Hallo
Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn probleem met zeer weinig duidelijkheid over wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik zal proberen uit te leggen. Ik heb een Traffic 2015 138k 1.6 dci met een zeer vreemd oververhittingsprobleem. Wanneer de motor op temperatuur is, staat de koelvloeistof onder druk in het reservoir en lekt deze uit de vuldop en de kachel blaast koud. Vuldop, multiriem, de door de riem aangedreven waterpomp, de thermostaat en de elektronische EGR-klep zijn allemaal vervangen door nieuwe, ook de 2e EGR-uitlaatkoeler is aan de achterkant van de motor aan de koelzijde omzeild om een defecte koeler die emissies in het koelvloeistofsysteem lekt, uit te sluiten. Koelvloeistofslangen vervangen door nieuwe. Ik heb ook een verbrandingslektest gedaan met een BT-500 Block tester. Er zijn nog 2 elektronische waterpompen, een onder de radiator/motor en een onder de accubehuizing. Ik heb de spanning op het eindpunt bij beide pompen getest en ze hebben beide 12 volt gelijkstroom. Ik heb twee keer geprobeerd het additief "Steel Seal Gasket Engine Block Repair" te gebruiken, maar zonder positieve resultaten. Wanneer de bus minstens 10 mijl of zo is gereden, gaat het motorlampje branden met de melding "STOP" motorstoring! Het lijkt de koelvloeistof niet te circuleren door de drukopbouw en/of de cilinderkop is kapot, of het heeft een poreus blok, ook om op te merken dat er geen koelvloeistof verloren gaat, alleen wanneer de oververhitting optreedt. Geen olie in de koelvloeistof en geen koelvloeistof in de olie. Om op te merken dat het de R9M450-motor is. Ik wil de kop echt niet verwijderen om erachter te komen dat het niet de kop is, de enige andere optie is dat de radiator verstopt is of misschien een verstopping in het blok zelf. Ik heb ook de thermostaat-internals verwijderd, ik moet deze vervangen omdat een heetwatertest bewijst dat hij prima werkt, je kunt je afvragen waarom ik de helft van de bovenstaande dingen heb veranderd, maar de anti-vervuilingscontrole op het dashboard was de reden voor de EGR die vastzat en eruit geboord moest worden! En nu is het een samensmelting dat het een Bosch MAP inlaatspruitstuk-boostluchtdruksensor is die dit veroorzaakt, dus dat is het volgende dat moet worden veranderd, maar als iemand de oplossing weet, ben ik één en al oor!
Ik heb gezocht naar een antwoord op mijn probleem met zeer weinig duidelijkheid over wat het probleem zou kunnen zijn, dus ik zal proberen uit te leggen. Ik heb een Traffic 2015 138k 1.6 dci met een zeer vreemd oververhittingsprobleem. Wanneer de motor op temperatuur is, staat de koelvloeistof onder druk in het reservoir en lekt deze uit de vuldop en de kachel blaast koud. Vuldop, multiriem, de door de riem aangedreven waterpomp, de thermostaat en de elektronische EGR-klep zijn allemaal vervangen door nieuwe, ook de 2e EGR-uitlaatkoeler is aan de achterkant van de motor aan de koelzijde omzeild om een defecte koeler die emissies in het koelvloeistofsysteem lekt, uit te sluiten. Koelvloeistofslangen vervangen door nieuwe. Ik heb ook een verbrandingslektest gedaan met een BT-500 Block tester. Er zijn nog 2 elektronische waterpompen, een onder de radiator/motor en een onder de accubehuizing. Ik heb de spanning op het eindpunt bij beide pompen getest en ze hebben beide 12 volt gelijkstroom. Ik heb twee keer geprobeerd het additief "Steel Seal Gasket Engine Block Repair" te gebruiken, maar zonder positieve resultaten. Wanneer de bus minstens 10 mijl of zo is gereden, gaat het motorlampje branden met de melding "STOP" motorstoring! Het lijkt de koelvloeistof niet te circuleren door de drukopbouw en/of de cilinderkop is kapot, of het heeft een poreus blok, ook om op te merken dat er geen koelvloeistof verloren gaat, alleen wanneer de oververhitting optreedt. Geen olie in de koelvloeistof en geen koelvloeistof in de olie. Om op te merken dat het de R9M450-motor is. Ik wil de kop echt niet verwijderen om erachter te komen dat het niet de kop is, de enige andere optie is dat de radiator verstopt is of misschien een verstopping in het blok zelf. Ik heb ook de thermostaat-internals verwijderd, ik moet deze vervangen omdat een heetwatertest bewijst dat hij prima werkt, je kunt je afvragen waarom ik de helft van de bovenstaande dingen heb veranderd, maar de anti-vervuilingscontrole op het dashboard was de reden voor de EGR die vastzat en eruit geboord moest worden! En nu is het een samensmelting dat het een Bosch MAP inlaatspruitstuk-boostluchtdruksensor is die dit veroorzaakt, dus dat is het volgende dat moet worden veranderd, maar als iemand de oplossing weet, ben ik één en al oor!