Independent Renault Forums banner

Renault Trafic 2012 2.0dci df070 (olieverdunningsfout) gaat niet weg

2 reading
55K views 32 replies 9 participants last post by  LvR  
#1 ·
Hallo,
Een paar maanden geleden begon mijn Trafic te knipperen met 'controleer injectie' en 'controleer emissies'. Ik bracht hem naar de garage die ik gebruik en ze voerden een roetfilterregeneratie uit en de fouten verdwenen. Een paar weken later kwamen de fouten terug. Deze keer zeiden ze dat ze er niet uitkwamen, omdat ze niet geloofden dat er iets mis was met het roetfilter, maar ze hadden een paar fouten - olieverdunding, een met gloeibougies en motormanagement. Ze zeiden dat ik hem naar Renault moest brengen en moest kijken wat zij dachten. Renault vertelde me dat het roetfilter kapot was en vervangen moest worden, evenals de gloeibougies, en dat de olieverdundingsfout te wijten was aan het gebruik van verkeerde olie. Ik ging terug naar mijn garage en ze vervingen de gloeibougies (geen problemen), maar zeiden dat ze niet konden begrijpen hoe het roetfilter vervangen moest worden als het verre van verstopt was. Ze voerden nog een regeneratie uit om het roet naar 0 g te brengen en hoewel hij pas een paar maanden eerder een onderhoudsbeurt had gehad en toen een olieverversing, vervingen ze de olie en het filter opnieuw en slaagden erin de fouten te wissen.
Een paar weken later, op een rit van 40 mijl over de snelweg, kwam de fout 'controleer injectie' terug om 15 minuten later te verdwijnen.... En precies hetzelfde een paar dagen later op een andere langere rit. Een paar dagen later kwam hij definitief terug en ik bracht hem terug naar de garage. De enige foutcode die nu nog overbleef, was de df070 olieverdunding. Ze concludeerden toen dat ze dachten dat het een ECU-fout was. Ze stuurden hem vervolgens naar een bedrijf dat zei dat ze hem zouden repareren, alleen om terug te komen en te zeggen dat ze dat type ECU niet konden repareren. De garage gelooft niet dat ze nog iets kunnen doen en heeft me terugverwezen naar Renault. Waarvan ze me alleen maar zullen vertellen dat ik de olie moet verversen en misschien weer een nieuw roetfilter nodig heb! Ik weet het hier niet meer en weet niet waar ik me met dit probleem heen moet wenden. Ik had op een ander forum gekeken waar stond dat er 2 sensoren op het roetfilter zitten, een ervoor en een erna, om de druk te meten en als ze überhaupt defect zijn, sturen ze valse metingen naar de ECU. Misschien is het dat wel, want ik had de fout een paar keer die kwam en ging.... Ik weet niet of mijn ECU überhaupt gerepareerd kan worden of dat het alleen dat specifieke bedrijf was... Misschien heb ik een nieuwe nodig.... Ik weet het niet!!!! Alle adviezen zouden zeer op prijs worden gesteld, want ik ben hier mijn verstand aan het verliezen!
Bedankt,
Abi

#2 ·
Hallo AbiBuck en welkom:)

Wat gebeurt er met het oliepeil?
Welke auto en motor heeft u?
Een mogelijke verklaring is dat als het DPF steeds om regeneratie vraagt, je uiteindelijk veel brandstof in het carter kunt krijgen.
Meestal stijgt het carterniveau en misschien is dit wat de olieverdunde vlag activeert.
Toen DPF's nieuw waren, losten sommige constructeurs dit op met softwarewijzigingen.
Ik zou geneigd zijn het sensoridee te volgen, inclusief de bijbehorende buizen.
Oh, het is een 2.0 Trafic dci!
Als ik me niet vergis, is df070 een krukassensorfout.

#6 ·
Hoi AbiBuck en welkom:)

Wat gebeurt er met het oliepeil?
Welke auto en motor heb je?
Een mogelijke verklaring is dat als het DPF steeds om regeneratie vraagt, je uiteindelijk veel brandstof in het carter kunt krijgen.
Meestal stijgt het carterniveau en misschien is dit wat de olieverdundheidsvlag activeert.
Toen DPF's nieuw waren, hebben sommige constructeurs dit opgelost met softwarewijzigingen.
Ik zou geneigd zijn het sensoridee te volgen, inclusief de bijbehorende buizen.
Oh, het is een 2.0 Trafic dci !
Als ik me niet vergis, is df070 een krukassensorfout.
Hoi Brendan!
Een krukassensorfout! Dat heb ik nog nooit gehoord. Daar ga ik dan naar kijken. Bedankt voor de reactie, waardeer het enorm 😁
Abi

#3 ·
Ik alleen .................

Ik zal de olie verversen en kijken of hij er blijer van wordt.

ITO ECU - de ECU weigert een (automatische) DPF-regeneratie uit te voeren wanneer er een foutcode aanwezig is op de ECU - en in het bijzonder de olieverdunningswaarde. Als je nu een regeneratie forceert, vererger je de situatie alleen maar door nog meer brandstof aan de olie toe te voegen................. en als een geforceerde regeneratie "succesvol" is, is je olieverdunning nog steeds zeer dicht bij de perceptie van de ECU van verontreinigde/verdunde olie - de volgende keer dat je op reis bent en een automatische regeneratie wordt geactiveerd omdat dit nodig is, kan de ECU het proces starten en dan ontdekken dat je verdunde olie hebt - vandaar de terugkerende waarschuwing.

Lees de hele draad waar deze specifieke post deel van uitmaakt - er staat veel uitleg in...............

#4 ·
Te horen aan het geluid heeft iedereen zich geconcentreerd op de DPF maar niet op de sensor..
Er is er maar één, maar deze is aangesloten op de DPF voor en na, hij meet het verschildruk.
Veelvoorkomende problemen hiermee zijn geblokkeerde of gescheurde verbindingsbuizen, uitval van de sensor zelf lijkt veel minder vaak voor te komen dan men misschien denkt, er verschijnt een fout en mensen wisselen ze uit, vaak zijn het alleen de buizen.

#7 ·
Bedankt mensen, ik heb de mogelijkheid van een defecte krukassensor ter sprake gebracht. De garage zegt dat ze dat hebben onderzocht, maar denken dat het niet voor mijn specifieke bestelwagen is, maar voor oudere of nieuwere? Ze hebben me £100 geoffreerd om dit te laten vervangen, maar zeiden dat het zeer onwaarschijnlijk was dat dit het probleem was?

Ik zal naar het oliepeil kijken.

Dancingdad: Ik zal kijken of ze hebben gekeken naar mogelijke verstopte leidingen of scheuren.

Toen ik hem de laatste keer terugbracht naar de garage, zeiden ze dat de machine de laatste 300 mijl een succesvolle regeneratie had uitgevoerd. Maar ja, het klinkt alsof hij mogelijk de regeneraties niet haalt, vandaar de brandstoftoevoeging. Ik maak me ook zorgen dat hij door een storing de regeneratie niet zal uitvoeren en dan roet zal ophopen en schade zal veroorzaken... Ik ben nu bang om ermee te rijden totdat het is gerepareerd!

#8 ·
Ook hebben ze onlangs de olie ververst en dat heeft het maar een paar weken opgelost, om vervolgens een paar weken later terug te keren. Als het brandstof erin doet en het geen regeneraties voltooit. Waarom zouden de regeneraties mislukken?

Sorry voor alle vragen, ik probeer het gewoon te begrijpen!

#9 ·
Weken later veroorzaakte uw rijstijl/afstanden een of meer mislukte regeneraties (er zijn 20-200 km nodig)................ elke keer dat de regeneratie start en mislukt, raakt de olie meer verontreinigd - nadat er voldoende verontreiniging in de olie komt, zegt de ECU gewoon genoeg is genoeg.

Mislukking is in dit geval mogelijk een verkeerde benaming - ik zou zeggen dat een beter woord is dat het niet voltooid wordt tijdens uw typische ritten

#10 ·
Bedankt LvR. Ik heb best veel lange reizen gemaakt in de 2 weken sinds de olie is ververst. Hoewel ik een korte reis naar mijn werk heb... maar het is ook nog nooit een probleem geweest. Lijkt een beetje vreemd dat het zou falen.
Misschien laat ik de olie opnieuw verversen en kijk ik dan verder. 🤔
Hoe dan ook, ik heb het oliepeil gecontroleerd en het was behoorlijk hoog. Hoewel ik niets heb om mee te vergelijken, weet ik niet zeker of het is toegenomen.

#11 ·
Ik? - Ik zou de olie verversen en een streng dagelijks controleprogramma starten.

Even voor de duidelijkheid - lekkende injectoren kunnen en veroorzaken ook precies dezelfde problemen met brandstofverdunning met bijbehorende hogere dan oorspronkelijk gevulde carterpeilniveaus

Als je nu de olie ververst, zou ik denken dat een onmiddellijke handmatige/gedwongen regeneratie op zijn plaats is om het verstoren van de resultaten te voorkomen

#12 ·
Ik? - Ik zou de olie verversen en beginnen met een streng dagelijks monitoringregime.

Even terloops gezegd - lekkende injectoren kunnen en veroorzaken ook precies dezelfde problemen met brandstofverdunning met bijbehorende hogere niveaus in de carterpan dan oorspronkelijk gevuld

Als je nu de olie ververst, zou ik denken dat een onmiddellijke handmatige/gedwongen regeneratie op zijn plaats is om te voorkomen dat de resultaten worden vertekend
Oké, bedankt voor de feedback. Ik denk dat ik de olie laat verversen en een regeneratie laat uitvoeren en ze de leidingen en sensoren laat bekijken om dat als een mogelijk probleem uit te sluiten.

Ik weet dat de garage waar ik kom tot nu toe erg behulpzaam is geweest bij het omgaan met deze problemen en omdat ze eerder de olie hebben ververst en geregenereerd, zijn ze in de war geraakt en hebben ze geconcludeerd dat het een ECU-fout is. Ik realiseer me dat niemand dat als een mogelijk probleem heeft genoemd. Denk je dat als ik alles wat ik hierboven heb genoemd (olie verversen en leidingen controleren etc.) laat doen en de fout blijft bestaan, dat de ECU dan bekeken/gerepareerd/vervangen moet worden?

Bedankt voor de hulp ☺

#14 ·
ECU is imo het allerlaatste om de schuld te geven ..................

De juiste manier om dit aan te pakken is om alle motorparameters na de olieverversing voor elke rit te loggen en iemand te hebben die weet wat hij doet om de logs te inspecteren en te analyseren
Ze geloofden dat ze alle mogelijkheden hadden bekeken, dus daar legden ze de schuld.
Ik veronderstel dat vragen waar 'iemand die weet wat hij doet' naar op zoek zou zijn, buiten mijn bereik zou vallen!? 😅😂

Bedankt LvR 😁

#17 ·
Ah - echte vooruitgang:

Wanneer het naar de jongens gaat, vraag hen om en laat hen u een logboek geven van de waarden van alle motorparameters die ze gedurende een periode van 5 minuten zagen terwijl de motor stationair draaide op hun terrein.

Als je het hier terug kunt plaatsen, kun je al heel veel leren over de ECU en de algemene gezondheid van het controlesysteem.

#18 ·
Ah - echte wereld vooruitgang:

Als het naar de jongens gaat, vraag dan om en laat ze u een logboek geven van de waarden van alle motorparameters die ze zagen gedurende een periode van 5 minuten terwijl de motor stationair draaide in hun pand.

Als je het hier terug kunt plaatsen, kun je al heel veel leren over de ECU en de algemene gezondheid van het besturingssysteem
Zal ik doen! Bedankt!!!

#21 ·
Hallo KEV
Bedankt voor de snelle reactie
Het is op 4 diagnoses geweest. Snap on, Delphi, Bosch en de laatste kan ik me niet herinneren.
Bosch was de laatste. Ik weet zeker dat ze dat allemaal doen. Zal het vrijdag vragen, maar ik weet dat ze de ecu informeren over al het werk dat ze doen
Groeten
Les

#23 ·
Hoi KEV
Bedankt voor de snelle reactie
Het is op 4 diagnoses geweest. Snap on, Delphi, Bosch en de laatste kan ik me niet herinneren.
Bosch was de laatste. Ik weet zeker dat ze dat allemaal doen. Zal het vrijdag vragen, maar ik weet dat ze de ecu informeren over al het werk dat ze doen
Groeten
Les
Je hebt geen scanner nodig om die service/olie tellers te wissen ............ gebeurt op het dashboard met behulp van de knoppen op de stuurkolom.

Je kunt het nu zelf controleren (zie handleiding over hoe je kunt zien wanneer de volgende olieservice verschuldigd is en hoe je precies kunt resetten)

Ik heb het gevoel dat je een nieuwe monteur nodig hebt, want imo met zowat al die scanners had hij in staat moeten zijn om te motiveren en te stoppen met gissen naar wat er aan de hand is.

Als hij het probeerde en de inhoud/suggesties in deze thread volgde, moet er zeker een regeneratie worden geactiveerd of moet er een degelijke uitleg/motivatie komen over de verspilling van je geld

Ik kan niet geloven wat je allemaal hebt moeten betalen om dit te achterhalen. :eek:

Ik zou aandringen op een log van alle motorparameters tijdens een korte rit met je motor met behulp van een goede Renault sprekende scanner - de merknaam van de scanner is irrelevant zolang hij de juiste en volledige informatie kan produceren

#24 ·
Hallo LVR
Begrepen. Het is naar 4 garages geweest en ik vergat te vermelden ook een Renault-dealer, dus 5. Renault heeft gescand en een regeneratie geforceerd en verder niets. Ik heb gisteravond geprobeerd de lichten zelf te verwijderen, maar zonder succes. Ik zal het vandaag opnieuw proberen.
Bedankt voor de reactie

#25 ·
Hoi LVR
Begrepen. Het is naar 4 garages geweest en ik vergat ook een Renault-dealer te vermelden, wat er 5 maakt. Renault heeft gescand en een regeneratie geforceerd en verder niets. Ik heb gisteravond geprobeerd de lampen zelf te verwijderen, maar zonder succes. Ik zal het vandaag opnieuw proberen.
Bedankt voor de reactie
Je kunt de dashboardklachten niet zelf verhelpen - alles wat je zelf kunt bereiken, is het resetten van de service-/oliecounter - DIE actie zou een automatische regeneratie mogelijk moeten maken ALS de omgevingsomstandigheden geschikt zijn en pas nadat een automatische regeneratie succesvol is voltooid EN het DPF geen andere b.itching te doen heeft, dan zullen de dashboardklachten automatisch verdwijnen

Je dashboard heeft een ingebouwde service-indicator - wat is de waarde ervan nu? ................. het zou zoiets als 15000 km of 1 jaar moeten zijn

#29 ·
Dit probleem kan worden veroorzaakt door een DPF-regeneratie die wordt uitgevoerd voordat de servicemelding wordt gereset - de olieverdunnings-pid moet 0% aangeven voordat de regeneratie wordt uitgevoerd. Als uw olieverdunning meer dan 10% bedraagt, wordt er een fout geregistreerd. Deze berekening wordt nu opgeslagen in de ecu. Uw DPF zal verstopt blijven omdat regeneratie niet meer plaatsvindt. Een nieuwe ecu zal dit verhelpen als deze correct wordt geïnstalleerd zonder dat er gegevens van de oude ecu naar de nieuwe ecu worden overgedragen. Als iemand weet hoe de ecu te resetten, houd ik me aanbevolen.

#30 ·
Het is nu november 2023. Het probleem dat u heeft, of iedereen die dit nu leest, is... uw 'upstream turbo tube' is GEBLOKKEERD! Als u naar de achterkant van de motor kijkt (de mijne is een 1.6L uit 2018), zult u zien dat er twee sensoren zijn. De linker is wat u moet verwijderen, daarachter zit een rubberen 90° bocht die op een kleine metalen buis past. Neem een fietsremkabel / gitaarkabel / iets dergelijks en duw deze in de metalen buis. Ten eerste moet u een handmeterpomp gebruiken en als u pompt, moet deze NUL aangeven! ALS er druk op het pistool staat, dan heeft u een verstopping en dat is uw enige probleem! Neem een accu handboor, sluit de kabel aan op de boor en duw de kabel voorzichtig in de kleine metalen buis (deze gaat naar de verdamper), en verwijder dan de kabel en controleer opnieuw met de manometer. Als deze weer NUL aangeeft, is alles vrij, MAAR de kleine metalen buis moet vrij zijn. U kunt er dan wat remmenreiniger in spuiten. Hierna moet u een DPF-reiniging uitvoeren. Neem een schuimkan van het type DPF-reiniger, verwijder dan de buis onder de bestelwagen die van de sensor komt, er komen twee buizen van... een gaat naar de achterkant van de DPF en de andere gaat naar de voorkant van de DPF... dat is degene die u van de DPF moet trekken, lees dan de instructies op de schuimkan en pomp alles in de DPF, laat dan de motor draaien en draai hem op ongeveer 3000 tpm. Reinig de upstream sensor en zet alles terug en uw bestelwagen zal goed lopen! Ik HOOP dat dit iemand vandaag helpt, want dit is een oude thread... veel succes! Tom

#32 ·
Hallo allemaal, ik heb een Renault Traffic 3 1.6 motor met 104.000 kilometer en in het begin had ik problemen. Het DPF-filter was verstopt. Ik ging naar de garage, ze vertelden me een geforceerde regeneratie te doen en de olie te verversen. Dat heb ik gedaan, eerst de regeneratie, daarna de olie ververst. De regeneratie was niet succesvol, er bleef 9 gram roet over en de foutmelding met de dunne olie verdwijnt niet. Ik wis hem en hij verschijnt nog steeds. En ook 30 mislukte regeneraties, toen ik de eerste regeneratie deed, toen 67 gram roet en nog steeds was de regeneratie niet succesvol. De tweede regeneratie was 26, ook niet succesvol. Wat voorkomt dat hij regenereert? Help alstublieft.

#33 ·
Hallo allemaal, ik heb een Renault Traffic 3 1.6 motor met 104.000 kilometer en in het begin had ik problemen, het DPF-filter was verstopt. Ik ging naar de garage, ze vertelden me een geforceerde regeneratie te doen en de olie te verversen. Dat heb ik gedaan, eerst heb ik de regeneratie gedaan, daarna heb ik de olie ververst, de regeneratie was niet succesvol, er bleef 9 gram roet over en de fout met de dunne olie verdwijnt niet, ik verwijder hem en hij verschijnt nog steeds. En ook 30 mislukte regeneraties, toen ik de eerste regeneratie deed, toen 67 gram roet en nog steeds was de regeneratie niet succesvol, de tweede regeneratie was 26 ook niet succesvol, wat voorkomt dat hij regeneratie doet, help alsjeblieft
Een stelletje idioten dat je leugens vertelt.

Regeneratie en olieverdunding zijn nauw met elkaar verbonden - als de olieverdunding al een probleem is, zal ELKE regeneratie NOOIT alle klachten verhelpen, zelfs als het DPF toevallig GEEN roet bevat.

ZORG ERVOOR DAT U GEEN FOUTEN HEEFT MET BETREKKING TOT UITLAATGAS- OF MOTORDRUK OF -TEMPERATUUR (UITZONDER DPF REGENERATIE VEREIST BERICHT)
Laat de motor warm worden.
Ververs de olie en het filter.
Wis de olie-onderhoudsindicator en bevestig dat de ECU dit doet (de afstand tot de olie-onderhoudsbeurt keert terug naar iets als 15000 km of 1 jaar) - GA NIET VERDER TOTDEZE STAP IS VOLTOOID
Laat de motor nu stationair draaien totdat aan de voorwaarden voor geforceerde regeneratie is voldaan (uitlaat-, koelvloeistof- en olietemperaturen).
Laat een geforceerde regeneratie starten en grijp niet in - laat deze op zijn eigen tijd en snelheid eindigen.

Als u het recept heeft gevolgd, zal de DFP zeer dicht bij 0 gram (NIET 0) zijn en heeft u geen fouten met betrekking tot DPF of oliekwaliteit.

Ik vermoed dat u niet de moeite heeft genomen om de inhoud van de hele thread hier te lezen en, zoals gewoonlijk, een hoop geld aan het verspillen bent.