Independent Renault Forums banner

Scenic 1.6 vvt distributieriem vervangen

41K views 77 replies 11 participants last post by  alfamaniacs  
#1 ·
Hallo mensen,

Ben begonnen met het vervangen van de distributieriem op mijn Scenic. Ik ben tot TDC gekomen (krukasweb raakt de borgpen), maar de groeven in de nokkenassen laten het vergrendelingsgereedschap niet toe. De inlaatnokkenas (dephaser) lijkt ook een beetje uit te staan, ook staat het witte timingmerk op de dephaser ongeveer 5 mm voor de 12 uur positie. Wat is mijn volgende stap? Ik wilde de riem niet verwijderen zonder vergrendelingsgereedschap. Iemand anders had de riem eerder vervangen en ik neem aan dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Ik hoop dat je kunt helpen. Bedankt.

#2 ·
Ik denk niet dat je het bovenste dode punt (bdp) hebt gevonden, de pin gaat in een gat in het web en de krukas kan niet bewegen. Als de krukas nog steeds één kant op draait, moet je verder zoeken, vaak heb je er twee nodig, één om de socket op de poelie te draaien, de andere om druk op de pin te houden, aangezien er geen speling is.

#3 ·
Je hebt niets te verliezen.

Trek de oude riem eraf. Draai de nokkenassen handmatig met een moersleutel totdat de vergrendelingsstang naar binnen glijdt. Het belangrijkste is dat dit nog steeds gebeurt wanneer de nieuwe riem/poelies etc. weer op hun plaats zitten, de krukaspoelie is aangedraaid en nadat de motor een of twee keer is rondgedraaid.

Controleer of de waterpomp vrij draait. Vervang hem bij twijfel. Hetzelfde geldt voor de poelies.

Een gebroken multiriem kan een K4M-motor verwoesten. Vervang hem als hij er versleten uitziet.

#4 ·
De 1.4 en 1.6 benzine hebben geen gat voor de borgpen. De krukas komt tegen de pen. Bekijk deze sticky en klik op de link.
http://www.renaultforums.co.uk/showthread.php?t=209041
Als het juiste gereedschap wordt gebruikt, niet zeggen dat je de juiste borgpen niet hebt gebruikt, dan moeten de nokkenassen op één lijn liggen. Zo niet, dan heeft de laatste persoon die de riem heeft gemonteerd het niet correct gedaan of de borgpen raakt een ander deel van de krukas.
Ron

#5 ·
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik denk dat het het juiste deel van de krukas raakt. Ik moet het ongeveer 10 keer geprobeerd hebben en ik gebruik het juiste gereedschap. Ik zie wel dat iemand een rode markering op de riem en het kleppendeksel heeft gezet, in tegenstelling tot het markeren van de tandwielen zoals de Renault-handleiding aangeeft. Voor zover ik kan zien, staat de uitlaatnokkenas in lijn, maar de inlaatnokkenas niet. Dichtung, kun je het met een moersleutel draaien? Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Mij is verteld dat de tandwielen vrij ronddraaien als de riem eraf is. De Renault-handleiding zet ook niet eens de borgpen in de nokkenassen bij het verwijderen van de riem, alleen bij de installatie, waar staat: ''zet de nokkenasgroeven horizontaal en onder de middellijn door de nokkenassen te draaien met de distributietandwielblokkering. (Mot.799-01) indien nodig''. Dichtung, ik heb een nieuwe waterpomp, poelies en spanner en ook een nieuwe multiriem klaar om te monteren. Ik doe het allemaal, alles zingt en danst! :)

#6 ·
Toen ik de mijne deed, zette ik de krukas op TDC (vergrendelingsgereedschap), verwijderde de distributieriem, draaide de nokkenassen een beetje om de vergrendelingsbalk te plaatsen, plaatste een nieuwe riem, draaide de motor met de hand 3-4 slagen, plaatste de krukasvergrendelingspen terug en als alles correct is, zou de nokkenasvergrendelingsbalk op zijn plaats moeten schuiven.
Als u de motor met de hand draait en de riem niet correct is geplaatst (timing), voelt u dat de zuigers een klep of 4 raken en de motor niet verder kunt draaien.
Ron

#7 ·
Klinkt alsof iemand het al eerder heeft gehad en het zonder de vergrendelingsgereedschappen heeft geprobeerd en het verkeerd heeft getimed.

Vandaar de rode puntmarkeringen waarnaar u verwijst, stippen verf zijn niet nodig met de juiste vergrendelingsgereedschappen!

U heeft nu waarschijnlijk een volledige timingkit nodig om de timing correct te herstellen, omdat u niet weet of de nokkenaspoelies bij een eerdere poging zijn losgemaakt.

De meeste mensen kopen de halve vergrendelingskits, alleen met de nokkenasvergrendelingsstang en de krukasvergrendelingspen... een volledige kit is aan te raden, omdat u ook de nokkenastandwielen kunt vergrendelen als u ze om welke reden dan ook moet losmaken, met slechts een halve kit kunt u de tandwielen niet losmaken.

dit is de extra plaat voor het vergrendelen van nokkenastandwielen,

Image

mijn advies is om de krukas net voor BDP te brengen, de vergrendelingspen in te brengen en vervolgens de krukas ertegenaan te bewegen... bij deze motor is het geen sleuf in de krukas, maar slechts een deel van de web dat de pen raakt/beweegt

Als de nokkenassen nog steeds niet op hun plaats vergrendelen, komt dat omdat deze voorheen niet correct was getimed.

De volgende stap is dus om de krukaspoelie los te draaien en vervolgens te proberen de nokkenassen te draaien totdat ze op hun plaats vergrendelen... dat zou hopelijk de timing terug moeten brengen, dan kunt u de nieuwe riem zoals normaal installeren, vergeet niet om te controleren of alles op zijn plaats is vergrendeld, krukas en nokkenas, span dan de riem, controleer dan opnieuw of de timing nog steeds correct is... draai dan de krukaspoelie als laatste vast na het spannen.

Als ze nog steeds niet op hun plaats vergrendelen, moet u de nokkenastandwielvergrendelingsplaat zoals hierboven kopen, nieuwe moeren voor de tandwielen van een Renault-dealer halen... de poelies losdraaien, de achterkant schoonmaken met ontvetter zodat ze in de toekomst niet wegglijden.

Vergrendel elke nokkenas handmatig in de vergrendelingsplaat (ze zouden nu moeten vergrendelen! lol zonder tandwielen), installeer vervolgens de gereinigde/ontvette tandwielen opnieuw, installeer het nokkenastandwielvergrendelingsgereedschap en draai vervolgens de nieuwe moeren vast om ze te vergrendelen.

Daarna zou u voorste en achterste nokkenasvergrendelingsgereedschappen perfect vergrendeld moeten hebben.

dan is het een kwestie van rust zoals normaal, nieuwe riem erop, riem spannen, controleer of de krukas nog steeds tegen de pen aanligt, draai dan de krukas vast... vergeet niet de achterkant van de krukaspoelie te ontvetten! zodat deze in de toekomst niet wegglijdt.

#8 ·
Ja, sorry Alphamax, er zit geen zeskant op de nokkenassen van K4Ms, je zult de nokkenas moeten afstellen door de poelie zo goed mogelijk te draaien.
. Maak in geen geval de centrale bouten los waarmee de poelies aan de nokkenassen zijn bevestigd. De poelies zijn volledig afhankelijk van de spanning van die bouten en zullen "vrijlopen" als die bouten losser worden. Het doel van de markering op de inlaatnokkenas-dephaser-poelie die zich min of meer in de 12-uur-positie bevindt, is dat de oliecircuits in de poelie en de nokkenas op één lijn komen.

Mot 799-01 is een gereedschap om een poelie vast te houden om te voorkomen dat deze draait, maar kan natuurlijk ook worden gebruikt om een nokkenas te draaien.

#10 ·
Ik kan me niet herinneren of ik een gereedschap/dop op de poeliemoer heb gebruikt of niet, of gewoon een schroevendraaier om hem 2-3 mm te verschuiven om in het nokkenasvergrendelingsgereedschap te passen.
Ik herinner me dat één nokkenas een klep/veer begon samen te drukken en de nokkenas net een beetje uit lijn zou bewegen als je hem liet.
Ron

#12 ·
Zoals hierboven, maak de nokkenastandwielen niet los, TENZIJ je de borgplaat hebt waarvan ik een foto heb geplaatst.

Ik zei dat alleen als de vorige persoon dat wel heeft gedaan en verfpunten heeft gebruikt, ze misschien verkeerd staan.

Maar dat is de laatste uitweg... de eerste poging zou zijn, krukaspen, krukas tegen de pen bewegen... krukastandwiel losmaken, en dan kijken of de nokkenassen in de plaat vergrendelen.

Onthoud ook dat de sleuven in de nokkenas 180 graden uit elkaar kunnen staan, ze grijpen maar op 1 manier aan.

#14 ·
Begin nu mijn geduld te verliezen, gebruikte speciaal gereedschap om de katrolbout te verwijderen en raad eens, het is afgebroken. Ik haat Torx!! Hoe krijg ik dit er nu af?
Dit type torx-bit (dat in een 1/2"-sokkelhouder past).

Image

Behalve dat je in plaats van de sokkelhouder een ringsleutel gebruikt.

Zo doe ik het.

Of je zou het juiste gereedschap kunnen kopen.

Maar bovenstaande werkt

#17 ·
Tijdens het uitboren in de hoop dat de kop eraf zou springen, lukte het om de riem eraf te halen en de nokkenassen met de hand te draaien? Hoewel niet gemakkelijk, maar genoeg om de borgpen erin te krijgen. Dus sta ik nu in TDC in nokkenassen?
Als de nokkenassen er zo uitzien, dan ja, je staat in TDC voor de nokkenassen.

Attachments

#16 ·
Om er absoluut zeker van te zijn dat de zuigers zich in BDP bevinden, zou ik ofwel bougie 1 of 4 eruit halen, dan een lange schroevendraaier erin steken en je zult hem op en neer zien bewegen terwijl je de krukas via de poelie draait. Dan, wanneer je je timing pin erin steekt, heb je de bevestiging dat de krukas op de juiste plaats staat. En je kunt de zuigers een beetje naar beneden bewegen terwijl je de nokkenassen draait om ze uit te lijnen, om er zeker van te zijn dat de kleppen de zuigers niet raken.

#19 ·
Kan het vanuit die hoek niet 100% zeker zeggen, maar als de nokkenassen ondersteboven zouden zitten, denk ik niet dat je het gereedschap op zijn plaats zou kunnen vastschroeven.
Het vergrendelingsgereedschap zou hoger zitten.

Als de kleinere halve cirkel aan het einde van de nokkenas zich onder de middellijn bevindt, zit je goed.

#20 ·
Vraag over de waterpomp... de vervangende pomp die ik heb gekregen, heeft een papieren pakking, maar in de Renault-handleiding staat dat er een streep Loctite 518 moet worden aangebracht, zonder melding van een pakking. Ik dacht eraan om een streep Loctite aan te brengen, de pakking erop te leggen en dan nog een streep op de pakking en hem er dan op te zetten. Zou dat goed zijn?

Adam

#21 ·
vraag over waterpomp... De vervangende die ik heb gekregen heeft een papieren pakking, maar in de Renault-handleiding staat dat je een kraal Loctite 518 moet aanbrengen zonder melding te maken van een pakking. Ik dacht eraan om een kraal Loctite aan te brengen, de pakking erop te zetten en dan nog een kraal op de pakking en hem er dan op te zetten. Zou dat goed zijn?

Adam
Ja

:)

#22 ·
Hallo mensen,

Nog steeds bezig met deze klus, wil niet vervelend zijn maar het is moeilijk om de tijd te vinden. Een ander probleem nu echter, waar ik dacht dat het BDP was, is het niet, de foto die ik plaatste van de nokkenasvergrendelingsstang op zijn plaats is eigenlijk verkeerd, want de kleine halve cirkel zit boven en niet beneden, dit heb ik me gerealiseerd nadat ik de riem erop heb gezet etc, maar de stang past wel goed als de kleine halve cirkel beneden zit, maar het merkteken op de dephaser staat ongeveer op 7 uur positie op de inlaat en het ruitvormige embleem (niet de Renault) staat op 12 uur en natuurlijk staat de krukas tegen de vergrendelingspen, nu vraag ik me af of de dephaser is vervangen en er gewoon weer op is gezet zonder merkteken op 12 uur?? Moet ik alles weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen + dephaser losmaken en de poelie uitlijnen? Heb ik ook gelijk als ik zeg dat de krukasweb op de pen kan slaan, behalve BDP?

Bedankt voor de hulp.

#23 · (Edited)
Klinkt alsof de dephaser mogelijk op de verkeerde plek zit. Probeer de dephaser en de poelie NIET los te maken, tenzij je de 3e vergrendelingsgereedschap hebt! Dat is essentieel voor een correcte uitlijning en waarschijnlijk de reden waarom het nu fout is, omdat de tool niet is gebruikt. Je kunt het niet op het zicht of door te gokken nauwkeurig doen en het moet tot op 1 graad nauwkeurig zijn, want als je live data in Clip bekijkt, toont het de gevraagde hoek en de werkelijke hoek en de 2 moeten overeenkomen... als het niet correct is uitgelijnd, kan de gevraagde hoek 5 graden registreren en de werkelijke hoek 7 graden, waarna het systeem gewoon wordt uitgeschakeld vanwege het risico op klepschade.. ook als het zo ver uit staat als de jouwe, komen de oliegaten in de achterkant van de poelie waarschijnlijk niet eens overeen met de nokkenas-oliegaten. De 3e tool is een grote platte plaat met pinnen die in de poelies grijpen. Als je deze tool niet hebt, moet je hem kopen. Ik weet niet waarom de meeste kits hem niet bevatten, toen ik de mijne kocht, deed ik er expres moeite voor om een kit te vinden met die plaat... het is bijna zinloos om een kit zonder hem te kopen, omdat de Dephaser-poelie zo'n veelvoorkomend defect item is en je hem niet kunt vervangen zonder de plaat. De U-vormige nokkenasvergrendelingsplaat vergrendelt slechts in 1 positie, dus daar kun je niets verkeerd aan doen, aangezien de sleuven versprongen zijn. Krukaspen Ik heb niet geprobeerd om hem in een andere positie te schroeven, maar als je het niet zeker weet, kun je de markering op de voorkant van de krukas gebruiken, maar als ik me het goed herinner, schroefde hij helemaal niet goed in totdat hij net voor TDC stond, dus het is waarschijnlijk ook dat hij er niet in schroeft als hij zich in de verkeerde positie bevindt.

#24 ·
Bedankt voor de reactie, hier is de foto van de vergrendelingsstang die nu is ingegrepen met een kleine halve cirkel onder de middellijn:

Moet dit nu bij TDC zijn? Correct? Zo ja, dan staat in alle handleidingen dat de markering op de dephaser en het Renault-embleem op de uitlaatnokkenas op 12 uur moeten staan. Bekijk nu deze foto:

De timingmarkering op de dephaser duidelijk op 6 uur en het Renault-logo op de uitlaatnokkenas staat ook op 6 uur, omdat het tegenover het andere logo staat dat op 12 uur staat, zoals op deze foto:

Dus als ik gelijk heb, zijn beide nokkenassen in een bepaalde fase verwijderd en op de verkeerde plaats teruggeplaatst? Is het nu echt nodig om ze terug in de juiste positie te zetten? Ik ben absoluut verbijsterd.

#25 · (Edited)
Bedankt voor de reactie, hier is de foto van de vergrendelingsstang die nu is ingeschakeld met een kleine halve cirkel onder de middellijn: View attachment 34633

Moet dit nu TDC zijn? Correct? Zo ja, dan staat in alle handleidingen dat de markering op de dephaser en het Renault-embleem op de uitlaatnokkenas op 12 uur moeten staan. Bekijk nu deze foto:

View attachment 34641

De timingmarkering op de dephaser duidelijk op 6 uur en het Renault-logo op de uitlaatnokkenas staat ook op 6 uur, omdat het tegenover het andere logo staat dat op 12 uur staat, zoals op deze foto:

View attachment 34657

Dus als ik gelijk heb, zijn beide nokkenassen in een bepaalde fase verwijderd en op de verkeerde plaats teruggeplaatst? Is het nu echt nodig dat ik ze terug in hun juiste positie zet? Ik ben er helemaal door in de war.
Het lijkt erop dat het al eerder uit elkaar is geweest, het vergrendelingsgereedschap aan de achterkant van de nokkenassen ziet er correct uit, het vergrendelt maar op één manier... maar als het al eerder uit elkaar is geweest, mogelijk om de Dephaser te vervangen? omdat ze zo vaak defect raken, is dat de waarschijnlijke verklaring, ofwel dat of iemand die in het verleden niet begrijpt hoe het goed moet, dacht dat alles losgezet moest worden... Ford Zetec-motoren zijn zo, beide nokkenassen moeten los voordat ze worden gespannen.

De 12 uur-ding is waar, maar slechts een geschatte of ruwe positie.

Het is niet mogelijk om het exact te krijgen zonder de vergrendelingsplaat in de vorige post... de pinnen die uit de plaat steken, grijpen in de gaten in de poelies.

Een daarvan is hier op je foto te zien,

Image

Daar is het gat voor.

Het is heel moeilijk, om het te raden en het correct te krijgen zou puur geluk zijn... door het ongeveer op de juiste plaats te krijgen, 12 uur is misschien voldoende om het oliegat aan de achterkant van de nokkenas uit te lijnen met de Dephaser zodat olie in de Dephaser stroomt... maar tenzij het tot op 1 graad nauwkeurig is (wat vrijwel puur geluk zou zijn), dan zou het variabele timingsysteem hoogstwaarschijnlijk nog steeds niet correct werken, want zoals vermeld in de vorige post kun je live waarden bekijken... en het heeft 2 waarden, gevraagde voorschot en actueel.. als het 2 graden aanvraagt, verwacht het actueel 2 graden te zien.

Zonder vergrendelingsgereedschap kan het er echter toe leiden dat het 2 graden aanvraagt en 3 graden ziet, waarna het systeem wordt uitgeschakeld om klepschade te voorkomen.

De uitlaatnokkenas is niet zo kritiek, maar als de Dephaser wordt vervangen, moet deze ook worden losgemaakt en in de juiste positie worden vergrendeld om de riem correct te kunnen spannen, zo niet, dan kan de riem te strak of te los zitten tussen de 2 poelies.

Maar de Dephaser-poelie is de echte kritieke, want tenzij deze correct is uitgelijnd, zal het variabele nokkenastimingsysteem helemaal niet functioneren, de motor kan mogelijk prima draaien, maar het zal fouten registreren, de prestaties zullen iets minder zijn dan ze zouden moeten zijn, en het brandstofverbruik zal ook lager zijn dan het zou moeten zijn, omdat het variabele timingsysteem is ontworpen om de timing constant te veranderen om het motorvermogen en de efficiëntie te optimaliseren... bij stationair draaien wordt het systeem echter uitgeschakeld totdat de motor warm is en ongeveer 1500 tpm of zo.

Wanneer je de platte plaat in de voorkant van de poelies plaatst, zoals hierboven getoond, is het belangrijk om het uiteinde van de nokkenassen en de achterkant van de poelies te ontvetten... heel belangrijk! Olie kan ervoor zorgen dat de timing op een later tijdstip verschuift... ook moeten nieuwe bevestigingen worden gebruikt om de poelies vast te zetten, gebruik de oude niet opnieuw.

Ik heb onlangs een riem vervangen op een Scenic, de riem was helemaal slap tussen de poelies omdat deze over tijd was, moet voldoende zijn geweest om de timing te beïnvloeden waardoor de Dephaser niet correct functioneerde, hoewel hij wel prima draaide.

Want na de riemwissel en een servicebeurt (originele bougies, elf-olie en patroonfilters) ging de auto van ongeveer 33 mpg naar 45 mpg op een rit... dus hij kreeg 10 mpg extra op een rit.

#26 ·
Bedankt, dus ik moet alles weer terugbrengen? Kan ik de nokkenasbouten losmaken met de borgpen erin? Ik heb een slagsleutel om te verwijderen, hoewel ik de motor een beetje omhoog moet brengen om erbij te kunnen. Moet de nokkenasvergrendelingstool die u heeft laten zien, worden gebruikt bij het verwijderen van de bouten als de nokkenassen toch opnieuw moeten worden gepositioneerd? Het zal zeker zo zijn als ze eenmaal in positie zitten om ze vast te draaien? Sorry voor alle vragen, maar ik wil er gewoon zeker van zijn dat het goed gebeurt.

#27 · (Edited)
Helaas, ja, het moet weer gebeuren.

Je zult een nieuwe bout voor de krukas moeten kopen, want het is een item voor eenmalig gebruik. Het is erg riskant om ze opnieuw te gebruiken, omdat alleen de wrijving die door de bout wordt gecreëerd en alles bij elkaar houdt, het op zijn plaats houdt.

De borgstang moet achter in de nokkenassen blijven, want het zijn niet de nokkenassen die uit positie zijn, de positie van de nokkenassen ten opzichte van de krukas is prima, het is de Dephaser-poelie die uit positie is, wat betekent dat de oliegaten aan het einde van de nokkenas momenteel niet uitlijnen met het oliegat achter in de Dephaser... dus er komt effectief geen olie in de Dephaser. Ook, omdat dat waarschijnlijk het geval is, wanneer de riem eraf is (voordat je de Dephaser losmaakt... probeer hem naar links en rechts te draaien om te controleren op beweging... hij moet vast zitten zonder speling, want hij zit intern vast met een pin. Maar controleer op elke vorm van beweging voordat je hem losmaakt, want als hij een gebrek aan smering heeft gehad (vooral als hij nieuw was toen hij werd geïnstalleerd en nooit smering heeft gehad door onjuiste installatie), omdat je wilt controleren of hij intern niet voortijdig is versleten door dat... je wilt hem niet echt weer in elkaar zetten en dan ontdekken dat de Dephaser kapot is door onjuiste installatie... Niet zo'n probleem als het de originele Dephaser is en gewoon uit positie is geraakt tijdens een riemwissel, omdat hij waarschijnlijk olie bevatte... maar het is een potentieel probleem als het een nieuwe Dephaser is die onjuist is geïnstalleerd, omdat hij mogelijk nooit enige vorm van smering heeft gehad.

De uitlaat levert momenteel geen probleem op... MAAR hij moet worden gecorrigeerd om ervoor te zorgen dat de riemspanning tussen de 2 poelies correct is... want als je alleen de Dephaser-poelie corrigeert, kan dit ervoor zorgen dat de riem strakker of losser wordt tussen de 2 poelies dan nu het geval is, moet ook in de juiste positie staan zodat het 3e borggereedschap zijn pinnen met de poelies kan verbinden.

Maar de borgstang moet achter in de nokkenassen blijven en de borgpen moet in de krukas blijven, zodat alles op tijd blijft staan. Want als je de poelies losmaakt, zullen de nokkenassen onafhankelijk van de poelies draaien. Dus door de borgstang op zijn plaats te houden, zorg je ervoor dat ze op hun plaats blijven en hun timing behouden. Het zijn niet de nokkenassen waarvan je de positie wilt veranderen, het zijn de poelies.

Je zult iets als een nokkenaspoelie-vasthoudgereedschap moeten gebruiken om de poelies vast te houden terwijl je ze losmaakt... ironisch genoeg kan de borgplaat waarvan ik een foto heb geplaatst, meestal worden gebruikt om te helpen bij het vasthouden van de poelies, wat helpt, maar omdat dat gereedschap momenteel niet vastklikt omdat alles niet is uitgelijnd, zul je een andere manier moeten vinden om de poelie vast te houden terwijl je de bevestigingen losmaakt.

Ik stel niet voor om de bevestigingen los te maken met alleen de achterplaat die de poelies vasthoudt, omdat de kracht de achterste borgstang kan buigen en als ze eenmaal verdraaid zijn, zal hij nooit meer correct op tijd staan, tenzij er een vervangend gereedschap wordt gebruikt.

Als alles eenmaal is losgemaakt, is de procedure zo ongeveer.

Zorg ervoor dat de achterplaat nog steeds op zijn plaats zit zoals op je foto
Maak de uiteinden van de nokkenas en de achterkant van de poelies schoon, zodat er geen vet/olie is... volledig schoon! belangrijk!
anders kan de timing verschuiven.
Het wordt aanbevolen om de nokkenaskeringen te vervangen, maar niet noodzakelijk
Nieuwe bevestigingen moeten worden gebruikt voor de poelies
Poelies opnieuw installeren
De riem over de poelies schuiven zodat de riem alleen op de bovenste 2 poelies zit
Draaien totdat de plaatpennen in contact komen met de 2 poelies en ze op hun plaats vergrendelen
(Op dit punt zou je 2 borgplaten in contact moeten hebben en de borgpen, en alles staat in de juiste positie)
Doe de riem om de spanner, waterpomp, looprol en krukaspoelie (ook de achterkant van de distributieriem krukaspoelie en het einde van de krukas ontvetten om dezelfde redenen als de nokkenaspoelies)
(Op dit punt moet de riem volledig zitten)
Nokkenaspoelies vastdraaien volgens de juiste procedure
De riem spannen
dan de rest is zoals je eerder deed

Sommigen zouden zeggen dat je de riem moet spannen voordat je de nokkenaspoelies vastdraait, maar het probleem is dat wanneer je de nokkenaspoelies vastdraait, dit de riem iets strakker kan maken tussen de 2 poelies (niet veel, omdat ze op hun plaats zijn vergrendeld met de plaat), maar wat er kan gebeuren is dat als dat gebeurt en de spanning tussen de poelies toeneemt... de rest van de riem iets losser wordt... je spant dan de riem, maar dan wanneer de normale spanning tussen de 2 poelies tijdens normaal gebruik wordt hersteld, is de rest van de riem meer gespannen, dus je eindigt met een iets te strakke riem... maar uiteindelijk zou het afhangen van persoonlijke voorkeur en maakt niet veel verschil, omdat de nokkenaspoelies op hun plaats zijn vergrendeld met de borgplaat, dus er is geen enorme marge voor verschillen in spanning tussen de poelies, hierboven is alleen mijn redenatie voor het spannen na het vastdraaien van de nokkenaspoelies.

MAAR altijd spannen VOORDAT je de krukaspoelie vastdraait!!!

#28 ·
#29 · (Edited by Moderator)
Nogmaals bedankt voor de tijd om in detail uit te leggen, zou deze tool in orde zijn:
Image
http://www.ebay.co.uk/itm/like/320799863128?hlpht=true&ops=true&viphx=1&limghlpsr=true&lpid=101&device=c&adtype=pla&crdt=0&ff3=1&ff11=ICEP3.0.0&ff12=67&ff13=80&ff14=101 je zegt ook dat je niet alleen op de borgpen zou vertrouwen bij het ongedaan maken van bevestigingen? En zou de nieuwe bout op de krukaspoelie nog in orde zijn, aangezien deze gloednieuw was? En de riem? Bedankt.
Kan me niet herinneren zonder er voor te staan, maar kijkend naar deze foto.
Image
het lijkt erop dat de nokkenas-vasthoudtool die je hebt gelinkt, zal werken, omdat deze in de sleuven rond de binnenkant van de Dephaser past, zoals hierboven getoond. De uitlaatpoelie moet ook vergelijkbare sleuven hebben, dus het zou goed moeten zijn, Controleer eerst of de jouwe er hetzelfde uitziet als de foto. De belangrijkste factor is of de pennen op de vasthoudtool lang genoeg zijn. Dit is hoe de borgtool gaat, de pennen die uitsteken gaan door de gaten in de poelies. Daarom vertellen ze je over het Renault-logo enz. dat op 12 uur staat, zodat je niet met dingen ondersteboven eindigt, aangezien Dephaser 180 graden uit kan zijn, het zal in positie vergrendelen, maar het kan ofwel de goede kant op of de verkeerde kant op zijn.
Image
Ja, vertrouw niet op de achterste borgpen om de poelies vast te houden tijdens het losdraaien, omdat deze kan buigen. Gebruik een tool zoals je hebt gelinkt op ebay, controleer het dubbel, maar het zou moeten passen als de pennen lang genoeg zijn om de sleuven rond de binnenrand van de Dephaser te bereiken :) Krukasbout is voor eenmalig gebruik omdat deze uitrekt, hij kan waarschijnlijk opnieuw worden gebruikt, maar het risico is het niet waard, want als hij wegglijdt, kun je uiteindelijk motorschade oplopen. Nokkenaspoelie-bevestigingen, ik verwijs naar de bouten die de poelies aan de nokkenassen vasthouden. Om de juiste positie te bevestigen, zie afbeelding hieronder, View attachment 34665 Dus in jouw geval is hij ondersteboven teruggeplaatst... uitlaatpoelie maakt niet uit welke kant erop staat... maar het lijkt erop dat ze daarom een blauwe verfmarkering erop hebben geplakt omdat deze eerder was losgemaakt zonder de borgplaattool.

#31 ·
Moet ik de borgstang verwijderen en alleen de vasthoudtool gebruiken bij het losdraaien van bouten? Of beide gebruiken?
De borgstang aan de achterkant van de nokkenassen moet erin blijven, je hoeft alleen maar voorzichtig te zijn om ze niet te verdraaien, daarom is een nokkenaspoelie vasthoudtool vereist.

Als je de borgstang verwijdert, draaien de nokkenassen wanneer je de poelies losmaakt, door de klepveren die ertegenaan drukken... dan kun je problemen krijgen om ze terug te draaien naar de juiste positie om de borgtool opnieuw te gebruiken zonder de nokkenasklep te verwijderen. Wat op zijn beurt een doos van Pandora opent in die zin dat de nokkenasklep tevens dient als de bovenste nokkenaslager.

Dus de borgstang moet in positie blijven zodat de timing blijft, en gebruik een nokkenaspoelie vasthoudtool.

Zoals ik al eerder zei, als de voorste nokkenasborgplaat eerder is gebruikt, dan zou het normaal gesproken geen probleem zijn, omdat de combinatie van de plaat en de borgstang sterk genoeg is en je gewoon de nokkenaspoelies kunt losdraaien.

Maar omdat hij er al eerder af is geweest, kan de voorste borgplaat mogelijk niet aangrijpen en zonder deze is er een risico dat de achterste borgstang verdraait.

Dus het beste is om de stang op zijn plaats te houden om de timing vast te houden en gewoon een nokkenaspoelie vasthoudtool te gebruiken voor extra ondersteuning.

Ik heb je ook een PM met de handleiding gestuurd, was het nuttig?