Independent Renault Forums banner

Trafic olie/DPF-problemen

33K views 55 replies 22 participants last post by  LvR  
#1 ·
Hallo allemaal,

Excuses als dit al eerder is gevraagd. Ik heb een 2019 Trafic vanaf nieuw. Sinds afgelopen april ben ik de Check Injection-waarschuwing gaan krijgen, gevolgd door het motormanagementlampje. Heb hem naar de lokale dealers gebracht en kreeg te horen dat het werd veroorzaakt door olieverwatering en dat mijn service het zou oplossen. Het werkte een maand of zo, maar kwam weer terug. Op dat moment merkte ik ook dat ik enorm veel olie verbruikte. Letterlijk elke week of zo bijvullen, ondanks geen vlekken onder de bus of rook die eraf komt. Opnieuw voerden ze een diagnose uit en zeiden olieverwatering. Ik vroeg waarom de olie laag was als verdunning ervoor zou moeten zorgen dat het toenam? In principe werd ik afgescheept. Hoe dan ook, we gaan een paar weken verder. STOP-lampje gaat aan. Bel de RAC, hij vertelt me dat de DPF niet regenereert, zoals ik al vermoedde. Hij forceerde er een die naar 100% ging, maar het bleef als mislukt in zijn systeem staan. De volgende paar weken reed hij als een raceauto, de meest responsieve die hij ooit heeft gehad. Een paar weken later is de Check Injection-melding terug en het motorlampje met emissiecontrole. Ik bracht hem naar mijn maat die monteur is, omdat ik het zat ben om door de dealers te worden opgelicht en het probleem niet wordt vastgesteld. Tot nu toe heeft hij de olie ververst en de oliedruksensor schoongemaakt, denk ik. Liep 3 weken goed, nu is het weer terug. Uiteraard regenereert de DPF niet, maar ik begrijp niet waarom de olie zo snel wordt verbruikt als alles wat ik heb geleerd zegt dat olieverwatering betekent dat de olie stijgt met toegevoegde brandstof na een mislukte regeneratie? Ik hoop dat het logisch is, ik ben ten einde raad. Het kunnen twee afzonderlijke problemen zijn die ik heb, of zouden de DPF-problemen ervoor kunnen zorgen dat ik veel olie verbruik?
Bedankt allemaal 👍🏻

#2 ·
DPf-fouten klinken alsof de sensor of waarschijnlijker de leidingen ernaartoe het probleem zijn.
Leidingen kunnen verstopt raken of barsten, beide geven een onbalans bij de sensor, waardoor het arme beestje denkt dat het DPF verstopt is.
Ik kan me vergissen, maar ik zou het willen controleren.

Herhaalde DPF-fouten en motorwaarschuwingen zullen afgaan, niet direct door olieverdunding, maar omdat er een risico is.
Hogere/toenemende oliepeilen zijn het gevolg, dus hoe je olie daalt, weet ik niet?

Lekkages zijn duidelijk, maar je lijkt naar olie op de grond te hebben gezocht, dus misschien die maar laten varen.
Ik zou kijken in de intercooler of inlaatleidingen van de turbo..... zal niet per se veel rook achter zien, maar afdichtingen die het begeven?
Het is de moeite waard om te controleren, als dat het is, is de volgende fase een turbo-runaway en dat wil je niet.
Als het dieselverdunning is, is het dunner dan olie, dus kan het lekkage bevorderen?

Het kan de moeite waard zijn om een ​​monster van olie te nemen en het te laten controleren... google olieanalyse.... maar zware dieselverdunning moet te ruiken zijn.

#3 · (Edited)
Ik vroeg waarom de olie laag was, terwijl verdunning deze zou moeten doen toenemen?
U KUNT en HEEFT waarschijnlijk een probleem met olieverwatering en de taak van het DPF is om effectief te verbergen dat u olie verbrandt. Als u daadwerkelijk een probleem met olieverwatering heeft, dan zal olie met een enorme abnormale snelheid worden verbrand, afhankelijk van de ernst. Het oliepeil zal alleen toenemen als de "verdunnen" olie niet wordt verbruikt.

U heeft echt een Renault-scanner nodig om toegang te krijgen tot alle live parameters van de injectiecomputer .................

Wanneer u daar toegang toe heeft, kunt u de DPF-verschildruk, het roetgehalte, de DPF-temperaturen, enz. bewaken ........... alles wat te maken heeft met de logica van het activeren van een regeneratie.

Dan - wanneer een automatische regeneratie wordt geactiveerd, kunt u de staten van de regeneratie en het DPF bewaken - neem van daaruit beslissingen.

Als de injectiecomputer vermoedt dat er olieverwatering aanwezig is, zal deze GEEN automatische regeneratie activeren ................. en als u dan een handmatige regeneratie forceert, krijgt u een nog slechtere olieconditie - zeker, u KUNT een handmatige regeneratie voltooien en daardoor de motor effectief normaal gebruiken (zoals u ervaart) totdat het automatische regeneratieregime opnieuw de niet-voltooiing van de automatische regeneraties dicteert en u weer terug bij af bent.

Ik zou het volgende voorstellen:

Schoon/verse olie (EN ZORG ERVOOR DAT U DE OLIEVERSLIJTAGETELLER RESET) - doe een handmatige regeneratie en bewaak van daaruit de levensduur van het DPF.

#4 ·
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Hij heeft de leidingen naar de turbo gecontroleerd op olie en alles is in orde. Hij heeft nu een pijp/sensor in de daadwerkelijke motor schoongemaakt, geloof ik? Hij loopt momenteel goed. We hebben de olie bijgevuld en zullen dat elke dag controleren. Wat ik graag wil weten, is het volgende. Hij heeft nooit problemen totdat de lampjes op het dashboard gaan branden. Veroorzaakt het lampje het sputteren/stotteren van de motor bij 2,5k toeren of is het datgene wat de lampjes doet verschijnen? Hij heeft deze keer de olie niet ververst, aangezien hij dat pas een week of twee geleden heeft gedaan. Dus door deze pijp in de motor schoon te maken en de olie bij te vullen, is het sputteren van de motor bij 2,5k gestopt. Uiteraard heeft hij de foutcodes gereset. Is het het resetten van de code dat het probleem heeft gestopt of is het feit dat hij nu goed loopt na het schoonmaken van de pijp een positief teken? Of heeft hij gewoon geen regeneratie geprobeerd sinds de codes zijn gewist? Zoveel vragen, sorry jongens.

#5 · (Edited)
Heeft hij nu een pijp/sensor in de daadwerkelijke motor schoongemaakt, geloof ik?
"daadwerkelijke motor"?.......................

Welke exacte "pijp/sensor"?................

Veroorzaakt het lampje het sputteren/worstelen van de motor bij 2,5k toeren of veroorzaakt het dat de lampjes verschijnen?
Geen van beide - de injectiecomputer detecteert dat hij geen automatische DPF-regeneratie kan uitvoeren .................. veiligheid zegt de temperatuur te beperken op een mogelijk geblokkeerde DPF (hij weet het niet, maar de logica van de ontwerpers beperkt correct de uitlaatstroom door het motorvermogen te doden) dus zet hij een lampje en je worstelt.......

Hij heeft deze keer de olie niet ververst, want dat heeft hij pas een week of twee geleden gedaan.
Uw voertuig, uw keuze hoe lang u wilt rommelen met onbekenden, ongeacht wat de zogenaamde monteur zegt dat hij heeft gedaan

Dus door deze pijp in de motor schoon te maken en de olie bij te vullen, is het sputteren van de motor bij 2,5k gestopt. Uiteraard heeft hij de foutcodes gereset. Zou het het resetten van de code zijn dat het probleem heeft gestopt of is het feit dat hij nu weer goed loopt na het schoonmaken van de pijp een positief teken?
Pijp schoonmaken IMO
Of heeft hij gewoon geen regeneratie geprobeerd sinds de codes zijn gewist?
Wie weet - je kunt raden en misschien gelijk hebben, maar een goede monteur met een goede scanner die ook begrijpt wat er aan de hand is en wat hij doet, zou de gebeurtenissen gemakkelijk rechtvaardigen.

#8 ·
Weer terug. De bestelwagen werkte een paar weken goed, maar gisteren ging het Stop-lampje branden en de motorstoring. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. De ene man zegt dat ik het roetfilter moet verwijderen en opnieuw moet laten programmeren, en de andere zegt dat ik waarschijnlijk een kapotte motor heb met losse afdichtingen en dat ik daarom olie verbrand. De enige optie is nu terug naar Renault, tenzij iemand een goede garage kent in de omgeving van Stamford/South Lincs?

#9 ·
Ik heb een man die me vertelt om de dpf eruit te halen en opnieuw te laten mappen en een ander die zegt dat ik waarschijnlijk een kapotte motor heb die losse afdichtingen heeft en dat is de reden dat ik olie verbrand.
Wat de gevaren illustreert van het gissen in plaats van het probleem te vinden en op te lossen.
Je hebt een man die je vertelt om je bus te verpesten door ervoor te zorgen dat hij zijn volgende APK niet haalt en een ander die je vertelt om duizenden van je zuurverdiende geld uit te geven aan het vervangen van een motor voor iets dat misschien veel minder drastisch is.

Het beest is 4 jaar oud, hoeveel mijl heeft hij erop staan?

#12 ·
Ik heb het alleen vermeden om terug te gaan naar mijn Renault-dealer omdat ze elke keer met andere ideeën kwamen en te graag leken te willen dat ik een afspraak maakte. Na een servicebeurt daar was ik niet overdreven blij met hen. Ik heb nu een andere Renault-dealer gevonden, iets verder weg, die gewoon professioneler klinkt aan de telefoon en waar ik een diagnoseafspraak heb. Hopelijk komen ze erachter wat er aan de hand is.

#13 ·
Meer info net ontvangen van de dealer. Hij staat er sinds 9 maart. Ze hebben blijkbaar een regeneratie geforceerd en het olieverbruik onderzocht. Geen contact tenzij ik ze achterna zit. Net te horen gekregen dat er een nieuwe turbo nodig is. Ik vroeg waarom en hoe ze tot die conclusie waren gekomen, alleen om te horen dat hij de papieren niet voor zich had. Ik wil gewoon dat ze me uitleggen waarom dit is gebeurd, als ze dat kunnen, en bevestigen dat ze door de turbo te vervangen ook het roetfilterprobleem oplossen. Ik heb contact met de klantenservice van Renault en ze hebben laten doorschemeren dat ze mogelijk een goodwillbijdrage leveren aan de reparaties, aangezien ik de eerste problemen in de garantie had. Ik ga vandaag naar de dealer, want ik wil een volledige uitleg, inclusief de diagnostische resultaten, over hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen. Ik vroeg aan de telefoon hoe de turbo die olie verbruikt, het roetfilter zou beïnvloeden, omdat ik aanneem dat dat is wat er gebeurt. De man kon me niet vertellen waarom, dus ik heb gevraagd om in plaats daarvan met de technicus te spreken. Dat zijn nu 2 verschillende dealers die met verschillende verklaringen zijn gekomen over waarom ik de problemen heb die ik heb. Zou een defecte turbo niet opduiken bij de andere diagnostische tests die ik heb laten uitvoeren, of zijn de Renault-tests veel gedetailleerder, neem ik aan?
Bedankt allemaal voor jullie hulp en advies tot nu toe.

#15 ·
Een defecte turbo die olie lekt in het inlaatsysteem kan het DPF overbelasten, die mogelijk niet volledig regenereert, wat op zijn beurt de oliedestillatie kan veroorzaken.
Evenals rekening houden met het olieverbruik.

Kijk of hun uitleg vergelijkbaar is.
Bedankt maat, zeer gewaardeerd. Ik ben er nu onderweg naartoe. Zal een update plaatsen. Als ze de turbo vervangen, moeten ze dan leidingen of aangesloten onderdelen vervangen of laten ze die zitten als ze schoon zijn etc? Ik weet dat het een beetje ingewikkeld is om te weten zonder het te zien, maar wat ik merk bij de dealer is dat ze de info aan de receptie geven en die heeft geen mechanische kennis en legt het niet goed uit.

#17 ·
Dus ik heb ze vandaag achterna gezeten. Vroeg om het diagnoseverslag en een uitleg van wat ze hebben gevonden. Ik zal het aan deze boodschap toevoegen. Zeer, zeer slecht geschreven en ik heb er helaas weer geen vertrouwen in.

Goedemiddag,

Zoals telefonisch besproken, is het rapport van de technici tot nu toe...

Gecontroleerd op het motormanagementlampje, deeltjesfilter- en olieverdunningsfouten geconstateerd, DPF-regeneratie en olieverversing gecontroleerd en de resultaten waren allemaal in orde. Gecontroleerd op regelmatig olieverbruik. Olie aangetroffen in de inlaat en intercooler, vermoedelijke turbofout. Turbo en intercooler nodig.

Ik hoop dat dit helpt en ik verontschuldig me voor de vertraging.

Hadden ze de intercooler niet gewoon kunnen spoelen zoals je zegt?
Groeten

#18 ·
Dat bevestigt mijn gedachte.

Intercooler... Ik zou hem spoelen, mogelijk vullen met oplosmiddel/wasmiddel en een nacht laten staan, dan aftappen, remmenreiniger... opnieuw spoelen... maar dat is om de kosten van de intercooler en mijn vrije tijd te vermijden.
Ik neem aan dat ze ook dingen als paraffine bosh tot hun beschikking hebben, wat het eenvoudiger en sneller zou maken.
Maar het zou nog steeds een paar uur duren en geen garantie dat ze alle olie eruit zouden krijgen...

Het is een evenwicht met garages tussen kosten, arbeid en terugkeer... dat laatste is de belangrijkste reden dat ze tegenwoordig eerder vervangen dan repareren.

#19 ·
Dat bevestigt mijn gedachte.

Intercooler... Ik zou hem spoelen, eventueel vullen met oplosmiddel/wasmiddel en een nacht laten staan, dan aftappen, remmenreiniger... opnieuw spoelen... maar dat is om de kosten van de intercooler en mijn vrije tijd te vermijden.
Ik neem aan dat ze ook dingen als paraffine bosh tot hun beschikking hebben, wat het eenvoudiger en sneller zou maken.
Maar het zou nog steeds een paar uur duren en geen garantie dat ze alle olie eruit zouden krijgen...

Het is een evenwicht met garages tussen kosten, arbeid en terugkeer... dat laatste is de belangrijkste reden dat ze tegenwoordig eerder vervangen dan repareren
Bedankt voor het snelle antwoord. Ja, ik neem aan dat tegen de tijd dat ze de arbeidskosten voor het spoelen van de intercooler in rekening brengen, het net zo goedkoop is om hem te vervangen? Ik zal proberen ze vast te nagelen. Ze zullen niet zeggen dat het turbo-olieprobleem de oorzaak is van de dpf-problemen en de olieverdunning. Ik verwachtte gewoon een volledig diagnostisch rapport met niveaus, percentages of wat het ook laat zien. Verwachtte geen paar regels. Ik wacht af wat ze me willen aanrekenen om het werk te doen. Ik ben er bang voor, ik wed dat het ongeveer 2 of 3 duizend zal zijn.

#20 ·
Vandaag weer even langs geweest omdat ze me de specificatie van wat er tot nu toe is gedaan niet per e-mail hadden gestuurd. Zei dat het vervangen van de turbo en intercooler £ 2750 + btw kost. Kon me toen niet vertellen wat dat inhield. Plus het is al £ 400 voor de diagnose en olieverversing. Als ik geen hulp krijg van Renault, kan ik net zo goed de bus verkopen en een andere zoeken. Hij heeft 106k mijl gereden. Zelfs als ik er 200k uit zou halen (onwaarschijnlijk), dan zijn er tegen de tijd dat ik de financiering heb afgelost en de rekening heb betaald, £ 8k uitgegeven voordat er andere problemen zijn. Ik ga het zo goed mogelijk proberen op te lossen, maar alles is momenteel belachelijk duur, zoals we allemaal weten.

#21 ·
Belde me gewoon en had het vervangen van de intercooler niet meegerekend! Ik raak steeds meer gefrustreerd door ze. Heeft iemand een ruwe schatting van wat het zou moeten kosten om Turbo, aanvoer-/retourleidingen/pakking/intercooler te vervangen? Dat is wat hij me net vertelde dat er gedaan moet worden. Zei dat het 10 uur arbeid is om de turbo alleen te vervangen. Alle hulp zou worden gewaardeerd jongens, want ik ga me niet laten naaien. Ik kan het ding net zo goed verkopen en het geld in een nieuwe steken.

#36 ·
Negeer dat hierboven! Net gebeld en had de prijs voor het vervangen van de intercooler niet meegerekend! Ik raak steeds meer gefrustreerd door hen. Heeft iemand een ruwe schatting van wat het zou moeten kosten om Turbo, aanvoer-/retourleidingen/pakking/intercooler te vervangen? Dat is wat hij me net heeft verteld dat er gedaan moet worden. Zei dat het 10 uur arbeid is om de turbo alleen te vervangen. Alle hulp zou worden gewaardeerd, jongens, want ik ga niet overgehaald worden. Ik kan het ding net zo goed verkopen en het geld in een nieuwe stoppen.
Hallo maat, heb je een oplossing gekregen!

#23 ·
U moet eerst de reden vinden voor de blokkade van uw roetfilter. De eerste stap daarvoor is een software-update, want auto's hebben veel software-updates. Ga dan verder met deze regeneraties. U beschadigt het roetfilter alleen als u de juiste reden hebt gevonden. De auto zal automatisch regenereren tijdens het rijden. Vraag uw garage om een software-update?

#24 ·
Hallo Dave, ik heb een 2019 Trafic met hetzelfde hoge olieverbruik. Geen andere problemen, loopt geweldig, geen olielekkage, geen rook. Dit is de tweede die ik heb gehad met hetzelfde probleem. De dealer heeft bij de eerste een turbo gemonteerd onder garantie, wat niet hielp, dus kreeg ik mijn geld terug en stom genoeg kocht ik er nog een met 66.000 mijl, omdat ik dacht dat ik gewoon pech had met de eerste. Alle hulp zou worden gewaardeerd.

#27 ·
Hoi Dave, ik heb een 2019 Trafic met hetzelfde hoge olieverbruik. Geen andere problemen, loopt prima, geen olielekkage, geen rook, dit is de tweede die ik heb gehad met hetzelfde probleem. De dealer heeft een turbo op de eerste gemonteerd onder garantie, wat niet hielp, dus kreeg ik mijn geld terug en stom genoeg kocht ik er nog een met 66.000 mijl, denkend dat ik gewoon pech had met de eerste. Alle hulp zou worden gewaardeerd.
Hoi allemaal, korte update
Ik kreeg het advies om de PCV-ontluchter in het kleppendeksel te vervangen, wat ik heb gedaan en wat geen verschil heeft gemaakt voor het olieverbruik. Just incase iemand anders erover nadacht om dit te proberen.

#26 ·
Ik heb precies dezelfde fout gehad, het komt veel voor op deze bestelwagen, samen met de Vivaro en Primstar. Laat het DPF vervangen, wat niet goedkoop is, of ga de route op om het open te laten snijden, schoon te maken, weer aan elkaar te lassen en vervolgens te laten verwijderen. Het is een probleem met deze bestelwagen en Renault zal dat niet willen toegeven.

#28 ·
Hallo allemaal, ben net dit bericht tegengekomen. Lijk hetzelfde probleem te hebben met mijn 1.6 130 pk Megane GT Line Tourer - 3.000 km geleden onderhouden, controlelampje olie ging aan en olie gecontroleerd... eigenlijk leeg. Opnieuw bijgevuld tot de monteur het volgende week kan zien. Ik heb ook het gevreesde bericht "controle anti-vervuilingssysteem" op het dashboard. De auto heeft geen problemen gehad met rijden, het enige probleem was een herhaalde storing van een bandenspanningssensor die zichzelf heeft opgelost - heeft iemand hier succes mee gehad om dit te laten repareren op een Megane?

#32 ·
Hallo, oké, ik heb dit. Mij is verteld dat een van de EGR-kleppen (ik heb niet gecontroleerd of het er twee heeft), maar hetzelfde geldt als het er één heeft, de olie uit het carter terug door de turbo duwt en het roetfilter vervuilt. Dit is niet te wijten aan een defecte EGR, maar meer aan het feit dat deze te lang openstaat.
Het is dus een bekend probleem en er is een software-update, hoewel niet iedereen het zal toegeven.
Ik hoop dat dit helpt. De mijne staat hier met een kapotte turbo bij 30.000 mijl.

#33 ·
Hoi OK, ik heb dit, mij is verteld dat een van de egr-kleppen (ik heb niet gecontroleerd of hij er twee heeft), maar hetzelfde geldt als hij er een heeft, de olie uit het carter terug door de turbo duwt en het roetfilter vervuilt. Dit is niet te wijten aan een defecte egr, maar meer aan het feit dat hij te lang openstaat.
Het is dus een bekend probleem en er is een software-update, hoewel niet iedereen het zal toegeven.
Ik hoop dat dit helpt. De mijne staat hier met een kapotte turbo bij 30000 mijl.
Heb je deze informatie van een Renault-dealer gekregen? Ik heb een Trafic met alle bovenstaande symptomen, hoog olieverbruik etc. Net gesproken met mijn lokale Renault-dealer en ze ontkennen dat er een software-update is

#34 ·
Het zou interessant zijn om te horen of iemand updates heeft over deze problemen? Ik heb een 2018 R9M single turbo motor en ik denk dat hij olie verbrandt, de DPF verstopt, te veel regeneraties veroorzaakt en de olie te snel verdunt. Zeer interessant om de info van Stwve172 over het EGR-systeem een paar posts hierboven te horen. Ik vraag me af op welke jaarmotoren dat van toepassing kan zijn?