Independent Renault Forums banner

Scenic 3 waterafvoer onder voorruit

4 reading
31K views 20 replies 11 participants last post by  Jimbo_the_amateur_mechanic  
#1 ·
Scenic 3, 1.5dci, 2012.

De waterafvoer onder de voorruit is gemaakt van iets dat eruitziet als geperst vilt. Het zuigt water op en begint een beetje door te zakken. Ik wil de randen aan elkaar lijmen en impregneren zodat het niet nat wordt. Er ontwikkelt zich wat schimmel op.
Ideeën om het te repareren?

Ik denk erover om het te lijmen met wat siliconen en het in te pakken met iets als Sika multiseal.
Wat me stoort is de hitte van de motor. Het ding zit direct boven de turbo. Er zit een hitteschild, maar ik weet niet hoe heet het wordt, vooral tijdens de DPF-regeneratiecyclus. Ik heb de auto een paar keer per ongeluk halverwege uitgeschakeld en er kwam een beetje geur en hitte van onder de motorkap.

Sika is zelfklevend bitumen met een laag aluminiumfolie, maar alleen geschikt voor maximaal 80 °C.
 

Attachments

#5 ·
Volgens de Renault-documenten wordt deze "bak" "Schep onder het rooster van het schutbord" genoemd.
Vetgedrukt:
Image


Na wat graven op internet lijkt dit een bekend probleem van de Scenic 3 te zijn. Water van de voorruit gaat op die schep die de stroom naar links en rechts naar de afvoeren omleidt.
Je moet dat rooster verwijderen als je in principe onderhoud aan de motor uitvoert.
Google zoeken op het onderdeelnummer geeft alleen sites in het Russisch :-(.
Deze man heeft zoiets gedaan, je kunt de locatie van de schep zien op de eerste foto:

https://www.drive2.ru/l/499517479421214922/
 

Attachments

#7 ·
Heb je zelf gecontroleerd of de afvoeren schoon zijn, ..


Dit is volgens mij nog niet eerder ter sprake gekomen.

Maar veel afvoerkanalen geblokkeerd gehad, water kan er niet uit en rondrijden start een capillaire werking, ...
Het stoffen ding kan nat worden als de rubberen strip niet goed afdicht op de voorruit Stu. Weet je nog hoe ik je liet zien dat ik de mijne zo heb aangepast dat hij strak op de ruit zit?
Om eerlijk te zijn, op zijn foto lijkt het gat in de bovenplaat toch al geblokkeerd, dus water komt er toch niet bij.
 
#8 ·
De afvoerkanalen beginnen bij de hoekplaten onder de ruitenwissers en komen uiteindelijk eronder uit. Het is belangrijk om ze van boven naar beneden schoon te houden, vriend, zorg ervoor dat de kleine afvoergaten in de hoekplaten altijd vrij zijn.
Wat betreft de doek, je moet ervoor zorgen dat de rubberen strip strak op je scherm zit om te voorkomen dat er water onder komt. Een dun laagje dik vet eronder helpt het beter af te dichten op het scherm.
 
#11 ·
Het viltpaneel heet de Scuttle Panel Cover, Renault onderdeelnummer 668100006R.

Kost ongeveer £150 van de dealer of minder dan de helft van een Renault specialist.
Ik heb de mijne net vervangen.

De scuttle drukt niet strak tegen de voorruit en is een bekend probleem. Er komt water binnen en het vilt wordt doorweekt. Ik heb zwarte elektrische isolatietape over de scuttle/ruit gebruikt. Moet af en toe opnieuw worden gedaan.

Mijn afdekpaneel is beschadigd door een vriend die de hoeken afsneed bij het vervangen van het luchtfilter. In plaats van beide moeren te verwijderen en het goed te verwijderen, draaide hij één moer los en deed een knutselklus.
 
#12 · (Edited)
Hallo, er zijn hier twee ontwerpproblemen:
1. de vilten afdekking van het schutbordpaneel. Het doel is geluidsisolatie. Maar het moet omgaan met hitte van de turbo...en ook met water van de voorruit. Het constante weken en vervolgens uitdrogen zorgt ervoor dat het vilt vervormt, degradeert en desintegreert.
2. de afdichting op de voorruit. De witte clips aan de achterkant doen niets. Dus waar de afdichting over de zijpanelen loopt, komt er water binnen. Het vilt wordt dan nat. Zoals hierboven uitgelegd, kan de afdichting worden verbeterd met vet, tape of siliconen.
Deze clip laat zien hoe je een paneel vanaf nul kunt bouwen.

Hier is wat ik heb gedaan:

1. Eerst heb ik de originele afdekking van het schutbordpaneel van het plastic frame gescheiden. Dit was gemakkelijk. Je kunt het praktisch afscheuren. Je kunt zien hoe erg het beschadigd was...evenals mijn vergeefse poging om het vast te nieten. Ik heb ook de dikke rubberen afdichting verwijderd die met nietjes is bevestigd.
Image
Image


2. Hier is de 1,5 mm aluminium plaat die ik heb gebruikt om deze te vervangen. Ik zou 1 of 1,2 mm aanbevelen, omdat je dit met een schaar kunt knippen (veel gemakkelijker).
3. De eerste stap was om de vorm van het paneel uit te snijden. Ik heb het origineel als sjabloon gebruikt. Ik zou aanraden om de breedte van het voorste deel van het paneel te verlengen zodat het de verbinding overlapt om lekkage te voorkomen. Ik zou ook aanraden om het paneel een beetje te vormen zodat het overeenkomt met de rondingen van waar het komt te zitten.

Image


4. Vervolgens heb ik de plaat met moeren, ringen en bouten aan het plastic frame bevestigd. Een goede manier om dit te doen is om de opening tussen het paneel en het frame af te dichten met siliconen of iets dergelijks.
Image


5. Vervolgens heb ik de dikke rubberen afdichting erop gelijmd met contactlijm.
Image


6. Ik heb de onderkant van het nieuwe paneel bedekt met hitteschildtape:
Image

7. Toen heb ik het teruggeplaatst en alle bouten aangedraaid. Ik zorgde ervoor dat de dikke rubberen afdichting strak tegen de achterwand zat waar het zit. Ik zorgde er ook voor dat het correct was geplaatst tussen elk van de vier metalen clips die het daar vasthouden.

Image


Als geluidsisolator werkt het goed. Ik hoefde geen bitumen of iets dergelijks toe te voegen. Het lijkt niet op te warmen.

Er waren wat lekkages over de zijkanten. Dus ik heb het nieuwe paneel verlengd zodat het de openingen aan de zijkanten bedekt en water in de schutborden kan afvoeren. Zoals ik al zei, door het paneel aan de voorkant breder te maken, had ik dit helemaal kunnen voorkomen.

Een andere aanpassing is om het afvoerkanaal direct onder de voorruit te verlengen zodat water direct in de schutborden stroomt...nog een ontwerpfout naar mijn mening.

Tot nu toe werkt het goed. Ik zal een update geven als ik problemen tegenkom...hopelijk helpt dit.

Bedankt voor het lezen,

James
 

Attachments

#13 ·
Hoi, er zijn hier twee ontwerpproblemen:
1. de viltscuttlepaneelafdekking. Het doel is geluidsisolatie. Maar het moet omgaan met hitte van de turbo...en ook met water van de voorruit. Het constante weken en daarna uitdrogen zorgt ervoor dat het vilt vervormt, degradeert en desintegreert.
2. de afdichting op de voorruit. De witte clips aan de achterkant doen niets. Dus waar de afdichting over de zijpanelen uitrekt, komt er water binnen. Het vilt wordt dan nat. Zoals hierboven uitgelegd, kan de afdichting worden verbeterd met vet, tape of siliconen.
Deze clip laat zien hoe je een paneel vanaf nul kunt bouwen.

Dit is wat ik heb gedaan:

1. Eerst heb ik de originele scuttlepaneelafdekking van het plastic frame gescheiden. Dit was gemakkelijk. Je kunt het praktisch afscheuren. Je kunt zien hoe erg het beschadigd was...evenals mijn vergeefse poging om het vast te nieten. Ik heb ook de dikke rubberen afdichting verwijderd die met nietjes is bevestigd.
View attachment 193753 View attachment 193756

2. Hier is de 1,5 mm aluminium plaat die ik heb gebruikt om deze te vervangen. Ik zou 1 of 1,2 mm aanbevelen, omdat je dit met een schaar kunt knippen (veel gemakkelijker).
3. De eerste stap was om de vorm van het paneel uit te snijden. Ik heb het origineel als sjabloon gebruikt. Ik zou aanraden om de breedte van het voorste deel van het paneel te verlengen, zodat het de verbinding overlapt om lekkage te voorkomen. Ik zou ook aanraden om het paneel een beetje te vormen zodat het overeenkomt met de rondingen van waar het komt te zitten.

View attachment 193755

4. Vervolgens heb ik de plaat met moeren, ringen en bouten aan het plastic frame bevestigd. Een goede manier om dit te doen, is om de opening tussen het paneel en het frame af te dichten met siliconen of iets dergelijks. View attachment 193758

5. Vervolgens heb ik de dikke rubberen afdichting erop gelijmd met contactlijmoplosmiddel
View attachment 193759

6. Ik heb de onderkant van het nieuwe paneel bedekt met hitteschildtape:
View attachment 193761
7. Toen heb ik het teruggeplaatst en alle bouten aangedraaid. Ik zorgde ervoor dat de dikke rubberen afdichting strak tegen de achterwand zat waar het zit. Ik zorgde er ook voor dat het correct was geplaatst tussen elk van de vier metalen clips die het daar vasthouden.

View attachment 193763

Als geluidsisolator werkt het goed. Ik hoefde geen bitumen of iets dergelijks toe te voegen. Het lijkt niet op te warmen.

Er waren wat lekkages over de zijkanten. Dus ik heb het nieuwe paneel verlengd zodat het de openingen aan de zijkanten bedekt en water in de scuttles kan afvoeren. Zoals ik al zei, door het paneel aan de voorkant breder te maken, had ik dit helemaal kunnen voorkomen.

Een andere aanpassing is om het afvoerkanaal direct onder de voorruit te verlengen, zodat water direct in de scuttles stroomt...nog een ontwerpfout naar mijn mening.

Tot nu toe werkt het goed. Ik zal een update geven als ik problemen tegenkom...hopelijk helpt dit.

Bedankt voor het lezen,

James
Informatie over de wijzigingen?

Het stoffen ding zit onder de voorruit, dus ik weet niet hoe de rubberen strip werkt.
Bovenop zit een andere volledige plastic plank, zichtbaar op de foto's, die strak op de voorruit zit. Het heeft harde plastic randen. Ik zie niet hoe dat waterdicht zou kunnen zijn, er lekt vast wel iets op het stoffen schepding eronder.

Afvoeren zijn schoon, heb ze zelf gecontroleerd vanuit de wielkasten. Gemakkelijker dan de ruitenwissers verwijderen.
Water is bedoeld om zijn weg te vinden naar dat gecomprimeerde vezel "stoffen ding" stukje crap. Het water is dan bedoeld om naar beide uiteinden te lopen en over de ruitenwissermotoren te worden gegoten, waaronder de afvoeren zich bevinden. Het probleem is dat water het laat rotten en dan tekortschiet voor de ruitenwissermotorholtes en over de motor giet, wat mogelijk meerdere problemen veroorzaakt met hete dingen en elektriciteit van zeer dure aard. Dat is slechts één probleem, dan heb je het constante blokkeren van de scuttle-afvoeren die het interieur van de auto overstromen.
 
#16 ·
Ik heb een tijdelijke oplossing gemaakt door de uiteinden van het "stoffen ding" vast te nieten en het waterdicht te maken met 300°C hittebestendige siliconen. Siliconen met een spatel uitgesmeerd. Niet mooi, maar het vilt is niet doorweekt na elke regenbui. Beide uiteinden boven de ruitenwissermotoren zijn in zeer slechte staat en er lekt wat water op de zekeringkast :(
Helaas is het nu onmogelijk om exacte afmetingen te krijgen voor een doe-het-zelf aluminium vervangende plank.
Ik heb temperaturen gemeten rond de 100 °C direct boven de turbo in de zomer na de DPF-regeneratiecyclus :)
 

Attachments

#21 ·
Ik heb een tijdelijke oplossing gemaakt door de uiteinden van het "stoffen ding" vast te nieten en het waterdicht te maken met 300°C siliconenkit. Siliconenkit met een spatel uitgesmeerd. Niet mooi, maar het vilt is niet doorweekt na elke regenbui. Beide uiteinden boven de ruitenwissermotoren zijn in zeer slechte staat en er lekt wat water op de zekeringkast :(
Helaas is het nu onmogelijk om exacte afmetingen te krijgen voor een doe-het-zelf aluminium vervangingsplank.
Ik heb temperaturen gemeten rond de 100 °C direct boven de turbo in de zomer na de DPF-regeneratiecyclus :)
Als je 1,2 mm gebruikt, kun je het gewoon op maat knippen met een schaar....
 
#18 ·
Ik heb hetzelfde probleem, maar de mijne zakt boven 2 bobine's 3 en 4. Ik zag wat water bovenop de motor, controleerde het en beide buizen zaten vol met water, bougies echt slecht, geen misfire gemeld, maar wat trage acceleratie, kortsluiting onder belasting? Heb ze eruit gehaald, schoongemaakt en droog, maar de doorzakking zit er direct boven. Ik moet het repareren, maar 300 euro voor een nieuwe schutbordafdekking is teveel.
 
#19 ·
Ik heb hetzelfde probleem, maar de mijne zakt boven 2 bobine's 3 en 4, ik zag wat water bovenop de motor, gecontroleerd en beide buizen zaten vol met water, bougies echt slecht, geen misfire gemeld, maar wat trage acceleratie, kortsluiting onder belasting? Heb ze eruit gehaald, schoongemaakt en droog, maar de doorzakking zit er direct boven, ik moet het repareren maar 300 euro voor een nieuwe schutbordafdekking is teveel
Heb momenteel dit probleem en heb dom geld uitgegeven aan mijn monteur omdat ik dacht dat het andere dingen waren. Vandaag bobine 3 en 4 eruit gehaald en ze waren oranje met roest, ondanks dat ze minder dan 12 maanden oud waren. Moet misschien een doe-het-zelf-reparatie proberen zoals die hier worden voorgesteld.
 
#20 ·
ik heb de mijne net afgedicht met beglazingssilicone als ik kan voorkomen dat er water onder het voorruitrubber komt, ben ik halverwege (y)
ik heb de mijne net afgedicht met beglazingssilicone als ik kan voorkomen dat er water onder het voorruitrubber komt, ben ik halverwege (y)
Het afdichten van dat ding op de voorruit is absoluut de helft van de strijd... geen idee waarom ze het niet zo ontworpen hebben dat het de voorruit vastgrijpt....