Independent Renault Forums banner

Megane 2 - Stuurfout

35K views 23 replies 6 participants last post by  J.Tonna  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik heb de site bekeken en zie een probleem dat lijkt op het mijne, maar zonder antwoorden.

Een paar weken geleden kreeg ik 'stuurbekrachtigingsfout' op het dashboard nadat ik de auto had gestart toen ik een dagje weg was. Ik weet niet zeker of dit toeval is, maar het was net nadat ik de achterkant van de auto tegen een stoeprand had gestoten. Hoe dan ook, ik verwijderde de sleutelkaart, opende de autodeur, sloot deze, stak de kaart er weer in en deed de rem plus startknop en de auto was weer in orde.

Een paar weken later, vandaag, is het terug. De auto was in orde toen ik vanmorgen mijn jongste kind naar school bracht. Ik wilde rond 19.00 uur met de auto weg en de auto start prima, maar er klinkt meteen een pieptoon met zowel 'stuurbekrachtigingsfout' als 'stop' op het dashboard.

Het stuurwiel lijkt erg moeilijk te bewegen en ik wil het niet forceren voor het geval ik meer schade aanricht. Ik zette de auto uit en probeerde hem ongeveer 10 keer achter elkaar te starten met hetzelfde resultaat.

Een paar jaar geleden kreeg ik de fout 'stuurwiel geblokkeerd' en iemand heeft het gerepareerd, hoewel ik daarna nooit het gevoel had dat de besturing hetzelfde was als voorheen, waarover ik hier al eerder heb gesproken. Schrapend geluid bij het draaien van het stuurwiel samen met klikkende/kloppende geluiden, hoewel ik het niet altijd hoor. Het stuurwiel lijkt ook niet in het midden te zitten. Valt iets naar rechts en de uitlijning van de wielen een paar jaar geleden leek dit niet te verhelpen.

Wat zijn mijn opties? Is er iets dat ik kan controleren voordat ik mijn best doe om dit verdomde ding de zee in te rijden?

Sorry als dit al eerder is gevraagd. Ik ben hier de weg kwijt en heb de auto echt nodig voor schoolritten etc.

#3 ·
Hallo vriend. Bedankt voor de supersnelle reactie. Zeer gewaardeerd.

Ik denk dat me hier eerder is verteld dat het systeem elektrisch was, hoewel ik dit eerder onder de motorkap heb gevonden en ik denk dat ik het op dit forum heb geplaatst. Kan me niet herinneren. Hoe dan ook, wat dit ook is, het is nog nooit gevuld. Weet je waar het voor is?
191484

191485

Op de 2e afbeelding zie je het net achter de batterij.

Bedankt voor het kijken

#5 ·
Het is elektrische besturing

Zie de rode accupool @Rama78,
Koppel de accu los en reinig de positieve RODE pool en die zekeringlinks.
Als je RECHTS van je accu kijkt, zie je dat de RODE draad verbinding maakt met je zekeringkast onder de motorkap. Maak ook dat uiteinde schoon.

ALS je dapper genoeg bent, koppel dan de zekeringkast onder de motorkap los en verwijder deze, of leg hem opzij.
Daaronder zitten je HOOFDzekeringen,
Haal deze eruit en maak ze schoon..
Maak een paar foto's voordat je begint, zodat je iets hebt om te volgen bij het terugplaatsen van alle zekeringen.

#6 ·
Geweldig spul. Bedankt mensen. Vreemd genoeg heb ik geen e-mail ontvangen met de melding dat er antwoorden waren.

Wat moet ik gebruiken om de klemmen en zekeringen schoon te maken? WD40?

Moet ik de batterij volledig verwijderen om bij de zekeringkast te komen?

Bedankt

#7 ·
Geweldig spul. Bedankt mensen. Vreemd genoeg kreeg ik geen e-mail met de melding dat er antwoorden waren.

Wat moet ik gebruiken om de klemmen en zekeringen schoon te maken? WD40?

Moet ik de batterij volledig verwijderen om bij de zekeringkast te komen?

Bedankt
Gebruik het beste een elektrische contactreiniger, zoiets als dit...andere zijn beschikbaar
Action Can EC-90 Contact Cleaner 500ml (toolstation.com)

Batterij eruit geeft meer ruimte en als het hetzelfde is als de Scenic, is er een hoofdkabel die verwijderd moet worden.
De batterij moet voor de veiligheid worden losgekoppeld, dus verwijdering is slechts een extra stap.

#9 ·
Mensen, welke zekeringen moet ik kopen zodat ik ze klaar heb om te vervangen als ik bij de zekeringkast onder de motorkap kom? Werkt momenteel, maar heb er eerder even naar gekeken.

Heb eerder ook een spuitbus elektriciteitsreiniger gekocht. Weet je toevallig de naam van de zekeringen?

Bedankt

#10 ·
Het feit dat het na het starten gebeurt, kan komen doordat de systeemspanning te laag is en de stuurcontroller niet opstart. Als de batterij oud is of weinig lading heeft, kan de daling bij het starten de tolerantie van de stuurcontroller overschrijden.
Als u de zekeringen laat controleren, is het wellicht ook de moeite waard om de batterij te laten controleren.

#12 ·
Hallo mensen. Sorry dat ik lastig ben. Is het oké om met de auto te rijden in de huidige staat? Ik heb er eerder een klein stukje mee gereden om de batterij te laten controleren en het voelde zoals ik me voorstel dat het is om in een tank te rijden, lol! Het is moeilijk om goed te sturen.

Mijn monteur is wat verder weg, maar hij heeft me gevraagd morgen te bellen zodat hij de computer erop kan aansluiten.

Kan ik het meer schade toebrengen?

#15 ·
Eens, geen schade.
Wat je doet is rijden zonder de hulp van stuurbekrachtiging... en het is zwaar... goede training voor het bovenlichaam en de armen. Doe het rustig aan en stop en rust uit als dat nodig is, wees voorzichtig.
Wat Brendan over de batterij zegt, zou wel eens kunnen kloppen.
We hebben geweten dat er willekeurige storingen optreden door een slechte batterijconditie... meestal bij oudere batterijen, hoewel het afgelopen jaar, met veel auto's die stilstonden, zelfs nieuwe batterijen eronder lijden.
Ik weet niet dat het de stuurbekrachtiging uitschakelt, maar als de computer denkt dat het gevaarlijk is, zou het me niet verbazen.
Hoe dan ook, een goede diagnose moet het identificeren... zolang de unit Renault spreekt.
En laat je monteur de batterij belasten, d.w.z. test hem onder belasting, niet alleen de spanning controleren (hij heeft hier een meter voor).

#16 ·
Hallo mensen. Mijn vaste monteur heeft de computer op de auto aangesloten en kreeg de volgende melding: 'Interne storing stuurkolommotor', dus hij denkt eigenlijk dat er een nieuwe stuurkolom nodig is.

Hij zei dat het het beste is als een auto-elektricien de klus klaart. Denk je dat dit is wat er nodig is? Ik heb de zekeringen nog niet gecontroleerd. De monteur heeft de accu gecontroleerd en zei dat deze in orde was, samen met de dynamo.

#19 ·
Ik probeer de zekeringkast eruit te halen en kan maar één bout uit de verdomde accu-behuizing krijgen. Er zitten er 3 in. Een van de bouten lijkt nu dol te zijn. Ik geef het op. Auto's zijn een nachtmerrie.

Waarom maken ze het zo verdomd moeilijk om ergens bij te komen!

#23 ·
Welke maat hebben de bouten?
Als 13 mm, klop dan een 12 mm erop, draai hem nu iets aan,
Maak ze dan los.
Als 10 mm, 3/8 Als je er een hebt, (zo niet een 9 mm 12-kantige dop)
Maar je zult ze nog steeds iets moeten aandraaien,
Ik zie dit net, maat. Ik ga dat proberen. Wat vind je van die quote?

#24 ·
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en ben net op deze chat gestuit omdat ik precies hetzelfde probleem heb met mijn megane, het is een megane 2 cabrio uit 2009, stuurbekrachtiging werkt niet. Ik rijd er al ongeveer twee weken zonder stuurbekrachtiging mee, heb het een paar weken geleden laten repareren en nu is het de afgelopen vier dagen weer zo .... wat was het probleem bij jou, heb je het laten repareren?