Independent Renault Forums banner

DP0 AL4 versnellingsbakolie verversen - NIEUWE UPDATE 28/02/21

32K views 52 replies 8 participants last post by  1arm1leg Danny  
#1 · (Edited)
Hallo :)

Ik heb gezocht, maar kan hier geen handleiding vinden over het verversen van de olie van deze automatische versnellingsbakken. Van wat ik elders heb gelezen, lijkt het een vrij lastige operatie te zijn, dus ik vroeg me af of er hier ergens een stapsgewijze handleiding is. Herinnert iemand zich er een te hebben gezien/geschreven?

Groeten aan allen ;-)
Gary.
 
#2 ·
Ja, het is lastig en het zou het beste zijn als je de juiste werkplaatshandleiding of Haynes-handleiding etc. krijgt, want als je het niveau verkeerd hebt bij het bijvullen, kan dit de versnellingsbak beschadigen (en te veel olie kan net zo slecht zijn als te weinig). Bovendien moet je om het niveau te controleren werken met olie van ongeveer 60 graden Celsius, wat pijn gaat doen als je er wat van op je krijgt.
We kunnen geen uittreksels uit de werkplaatshandleidingen plaatsen, omdat dit inbreuk maakt op het auteursrecht. Er zijn handleidingen op het web, probeer ook eens te kijken op de sites van Peugeot of Citroen, want de AL4 is in wezen dezelfde bak.
Om af te tappen, zit er een bout aan de onderkant van de versnellingsbak. Deze bout heeft een binnendraad die wordt gebruikt om het oliepeil in te stellen en een buitendraad die wordt gebruikt om de bak af te tappen.
Wees ervan bewust dat het aftappen van de versnellingsbak de bak niet volledig leegmaakt, er zal nog wat olie in de koppelomvormer zitten. Meet de hoeveelheid olie die eruit is gekomen en gebruik dat als leidraad voor hoeveel je moet bijvullen. Vervang beide aftap-/peilbouten om bij te vullen. Verwijder de bijvulbout bovenop de versnellingsbak om bij te vullen, maar zorg ervoor dat het de juiste bout is. Er zitten twee bouten bovenop de versnellingsbak die er hetzelfde uitzien (daarom moet je een handleiding hebben) en het verwijderen van de verkeerde bout zal een groot probleem zijn. Vul bij met dezelfde of iets meer olie die is verwijderd, warm de versnellingsbak op en controleer het niveau. Als er geen olie uitkomt bij het controleren van het niveau, voeg dan meer olie toe, warm opnieuw op en controleer het niveau opnieuw. Blijf dit doen totdat je een langzame druppel uit de controlebout krijgt.
Dit is een zeer korte samenvatting en het is een relatief complexe procedure in vergelijking met andere automatische auto's. Het ontbreken van een peilstok of vulbuis is een pijn. Ongetwijfeld wilde Renault alleen dat professionele werkplaatsen met de oliepeilen en -veranderingen zouden knoeien.
In theorie moet je de computer flashen om te zeggen dat je de olie hebt ververst, zodat de computer weet hoe oud de versnellingsbakolie is.
 
#3 ·
Bericht 7 in deze draad.
Denk dat het voor jou zou moeten werken, toont de basisstappen.
 
#10 · (Edited)
Ik heb de auto opgekrikt om te zien hoe de dingen zijn ingedeeld, en de aftapplug lijkt anders te zijn dan die op de foto in het Haynes-handboek. In plaats van een 8 mm vierkante aandrijving die extern is, lijkt de mijne verzonken te zijn, zoals de aftapplug voor de motorolie. Ik kan ook helemaal geen zeskantkop zien. Er was ook geen 'motorbodemplaat', tenzij ik iets over het hoofd zie.

Is dit normaal of kijk ik naar het verkeerde?
 
#12 · (Edited)
Oké, ik ben er eindelijk aan toegekomen en dit is er gebeurd:
1. Ik heb de buitenste aftapplug verwijderd - die in tegenstelling tot de Haynes-foto een verzonken vierkante aandrijving heeft - en de olie afgetapt. De auto stond hiervoor aan één kant opgekrikt en de motor draaide niet.
2. Ik heb toen de binnenste aftapplug verwijderd en in totaal kwam er ongeveer 3 liter olie uit. De olie was nog rood, maar veel donkerder dan het nieuwe spul.
3. Ik heb 3,5 liter nieuw spul erin gedaan, wat lastig was omdat er een soort demper (een blauw-rood ding) was die de vulplug een beetje blokkeerde.
4. Ik heb de auto 10 minuten laten rijden, waarbij ik niet echt boven de 40 kwam. Toen ik terugkwam, zette ik domweg de motor uit en verwijderde de aftapplug, voordat ik me heel snel realiseerde dat de motor moest draaien - er was nauwelijks olie uit gekomen. Ik startte de motor en tapte toen de olie af, die slechts ongeveer 40 graden buiten de bak mat. Er kwam iets meer dan 1 liter uit! De auto stond plat en was niet opgekrikt. Voor mij leek de hoeveelheid olie die eruit kwam overdreven, aangezien ze het in het Haynes-handboek alleen over 'meer dan 0,1 liter' hebben, dus besloot ik de olie er weer in te doen en een paar minuten om het blok te rijden en de procedure opnieuw te doen.
5. Ik heb de olie die ik had afgetapt er weer in gedaan en ben een paar minuten om het blok gereden en heb de procedure opnieuw gestart, dit keer zonder de motor helemaal uit te zetten. Wederom kwam er ongeveer 1,2 liter uit, wat me veel lijkt. Deze keer mat de olie net onder de 70 graden.

Ben ik hier dwaas als ik denk dat 1,2 liter veel te veel is, bedenkend dat ik 3 liter heb afgetapt en 3,5 liter heb teruggegooid? De olie is sinds de fabriek nooit aangeraakt. Zo niet, dan zou ik verwachten dat het niveau te laag is, en de 3 liter die ik eruit haalde, zouden erop wijzen dat dit het geval was, maar zoals ik al zei, de auto stond aan één kant opgekrikt en de olie was koud, dus dat kan een rol hebben gespeeld.

Alle input hier zou echt gewaardeerd worden, bedankt :)
 
#13 ·
Moeilijk te zeggen.
Tenzij er een lek is, zou ik niet verwachten dat een versnellingsbak veel olie verliest, zo niet.
Op basis daarvan, als er 3 uitkwamen en 3,5 erin gingen, dan ongeveer een halve liter te veel, dus zou verwachten dat het overloopt.
Maar kan de rest niet verklaren.
Weet je zeker dat je tegen de juiste aftapplug controleerde.... de binnenste IIRC maar controleer met Haynes, de ene loopt af tot het niveau, de tweede loopt volledig af (of zoveel als eruit wil komen)...sorry als dat basic lijkt, maar domme fouten gebeuren.
Ik zou voorstellen om vanavond niet te rijden, 's ochtends (of vanavond als je zin hebt), auto op een vlakke ondergrond, laat hem stationair draaien tot de versnellingsbak warm lijkt.
Herhaal dan de aftaptest en kijk of er iets uitkomt.... zo niet, vul dan een beetje bij en herhaal.
Uiteindelijk zou alleen dat boven het aftapniveau eruit moeten komen en dat zou het niveau moeten bepalen.
 
#15 ·
Oké, dus ik heb het net weer gedaan en vrijwel hetzelfde resultaat gehad:
1. Heb met de auto een blokje om gereden en vervolgens de olie volledig afgetapt terwijl de auto op een vlakke ondergrond stond. Er kwam iets minder dan 2,5 liter uit, wat suggereert dat mijn metingen de vorige keer correct waren.
2. Ongeveer 3,3/3,4 liter nieuwe olie erin gedaan en toen weer met de auto een blokje om gereden.
3. De buitenste aftapplug verwijderd en afgetapt terwijl de auto nog op een vlakke ondergrond draaide en er kwam ongeveer 1 liter uit.
Ik denk dat ik de auto een nachtje laat staan en er morgen mee ga rijden om te zien hoe het gaat, en om te zien of ik nog steeds de versnellingsbak slippen en het probleem 'versnellingsbak controleren' heb.
Ik kan niet geloven dat het niveau zo laag zou moeten zijn als 2,5 liter, maar aangezien ik 2 keer hetzelfde resultaat heb gehad, weet ik even niet meer wat ik moet doen.
 
#16 ·
Mag ik dit voorstellen:

Vergeet alles wat er al dan niet in de doos zat - af fabriek of niet.

De procedure gepost door @Dancingdad is 100% correct ................. het meten van het afgetapte volume lijkt logisch om te bepalen hoeveel er weer in moet, maar het is alleen betrouwbaar als je absoluut zeker weet dat het niveau in de eerste plaats correct was.

10 minuten rijden onder de 40 is NIET genoeg om de ATF op 60C te krijgen ................. Ik zou voorstellen om de aftap-/navulprocedure zo te plannen dat je deze direct kunt aanpakken na terugkomst van minstens een rit van 30 minuten, terwijl de bak normaal werd gebruikt.

Het controleren van het niveau (de plug verwijderen en het volume bekijken) mag niet vele minuten duren - imo moet het in minder dan een minuut voltooid zijn. Als je het aftapproces vele minuten laat doorgaan, krijg je gegarandeerd meer uit dan nodig/bedoeld, omdat de ATF een enorme thermische coëfficiënt heeft - dwz - het zet veel uit met de temperatuur. (ook - 100 ml overvulling is niet het einde van de wereld, dus eerder aan de licht overvulde kant)

en om te zien of ik nog steeds de versnellingsbak slippage en 'controleer versnellingsbak' probleem heb.
Hmmmmmmmm - hoe weet je zeker dat je een "slipprobleem" hebt?
Verscheint de controle versnellingsbak melding meestal of de hele tijd als de bak koud is?


Even ter info - de slijtageteller/datum van de versnellingsbakolie moet/dient te worden gereset na het voltooien van het vullen, zodat de magneetventielen en de aanpassingen van de klepbehuizing snel worden geoptimaliseerd voor de eigenschappen van de nieuwe ATF - zonder de reset zal het aanpassingsproces nog steeds plaatsvinden, maar het duurt gewoon veel ritten onder verschillende omstandigheden

Slippen en waarschuwingen kunnen het best worden geïnspecteerd met een CLIP of een andere Renault-sprekende scanner die de gevraagde oliedruk kan vergelijken met de gemeten oliedruk in de bak.............
 
#17 ·
Ik heb net een andere nuttige Franse forum post gevonden waar de man zegt dat hij de auto 30 minuten goed moest laten draaien om hem op temperatuur te krijgen. Dat gezegd hebbende, de eerste keer dat ik de procedure deed, mat de olie 70 graden (met een thermometer), en dat was een rit van ongeveer 15 minuten.

Het lijkt afhankelijk te zijn van het correct krijgen van de temperatuur, dus ik denk dat ik moet investeren in iets dat het nauwkeuriger kan meten, en de software lijkt een verstandige optie.

Wat betreft het slipprobleem, ik gebruikte die term omdat de auto van de 3e naar de 2e versnelling springt en de waarschuwing 'Versnellingsbak controleren' verschijnt. Toen dit oorspronkelijk gebeurde, was het alleen als de auto koud was, en het uitzetten en weer aanzetten loste het probleem op. Nu wordt het echter veel frequenter en gebeurt het bij hogere snelheden, dus het uitvallen van de 4e naar de 3e versnelling bij 60/70 mph. Sinds het dat doet, heb ik de auto beperkt tot korte ritten waarbij ik niet boven de 50 kom, omdat ik de bak niet wil uitschakelen, rekening houdend met het feit dat de auto pas 30.000 mijl heeft gereden.

Bedankt voor de gedetailleerde reactie @LvR, ik waardeer het ;-)
 
#19 ·
Ik heb dit probleem met een rit van 30 minuten om alles op temperatuur te krijgen met een mogelijke overvulling van 1 liter.
Ik weet het antwoord niet zeker, maar....
Misschien, nu je weet dat het niveau ongeveer klopt, laat je hem draaien, ga je rijden, laat je hem heet worden.... dan niet aftappen, gewoon het niveau controleren, bijvullen indien nodig/niets tonen, controleren en herhalen indien nodig?
Over de fout..... wat LVR zegt
 
#20 ·
Klinkt alsof de auto in de noodloop gaat, d.w.z. 3e versnelling, (je hoort een 'thup' en het controlelampje van de versnellingsbak gaat aan), en dit komt waarschijnlijk door een solenoidfout. Meestal gebeurt het als het koud is, maar het wordt geleidelijk erger en uiteindelijk gebeurt het ook als het warm/heet is. Het komt zover dat het uitschakelen en opnieuw starten het niet reset, of het niet lang reset. Het vervangen van de olie zal het probleem waarschijnlijk niet oplossen en de gebruikelijke remedie is het vervangen van een of meer van de solenoïden. Rijden in deze toestand kan de versnellingsbakbanden beschadigen en hoe langer je het laat, hoe meer schade er kan optreden. Laat iemand de foutcodes uitlezen om dit te bevestigen.
Een andere reden om in de noodloop te gaan als het warm is, is oververhitting, maar dit gebeurt uiteraard alleen als de motor en versnellingsbak warm zijn. Als het gebeurt als het koud is, dan zouden de solenoïden op je lijst van waarschijnlijke oorzaken moeten staan.

Proost
 
#24 ·
Een andere reden om in de noodloop te gaan als het warm is, is oververhitting, maar dit gebeurt uiteraard alleen als de motor en versnellingsbak warm zijn. Als het koud gebeurt, dan zouden de solenoïden op je lijst van waarschijnlijke oorzaken moeten staan.

Proost
Interessante post van Ed8, dat als het koud gebeurt, het waarschijnlijker wordt veroorzaakt door de solenoïden, maar als het warm gebeurt, de olie waarschijnlijk oververhit raakt.
Dat klinkt logisch en ik heb die mooie onderscheiding nog nergens anders gezien, dus bedankt Ed8.
Dus misschien is het de oliekoeler die verstopt is; nou ja, misschien niet "verstopt" maar gewoon op de een of andere manier beperkt. Ik vraag me af wat jullie denken van de "olieschoonmaak" producten die je kunt kopen en die beweren de automatische versnellingsbak te reinigen? Of moeten we gewoon de vloeistof vervangen?
 
#21 ·
Ik denk dat de solenoïde waarschijnlijk vervangen moet worden, maar heel wat berichten over dit bekende probleem zeggen allemaal dat het verversen van de olie de eerste stap is, omdat dit het probleem soms oplost. Ik heb ook heel wat berichten gelezen waar mensen hebben betaald om de solenoïden te laten vervangen, om er vervolgens achter te komen dat het probleem binnen een jaar terugkwam. Nadat ik met een Renault-dealer hier in Frankrijk had gesproken, die me informeerde dat hij geen automatische versnellingsbakken aanraakt, en dat (voor zover hij weet) er maar één Renault-dealer (van de ongeveer 15 in totaal) in de buurt is die een gekwalificeerde monteur heeft, ben ik er vrij zeker van dat ik deze klus zelf ga klaren. De auto is nu 13 jaar oud, maar heeft pas 30.000 mijl gereden; toen ik hem in het Verenigd Koninkrijk kreeg, was hij geen cent waard, dus ik ga me niet al te veel zorgen maken als hij het begeeft, maar ik ben vastbesloten om hem aan de praat te houden en heb er alle vertrouwen in dat ik het kan oplossen.
 
#22 ·
Ik heb een voertuig met een vergelijkbare kilometerstand en leeftijd en kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat je GEEN "Renault gekwalificeerde monteur" nodig hebt om de solenoïden te vervangen - op mijn Scenic kan dit zonder de versnellingsbak te verwijderen of de hele auto te strippen ............. alleen met wilskracht en zorg.

Doe eerst de olieverversing - als het probleem blijft bestaan, kan het nodig zijn om verder te gaan ................... en als je de solenoïden vervangt, zorg er dan voor dat het de bijgewerkte zwarte Borg Warner-eenheden zijn en inclusief de afdichtingen van de kleplichaamzitting waar ze zitten.
 
#26 ·
Je kunt proberen de olie te verversen om het probleem op te lossen, maar het is een gok en je kunt beter de 100 pond die je aan olie uitgeeft, bewaren en besteden aan de reparatie.
Ja, een bekwame doe-het-zelver kan de solenoïden vervangen en de versnellingsbak hoeft niet uit de auto te worden verwijderd. De solenoïden zijn toegankelijk door de voorste versnellingsbakdeksel te verwijderen en vervangende solenoïden zijn verkrijgbaar bij veel online winkels. Maar wat je waarschijnlijk nodig hebt voor een gekwalificeerde reparateur (niet per se een hoofddealer) of toegang tot een CLIP, is om de versnellingsbakcomputer te flashen dat de solenoïden zijn vervangen. De software voor de oude en de nieuwe solenoïdetypes is verschillend en als je de 'nieuwe' solenoïden op de 'oude' software laat draaien, zullen ze waarschijnlijk vrij snel weer defect raken (12 - 18 maanden). Als de solenoïden in het verleden zijn vervangen, is de software waarschijnlijk al geladen, maar je wordt nog steeds geacht de computer te vertellen dat de olie en solenoïden nieuw zijn. De oude en de nieuwe solenoïdetypes hebben verschillende gekleurde stekkers. Eén is zwart en één is grijs (ik kan me echter niet herinneren welke kant ze opgaan). Een mix van 'oude' en 'nieuwe' solenoïden zou ook verboden moeten zijn.
Ik heb zelf nog nooit aan een DP0-bak gewerkt, toen mijn DP0 defect raakte (meerdere keren) heb ik een onafhankelijke Renault-specialist betaald.

Ik geloof (maar citeer me niet) dat er twee soorten warmtewisselaars waren op de DP0/AL4-bakken, hoewel dat misschien op de Peugeot-versie is. Er kan nu een beperking zijn in de water- of oliekanalen na 10 jaar of langer. Het helpt niet dat de versnellingsbak 'levenslang afgesloten' is, dus olieverversingen worden niet aangemoedigd. Klinkt er niet naar dat dit hier het geval is.
In noodloop gaan als de motor/versnellingsbak heet is, komt waarschijnlijk niet door solenoïden, maar waarschijnlijk door oververhitting. In noodloop gaan als het koud is, is waarschijnlijker door solenoïden.
Misschien helpt het verversen van de olie bij een of beide problemen, als je ze hebt.

Proost
 
#27 ·
Je kunt proberen de olie te verversen om het probleem op te lossen, maar het is een gok en je kunt beter de 100 pond die je aan olie uitgeeft, houden en besteden aan de reparatie.

Ik heb zelf nog nooit aan een DP0-bak gewerkt, toen mijn DP0 het begaf (meerdere keren) heb ik een onafhankelijke Renault-specialist betaald.

Ik geloof (maar citeer me niet) dat er twee soorten warmtewisselaars waren op de DP0/AL4-bakken, hoewel dat
Misschien helpt het verversen van de olie bij een of beide problemen, als je ze hebt.


Proost
Dus, ik vraag me af wat de waarschijnlijke kosten zijn van een goede reparatie, van een Renault-specialist, voor het noodloopprobleem? Ik gok op vele honderden, mogelijk £2.000?
 
#28 ·
Hier is het laatste nieuws - Ik heb een diagnoseapparaat gekocht genaamd MaxiECU (van een Amazon-verkoper die geen 'geautoriseerde' MaxiECU-dealer is), maar helaas kon het niet langer dan een paar seconden verbinding maken met mijn auto. Ik heb het teruggestuurd, maar ik ben door een andere verkoper (die geautoriseerd is) verzekerd dat het apparaat met mijn auto zal werken en dat sommige van de vroege apparaten defect waren. Ik ben geneigd om het opnieuw te proberen met deze verkoper, die professioneler lijkt dan de eerste, die helemaal geen ondersteuning gaf. Ik denk dat ik 14 dagen de tijd heb om het te proberen, en als het weer mislukt, stuur ik het gewoon terug). Het enige dat me nog steeds zorgen baart, is dat ik niet denk dat deze software de machine kan flashen na een magneetventiel. Als ik de oude magneetventielen zou vervangen door directe vervangingen (d.w.z. de oude 50 Hz-modellen), zou de versnellingsbak de software dan uiteindelijk zelf aanpassen, zoals bij een olieverversing? Ben ik beter af met een ander diagnoseapparaat dat alle basisprincipes dekt? Bestaat dit überhaupt, of is het alleen het officiële Renault-speeltje dat dit kan?
 
#29 ·
Als je ergens "nieuwe" oude solenoïden kunt vinden, dan werken die zonder software-update (om DIE specifieke reden toch) en de box past zich vrij snel weer aan als je voorzichtig rijdt. Alleen CLIP (strikt genomen) kan een nieuwe firmwareversie voor de box flashen - de meeste andere scanners kennen zo'n functie niet eens, en als ze die wel kennen, weten ze niet waar ze het flashbestand vandaan moeten halen.

Een algemene waarschuwing - als je een scanner hebt die je zelfs maar vaag niet kunt vertrouwen om een consistente en betrouwbare verbinding te behouden, probeer dan niet eens een software-update, want je zult onvermijdelijk eindigen met een nutteloze box die denkt dat zijn doel in het leven is om alleen een presse-papier te zijn ........................ ook - een software-update op ELKE computer in het voertuig vereist een voeding (ongeveer 30 AMP is voldoende - GEEN oplader) aangesloten op de batterij om een permanente spanning boven 13 Volt te garanderen, ongeacht de gebeurtenissen in het elektrische systeem van het voertuig.
 
#30 ·
Nogmaals hartelijk dank aan iedereen die heeft bijgedragen, ik waardeer het echt :) Ik leer steeds meer, maar berust steeds meer in het feit dat ik misschien vastzit aan deze reparatie. Weet iemand het onderdeelnummer voor de oudere 50Hz-solenoïden? Alle modellen die ik te koop zie, zijn de zwartgekleurde, terwijl ik denk dat de oudere bruin/oranje zijn.