wanneer de oververhitting optreedt. Geen olie in de koelvloeistof en geen koelvloeistof in de olie. Om op te merken dat het de R9M450-motor is. Ik wil de kop echt niet verwijderen om erachter te komen dat het niet de kop is, de enige andere optie is dat de radiator verstopt is of misschien een verstopping in het blok zelf. Ik heb ook de thermostaat-inwendige delen verwijderd, ik moet deze vervangen omdat een warmwatertest bewijst dat hij prima werkt, je zou kunnen denken waarom ik de helft van de bovenstaande dingen heb veranderd, maar de anti-vervuilingscontrole op het dashboard was de reden voor de EGR die vastzat en uitgeboord moest worden! En nu is het een samenvoeging dat het een Bosch MAP inlaatspruitstuk-boostluchtdruksensor is die dit veroorzaakt, dus dat is het volgende dat moet worden veranderd, maar als iemand de oplossing weet, ben ik één en al oor!
Hoi Mat, ik heb renault traffic 1.6 hetzelfde probleem, laat me alsjeblieft weten of je het hebt opgelost, wat is het probleem
Bedankt

Snel antwoord aan degenen onder u die geen warmte in de cabine krijgen, met name op de mijne, de euro6 biturbo. Er zijn twee elektrische hulppompen in een circuit van het koelsysteem die koelvloeistof laten circuleren tussen de lagedruk-egr-koeler en door de verwarmingsradiator en vervolgens terug in het buitenste circuit... Ik had stroom op de terminals en met een stroomprobe had ik de pompen aan het werk. Het probleem was dat de terminals op de kabelboom gespreid en los zaten op de componentpinnen en dus niet werkten. Ik vermoed ook dat ik een gedeeltelijk geblokkeerde verwarmingsradiator heb... Ik hoop dat dit sommigen van u helpt...

Nog een update over het verwarmingsprobleem: de EGR-koeler op de mijne moest ik vervangen omdat deze verstopt was geraakt met olie en koolstof van de defecte turbo's... Wanneer de koeler verstopt raakt, komt de actuatorklep om de gasstroom te regelen in contact met deze koolstof en had ik slijtage aan de klep en het gat waarin deze draait en ontsnappend heet gas, wat ook zou resulteren in een verlies van warmteoverdracht naar koelvloeistof, helaas geloof ik dat dit het probleem is dat leidt tot kromtrekken van de cilinderkop, aangezien de klep opent om EGR-heet gas door een kanaal in het uiteinde van de cilinderkop te laten passeren dat niet effectief is gekoeld.
Moet 200 °C gekoeld worden, 600/800 °C niet gekoeld
Dit creëert een heet deel van de cilinderkop..
Wat resulteert in kromtrekken dat een druktest en afvlakken van de cilinderkop vereist...
Ik hoop dat dit helpt.

Interessante draad.

@steve inv.eng Ik ben verbaasd waarom, als het uitlaatgassen waren die het systeem onder druk zetten als gevolg van een defecte koppakking, dit niet werd opgemerkt door het detecteren van uitlaatgassen in de koelvloeistof?

Ik neem aan dat uw defecte turbo olie lekte in de inlaatgassen en de koolstofafzetting veroorzaakte waar u naar verwijst? Ik vermoed dat oliedampen van de carterventilatie hetzelfde zouden doen, d.w.z. een bron van koolstofafzetting zijn.

Zeker als de EGR-koelbuis verstopt is door koolstof, vermindert dat de gasrecirculatie terug naar de motor. Voor zover ik begrijp, wordt de gasrecirculatie gebruikt om de verbrandingstemperaturen in de cilinder te verlagen door de zuurstof in de cilinder te verminderen en zo de NO2-generatie te verminderen.

Dus als de EGR-koeler verstopt is, is er geen uitlaatgasfeedback naar het verbrandingsproces, wat leidt tot hogere cilinder temperaturen en een waarschijnlijke oorzaak voor het falen van de koppakking. Ik vermoed dat dit een vergelijkbaar effect heeft als het plaatsen van een EGR-blindplaat.

Ik begrijp niet waarom een verstopte EGR-koelvloeistofbuis zou leiden tot "verlies van warmteoverdracht naar de koelvloeistof". Misschien kunt u dat uitleggen? Zeker, verstopte koelvloeistofleidingen naar de EGR-koelvloeistofbuis zouden dat wel doen.

Mijn interesse hier is om mijn begrip op dit gebied te verbeteren om ervoor te zorgen dat mijn vervangende Espace-motor (3.0dci) niet oververhit raakt (wat vaak voorkomt) en veel vergelijkbare symptomen vertoont als hier.

Ik denk dat het misschien het beste is om de carterventilatie in het inlaatcircuit te vervangen door een olie-opvangbak en de carterventilatie naar het luchtinlaatcircuit te blokkeren.

Ik weet dat een aantal mensen problemen hebben met EGR's die dichtslibben. Misschien is oliedamp in de carterventilatie de hoofdoorzaak en kan dit uiteindelijk leiden tot lokale cilinderoververhitting, wat uiteindelijk leidt tot koppakkingsfalen.

Hallo John
Op de Vivaro bi-turbo is er een lagedruk-EGR-koeler die het gas afkoelt voordat het door het einde van de cilinderkop gaat, voordat het vervolgens een speciale poort naar de EGR-klep in het inlaatspruitstuk binnengaat. Het ontwerp van de lagedrukkoeler zorgt ervoor dat de behuizing waar de gassen langs een warmte-uitwisselingsgebied moeten stromen, vol raakt met olie en koolstof om dat deel te vullen, maar de actuatorklep en -arm een ​​vrij pad behouden door hun voortdurende werking. Dit veroorzaakt overmatige slijtage aan de klep, met name het aluminium behuizingsdraaipunt, de actuatorarm slijt en resulteert erin dat deze niet volledig opent of sluit. Er is voldoende ruimte voor hete gassen om door te stromen en potentiële fouten te veroorzaken.

Over het onderwerp EGR-afsluiting...
Dit type motor, voor zover ik begrijp, verbrandt constant gekoeld EGR-gas 20%. De vermindering van No2 wordt verder verbeterd door slechts 80% vers brandstof-luchtmengsel te hoeven gebruiken.
Het EGR-systeem werkt ook bij elke vorm van vertraging.
Ik heb eigenlijk een catch can in mijn oude Vivaro met hoge kilometerstand geplaatst, omdat die overmatige carterdruk had.
Met de nieuwere systemen euro 5/6 zijn er allerlei sensoren die overal drukken detecteren, zelfs een catch can zou nog steeds terug moeten worden aangesloten op de inlaatzijde en niet in de atmosfeer worden geventileerd.
Ik hoop dat dit sommigen helpt...

De carterdruk op de mijne is absoluut prima, geen probleem

Heb hetzelfde probleem met 2015 R9M450. Ging naar binnen voor vervuiling en een injectorwaarschuwing en de Renault garage heeft me verteld dat het koelvloeistofpeil op mysterieuze wijze daalt en dat het de koppakking zou kunnen zijn. Maar ze kunnen het niet zeker weten. En ze zeiden dat het niet de moeite waard is om te kijken en dat het in principe voor de schroot is.

Renault Trafic 2018. Bij stationair draaien geen oververhitting, een stukje rijden en dan oververhitting en water dat uit het expansievat komt. Geen verwarming uit de blazer en één kant van de radiator koud. De elektrische pomp aan de achterkant van de motor werd door mij verdacht van defect te zijn of verstopt te zitten, omdat er geen water uitkwam met de motor die de matrix voedde. Na een paar dagen opgelost, radiateurreiniger erin gedaan en het systeem bij de matrixleidingen beide kanten op gespoeld met een kleine 12v pomp met een tank met schoon water, allerlei vuil kwam er beide kanten op uit en ook uit de waterfles. Vers water gevuld, kachels werken, blazen lekker warm, radiator heet. Diagnoseapparaat geeft een temperatuur aan van constant 85-90 graden tijdens het rijden. Ik hoop dat dit iemand helpt, want er lijkt niemand online te zijn met een oplossing.

41 - 52 of 52 Posts