Oké, ik ben er eindelijk aan toegekomen en dit is er gebeurd:
1. Ik heb de buitenste aftapplug verwijderd - die in tegenstelling tot de Haynes-foto een verzonken vierkante aandrijving heeft - en de olie afgetapt. De auto stond hiervoor aan één kant opgekrikt en de motor draaide niet.
2. Ik heb toen de binnenste aftapplug verwijderd en in totaal kwam er ongeveer 3 liter olie uit. De olie was nog rood, maar veel donkerder dan het nieuwe spul.
3. Ik heb 3,5 liter nieuw spul erin gedaan, wat lastig was omdat er een soort demper (een blauw-rood ding) was die de vulplug een beetje blokkeerde.
4. Ik heb de auto 10 minuten laten rijden, waarbij ik niet echt boven de 40 kwam. Toen ik terugkwam, zette ik domweg de motor uit en verwijderde de aftapplug, voordat ik me heel snel realiseerde dat de motor moest draaien - er was nauwelijks olie uit gekomen. Ik startte de motor en tapte toen de olie af, die slechts ongeveer 40 graden buiten de bak mat. Er kwam iets meer dan 1 liter uit! De auto stond plat en was niet opgekrikt. Voor mij leek de hoeveelheid olie die eruit kwam overdreven, aangezien ze het in het Haynes-handboek alleen over 'meer dan 0,1 liter' hebben, dus besloot ik de olie er weer in te doen en een paar minuten om het blok te rijden en de procedure opnieuw te doen.
5. Ik heb de olie die ik had afgetapt er weer in gedaan en ben een paar minuten om het blok gereden en heb de procedure opnieuw gestart, dit keer zonder de motor helemaal uit te zetten. Wederom kwam er ongeveer 1,2 liter uit, wat me veel lijkt. Deze keer mat de olie net onder de 70 graden.
Ben ik hier dwaas als ik denk dat 1,2 liter veel te veel is, bedenkend dat ik 3 liter heb afgetapt en 3,5 liter heb teruggegooid? De olie is sinds de fabriek nooit aangeraakt. Zo niet, dan zou ik verwachten dat het niveau te laag is, en de 3 liter die ik eruit haalde, zouden erop wijzen dat dit het geval was, maar zoals ik al zei, de auto stond aan één kant opgekrikt en de olie was koud, dus dat kan een rol hebben gespeeld.
Alle input hier zou echt gewaardeerd worden, bedankt