Independent Renault Forums banner

EDC-versnellingsbak - Verlies van versnellingen 2, 4 & 6

1 reading
104K views 75 replies 37 participants last post by  TKH  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik heb een Grand Scenic 1.5 dci met een 11-platenummer en de EDC automatische versnellingsbak. De auto heeft nu 30.000 mijl gereden. Bij 3 afzonderlijke gelegenheden in de afgelopen 4 maanden heb ik de waarschuwingsmelding 'Controleer automatische versnellingsbak' op het dashboard gehad en is het rijden traag geworden met schokkerige schakelingen.

Bij het schakelen van de versnellingspook van de automatische stand naar de handmatige stand merk ik dat de versnellingen 2, 4 en 6 ontbreken en dat er alleen via 1, 3 en 5 wordt gereden. Vandaar de schokkerige schakelingen.

Het probleem heeft zich in alle gevallen vanzelf opgelost door te stoppen en de motor uit en weer aan te zetten.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem gehad? Is dit een probleem om je zorgen over te maken? Is het symptomatisch voor een groter probleem?

#4 ·

De auto staat momenteel bij een Renault-dealer. Ze beweren dat de storing niet is vastgelegd door het systeemlogboek in de auto. Ze proberen het te reproduceren door proefritten te maken, maar aangezien de storing de afgelopen 4 maanden slechts 3 keer is opgetreden, is de kans dat het lukt erg klein.

Momenteel word ik geadviseerd dat als ze het niet kunnen reproduceren en er geen foutenlogboek is, ze niets kunnen doen onder de garantievoorwaarde van de auto.

Nogmaals vraag ik: heeft iemand anders dit of een vergelijkbaar probleem gehad met de EDC automatische versnellingsbak? Wat was uw oplossing?

#5 ·
Heb net je thread gevonden. Ik heb een Grand Scenic 1.5 DCI 2011 met de EDC automatische versnellingsbak. Ik heb de melding 'Controleer automatische versnellingsbakfunctie' een paar keer gehad in de afgelopen maanden, meestal nadat de auto niet helemaal goed aanvoelde. Ik heb hem naar de lokale hoofdagenten gebracht en ze zeiden dat het niet op de diagnosemachine verscheen (£85) en dat ik hem terug moest brengen als het probleem zich voordeed. Het probleem is dat zodra ik de motor uitschakel, de fout verdwijnt. Ik belde Renault Technische Hulp en ze vertelden me dat mijn voertuig deze fout 18 maanden geleden had en dat deze werd verholpen door de software van de Engine Management Unit opnieuw te installeren. Ik probeer ze momenteel zover te krijgen dat ze dit doen onder de Renault verlengde garantie die ik heb. Is uw probleem opgelost en zo ja, hoe? Groeten, Geoff

#7 ·
Hallo, ik heb hetzelfde probleem met de Scenic 1.5 dCI EDC 2010. Fout en verlies van versnellingen. Software-update en kalibratie van de versnellingsbak hebben niet geholpen. Wat is de oplossing voor het probleem?
Ik heb dit probleem net gehad met de versnellingen 1, 3 en 5. Gelukkig heeft de software reset en kalibratie tot nu toe gewerkt (nu op zoek naar iets van hout om aan te raken).

De oorspronkelijke diagnose toonde aan dat een magneetventiel open bleef staan. Mij werd verteld dat als de software reset niet zou werken, het magneetventiel vervangen zou moeten worden. Ik weet echter niet hoe groot die klus zou zijn.

#12 ·
Had vorige week een vergelijkbaar probleem met mijn 2014 RS Clio EDC lux (16 maanden oud met 16k op de klok). Versnellingen 2/4/6 ontbraken en de melding "controleer automatische versnellingsbak". Motor uitgeschakeld en een tijdje laten staan en het leek in orde. Maar de lokale Renault-dealer heeft er gisteren naar gekeken. Ze zeiden dat het een "bekend probleem" was en hebben de software in de versnellingsbak geüpdatet. Vroege dagen, maar tot nu toe in orde.

Hoewel ze wel zeiden dat het een "potentiële 2-fasen reparatie" was en als het opnieuw flashen van de versnellingsbak het niet zou oplossen... dan was er nog iets anders dat ze konden proberen (proberen???). Maar ze wilden niet zeggen wat de poging tot reparatie in fase 2 zou zijn!

Laten we hopen dat het is opgelost door de firmware-flash.

Nog iemand anders verdere vorderingen met hun probleem(en)? of updates om door te geven?

#13 ·
Re: EDC Versnellingsbak - Verlies van versnellingen 2, 4 & 6

Bedankt voor het delen van de informatie. De mijne is nu veel beter nadat ik de connector naar de versnellingsbak had losgekoppeld en na enige tijd weer had aangesloten. Misschien is hij op de een of andere manier opnieuw opgestart toen hij zonder stroom zat? Ik heb de connector ook ingespoten met geleidende spray, dus dat kan geholpen hebben?
Nu krijg ik af en toe de foutmelding, maar slechts een paar seconden.
Heeft er iemand de versnellingsbakolie vervangen?

#14 ·
Heb dit draadje gevonden en heb hetzelfde probleem. De mijne verloor ook de achteruit. Door het draadje te lezen, lijkt er een drietrapsaanpak te zijn om het op te lossen: 1) Software flashen, 2) Verbindingen op de versnellingsbak controleren en 3) Solenoïde vervangen. Mijn incident was bij koud en vochtig weer ( - waar de meeste elektrische problemen optreden), dus misschien is het het tweede probleem?

#15 ·
Vond dit draadje, heb hetzelfde probleem. De mijne verloor ook de achteruit. Door de draad te lezen, lijkt er een drietrapsaanpak te zijn om het op te lossen: 1) Software flashen, 2) Verbindingen op de versnellingsbak controleren en 3) Solenoïde vervangen. Mijn incident was bij koud en vochtig weer (- waar de meeste elektrische problemen voorkomen), dus misschien is het het tweede probleem?
Even verder gezocht: Achteruit is verbonden met dezelfde solenoïde als versnelling 2, 4 en 6. Dus dat lijkt MIJN probleem te zijn:rant:

#17 ·
Re: EDC Versnellingsbak - Verlies van versnellingen 2, 4 & 6

Ja, de versnellingen delen dezelfde componenten. Maar waarom werkt het soms wel en soms niet? Plaats hier een bericht als je een oplossing tegenkomt.

Verzonden vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Elektrische storingen kunnen af en toe voorkomen. Soms is de verbinding er, soms niet. Als het een mechanisch probleem was, zou het helemaal niet werken. ( - en veel duurder zijn om te repareren).

#18 ·
Auto vandaag teruggekregen: Het logboek had een markering voor het verlies van een van de solenoïden. Maar toen de monteur het probeerde, werkte de auto plotseling weer, dus het is een tijdelijke storing. De monteur zei dat het de solenoïde zou kunnen zijn die defect is, maar de storing zou ook in de connector op de versnellingsbak kunnen zitten, of een draadbreuk, of als laatste: De computer die de versnellingsbak aanstuurt. Ik hoop dat het gewoon een slechte connector was. We zijn dus niet veel wijzer geworden, maar als het alleen de connector is, kan het zijn.

#19 ·
Hetzelfde hier. Computer of verbindingen of magneetventiel, maar niemand weet het zeker. Wie. moet betalen voor de testcomputer? In Kroatië heeft de dealer geen reserve-exemplaar voor testdoeleinden. De mijne staat nu op 97% betrouwbaarheid :) dus ik ben blij. Maar weet niet wat de volgende stap zal zijn.

#21 ·
Ik ben nu met pensioen, maar heb in de elektronisch gestuurde mechanische industrie gewerkt, en veel incidentele storingen die steeds terugkeerden, waren vaak te wijten aan een slechte connector, omdat de pinnen na verloop van tijd oxideerden en een slechte verbinding veroorzaakten. Vaak was het voldoende om de connector te verwijderen en terug te plaatsen om de aansluitingen schoon te maken en de storing te verhelpen. Zo niet, dan zou een reiniging met contactspray de klus klaren. Het probleem met de meeste ingenieurs is dat ze denken dat de diagnosecomputer god is en dienovereenkomstig handelen, en in de autohandel wordt ons, de klant, meer geld in rekening gebracht. Ik heb deze versnellingsbak in mijn nieuwe Scenic, dus weinig kilometers en nog geen problemen. Ik wil echter graag weten wat het interval is voor het verversen van de transmissieolie. Ik hoop dat dit helpt.

#22 ·
Ik ben nu met pensioen, maar werkte in de elektronisch gestuurde mechanische industrie, en veel incidentele storingen die zich steeds opnieuw voordeden, waren vaak te wijten aan een slechte connector, omdat de pinnen na verloop van tijd zouden oxideren en een slechte verbinding zouden veroorzaken. Vaak zou het verwijderen en vervangen van de connector de aansluitingen reinigen en de storing verhelpen, en zo niet, dan zou een reiniging met schakelaarreiniger de klus klaren. Het probleem
Welke connectoren moeten worden gecontroleerd? Wat is uw suggestie?

#24 ·
Hallo, ik heb ook een Grand Scenic uit 2011. Naast de reguliere "features" waarmee we moeten leren leven, heb ik ook een extra vreemde situatie in de 2e versnelling. In het verkeer bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling of bij het terugschakelen van de 3e versnelling schudt de auto een paar seconden, alsof hij een hogere versnelling voor de snelheid heeft gekozen. De versnellingsbak-elektronica is naar verluidt al door Renault geflasht met de nieuwste beschikbare firmware, maar het probleem blijft bestaan. Van wat ik hier heb gelezen, zou het ook een slechte elektrische connector of een actuator kunnen zijn. Heeft iemand een vergelijkbare ervaring met deze versnellingsbak?

#25 ·
Lijkt een eigenaardigheid te zijn van deze specifieke doos. Ik merk dat ik resoluut en beslist moet zijn met de mijne, zodat hij weet wat ik wil dat hij doet. Als ik accelereer, weet hij dat hij moet opschakelen, als ik rem, weet hij dat hij moet terugschakelen. Als ik ronddobber of langzaam een helling afdaal, kan hij in de war raken, beginnen terug te schakelen en dan van gedachten veranderen, met de resulterende schok. Het probleem is dat als je in de tweede versnelling zit en de auto terugschakelt naar de eerste versnelling, het dan onmogelijk is om naar de derde versnelling te gaan zonder terug te gaan via de tweede versnelling. Wat ik merk dat hij niet leuk vindt, is bergopwaarts over verkeersdrempels bij lage snelheid.

#27 ·
Hoi iedereen. Sorry als ik mijn ideeën niet duidelijk maak (Engels is niet mijn sterkste punt), maar ik wil dat jullie me helpen en adviseren in mijn situatie. Ik heb een Renault Megane, 1.5 dci met EDC-versnellingsbak. Hij heeft 150.000 km. Het is een tweedehands auto. Ik heb ook dit probleem met het verlies van de achteruit, 2e, 4e en 6e versnelling. Als ik de motor na een rit stop en hem dan wil starten, heb ik deze melding op het dashboard "Controleer de versnellingsbak" en het verlies van versnellingen. Zoals ik heb geobserveerd, kan ik deze waarschuwing vermijden als ik het koppelingspedaal indruk voordat ik de sleutel in het contact steek. Als ik het in omgekeerde volgorde doe (de sleutel insteken en dan het koppelingspedaal indrukken), dan heb ik deze waarschuwing en het verlies van versnellingen. Als ik de motor start (zonder het koppelingspedaal in te drukken) en dit probleem heb, schakel ik de versnellingen, stop ik de motor, haal ik de sleutel eruit en dan druk ik het koppelingspedaal in, steek ik de sleutel erin en er staat "Ok". Helaas zijn er geen logs geregistreerd in de computer. Bij de Renault-service hebben ze me verteld dat het waarschijnlijk de computer is. Wat zijn jullie suggesties? Waar moet ik zoeken?

#28 ·
Ik heb bijna hetzelfde probleem. Ik heb een Renault Megane 2013, 1.5 dci met edc. Ik ben de tweede eigenaar. De auto heeft 153 duizend km. Als ik na een rit de auto op de volgende manier start (sleutel insteken en de motor starten), verschijnt er op het dashboard “Check Gearbox” en dan zijn de achteruit, 2, 4 en 6 versnellingen weg. Maar als ik de motor op deze manier start (eerst de koppelingspedaal indrukken en pas dan de sleutel insteken) dan is alles “Ok”. Als ik soms vergeet om eerst de koppeling in te trappen en ik krijg dit bericht “Check Gearbox”, dan schakel ik van P naar D en zet dan de motor af, haal de sleutel uit het contact. Daarna trap ik de koppeling in, steek de sleutel in en alles is weer “Ok”. Bij de Renault-service zeiden ze dat er geen logs in het geheugen staan. Ze hebben geprobeerd iets om te wisselen, maar het werkte niet (ik kan niet zeggen wat ze precies hebben gedaan). Ze stellen voor dat ik de edc ecu (computer) vervang. Kunt u mij adviseren waar ik moet zoeken?

#29 ·
Ik heb bijna hetzelfde probleem. Ik heb een Renault Megane 2013, 1.5 dci met edc. Ik ben de tweede eigenaar. De auto heeft 153 duizend km.

Als ik na een rit de auto op de volgende manier start (de sleutel insteken en de motor starten), verschijnt er op het dashboard "Check Gearbox" en dan gaan de achteruit, 2, 4 en 6 versnellingen verloren. Maar als ik de motor op deze manier start (eerst het koppelingspedaal indrukken en pas dan de sleutel insteken), dan is alles "Ok". Als ik soms vergeet om eerst de koppeling in te trappen en ik deze melding "Check Gearbox" heb, schakel ik van P naar D en zet dan de motor af, haal de sleutel uit het contact. Daarna trap ik de koppeling in, steek de sleutel in en alles is weer "Ok". Bij de Renault-service zeiden ze dat er geen logs in het geheugen staan. Ze probeerden daar iets te verwisselen, maar het werkte niet (ik kan niet zeggen wat ze precies deden). Ze stellen voor dat ik de edc ecu (computer) vervang. Kunt u me adviseren waar ik moet zoeken?

Voor de goede orde, maat, een EDC heeft geen koppeling, heb je het over het rempedaal?
Als je merkt dat de auto rare dingen doet als er op wordt gedrukt, wil je misschien de inhibitorschakelaar op het rempedaal controleren die de auto vertelt om te starten en ook wanneer er moet worden teruggeschakeld tijdens het remmen.
Zorg er ook voor dat je accu van goede kwaliteit is en goed is opgeladen. Zonder een volledig opgeladen accu zijn deze auto's gevoelig voor het weergeven van veel foutieve fouten op het scherm.
Start je auto altijd in de parkeerstand, met je voet stevig op de rem totdat de motor draait, anders krijg je ofwel de melding om park te selecteren of een "check gearbox" fout.

#30 ·
Bedankt Davegayle voor je advies. Sorry voor het verkeerd gebruiken van sommige termen. Maar het interessante is dat het alleen gebeurt na een paar ritten. Als ik de motor 's ochtends start, maakt het niet uit of ik eerst de rem indruk of de sleutel insteek. Ik zal proberen alles te controleren wat je hebt geadviseerd en zal over het resultaat schrijven. Nogmaals bedankt.

#31 ·
Hallo.
Groeten uit Litouwen! Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Grand Scenic 1.5 dci. Op het display verschijnt controleer versnellingsbak en de versnellingsbak verliest de versnellingen 1;3;5... Zes maanden geleden verscheen dit bericht slechts één keer per maand, nu twee keer per week. Als ik de auto uitzet en weer aanzet, is alles een tijdje in orde. Misschien kan iemand een foto toevoegen van waar de versnellingsbakkabel zich bevindt? Ik zal proberen deze los te koppelen en weer aan te sluiten. Misschien helpt het.

#32 ·
Hallo, ik ben in East London. Ik heb een Megane coupé 2010 edc 1.5D. De auto heeft de melding 'controleer automatische versnellingsbak'. Deze komt dagelijks op en af. De versnellingen sprongen van 2 naar 4 naar 6 bij hoge toeren. Mij werd door een autotechnicus verteld dat ik een nieuwe koppeling nodig heb. Kostte me meer dan £1000 voor de dubbele koppeling. Hij is gemonteerd, maar moet nu geprogrammeerd worden. De autotechnicus en zelfs Renault hebben hem niet kunnen programmeren omdat hij niet voltooid wordt. Ze adviseerden om de startmotor en de batterijcontrole-eenheid te vervangen. De garage heeft de auto sinds november. Nu willen ze dat ik de auto kom ophalen en ergens anders naartoe breng en verwachten betaling. Ideeën over mogelijke fouten? Heb de forums gelezen en problemen gezien met betrekking tot solenoïden en de ecu moet misschien ook opnieuw geprogrammeerd worden. Alle hulp wordt zeer gewaardeerd, want ik stapel rekeningen op zonder plezier.