Bedankt voor de reactie, hier is de foto van de vergrendelingsstang die nu is ingeschakeld met een kleine halve cirkel onder de middellijn:
View attachment 34633
Moet dit nu TDC zijn? Correct? Zo ja, dan staat in alle handleidingen dat de markering op de dephaser en het Renault-embleem op de uitlaatnokkenas op 12 uur moeten staan. Bekijk nu deze foto:
View attachment 34641
De timingmarkering op de dephaser duidelijk op 6 uur en het Renault-logo op de uitlaatnokkenas staat ook op 6 uur, omdat het tegenover het andere logo staat dat op 12 uur staat, zoals op deze foto:
View attachment 34657
Dus als ik gelijk heb, zijn beide nokkenassen in een bepaalde fase verwijderd en op de verkeerde plaats teruggeplaatst? Is het nu echt nodig dat ik ze terug in hun juiste positie zet? Ik ben er helemaal door in de war.
Het lijkt erop dat het al eerder uit elkaar is geweest, het vergrendelingsgereedschap aan de achterkant van de nokkenassen ziet er correct uit, het vergrendelt maar op één manier... maar als het al eerder uit elkaar is geweest, mogelijk om de Dephaser te vervangen? omdat ze zo vaak defect raken, is dat de waarschijnlijke verklaring, ofwel dat of iemand die in het verleden niet begrijpt hoe het goed moet, dacht dat alles losgezet moest worden... Ford Zetec-motoren zijn zo, beide nokkenassen moeten los voordat ze worden gespannen.
De 12 uur-ding is waar, maar slechts een geschatte of ruwe positie.
Het is niet mogelijk om het exact te krijgen zonder de vergrendelingsplaat in de vorige post... de pinnen die uit de plaat steken, grijpen in de gaten in de poelies.
Een daarvan is hier op je foto te zien,
Daar is het gat voor.
Het is heel moeilijk, om het te raden en het correct te krijgen zou puur geluk zijn... door het ongeveer op de juiste plaats te krijgen, 12 uur is misschien voldoende om het oliegat aan de achterkant van de nokkenas uit te lijnen met de Dephaser zodat olie in de Dephaser stroomt... maar tenzij het tot op 1 graad nauwkeurig is (wat vrijwel puur geluk zou zijn), dan zou het variabele timingsysteem hoogstwaarschijnlijk nog steeds niet correct werken, want zoals vermeld in de vorige post kun je live waarden bekijken... en het heeft 2 waarden, gevraagde voorschot en actueel.. als het 2 graden aanvraagt, verwacht het actueel 2 graden te zien.
Zonder vergrendelingsgereedschap kan het er echter toe leiden dat het 2 graden aanvraagt en 3 graden ziet, waarna het systeem wordt uitgeschakeld om klepschade te voorkomen.
De uitlaatnokkenas is niet zo kritiek, maar als de Dephaser wordt vervangen, moet deze ook worden losgemaakt en in de juiste positie worden vergrendeld om de riem correct te kunnen spannen, zo niet, dan kan de riem te strak of te los zitten tussen de 2 poelies.
Maar de Dephaser-poelie is de echte kritieke, want tenzij deze correct is uitgelijnd, zal het variabele nokkenastimingsysteem helemaal niet functioneren, de motor kan mogelijk prima draaien, maar het zal fouten registreren, de prestaties zullen iets minder zijn dan ze zouden moeten zijn, en het brandstofverbruik zal ook lager zijn dan het zou moeten zijn, omdat het variabele timingsysteem is ontworpen om de timing constant te veranderen om het motorvermogen en de efficiëntie te optimaliseren... bij stationair draaien wordt het systeem echter uitgeschakeld totdat de motor warm is en ongeveer 1500 tpm of zo.
Wanneer je de platte plaat in de voorkant van de poelies plaatst, zoals hierboven getoond, is het belangrijk om het uiteinde van de nokkenassen en de achterkant van de poelies te ontvetten... heel belangrijk! Olie kan ervoor zorgen dat de timing op een later tijdstip verschuift... ook moeten nieuwe bevestigingen worden gebruikt om de poelies vast te zetten, gebruik de oude niet opnieuw.
Ik heb onlangs een riem vervangen op een Scenic, de riem was helemaal slap tussen de poelies omdat deze over tijd was, moet voldoende zijn geweest om de timing te beïnvloeden waardoor de Dephaser niet correct functioneerde, hoewel hij wel prima draaide.
Want na de riemwissel en een servicebeurt (originele bougies, elf-olie en patroonfilters) ging de auto van ongeveer 33 mpg naar 45 mpg op een rit... dus hij kreeg 10 mpg extra op een rit.