Independent Renault Forums banner
61 - 76 of 76 Posts
Ik heb nog geen geluk gehad met de juiste monteur, iedereen wil de versnellingsbak vervangen, maar dat is absoluut niet het geval. Soms start de auto, soms niet, als ik hem een paar keer opnieuw start, start hij wel goed. Het zal zeker iets met elektriciteit zijn. Ik ben nog steeds op zoek.

Ik heb nog geen geluk gehad met de juiste monteur, iedereen wil de versnellingsbak vervangen, maar dat is absoluut niet het geval. Soms start de auto, soms niet, als ik hem een paar keer opnieuw start, start hij wel. Het zal zeker iets met elektriciteit zijn. Ik ben nog steeds op zoek.
Oké man. Ik hoop dat je een oplossing vindt. Ik wil ook de tijd nemen. Ik wil geen fortuin aan zuurverdiend geld uitgeven voor niets.

Hallo mensen. Ik heb ook een probleem, denk ik, met de versnellingsbak. In de 4e versnelling trilt hij tijdens het accelereren, maar alleen in de 4e versnelling. Ik heb hem naar een garage gebracht en aangesloten op een computer en er was een foutcode over de koppeling (weet niet precies wat). Toen zei de monteur dat de koppeling slecht werd en dat de hele koppelingsset vervangen moest worden. Wat denken jullie?

Hoi! Ik heb een Grand Scenic 2011 1.5dCi met het controlelampje voor automatische versnellingsbak. Achteruit werkt niet en wat ik in deze thread kon lezen, hebben sommigen van jullie geprobeerd de solenoïde te vervangen. Ik kan geen enkele solenoïde vinden op de verschillende websites die onderdelen verkopen. Hebben jullie een foto van hoe de solenoïde eruit ziet en waar deze is gemonteerd? (misschien een Renault onderdeelnummer?)
Ben je hier verder mee gekomen?

Hallo allemaal, ik heb hetzelfde probleem met versnelling 2,4,6 en achteruit. Het begon plotseling en gebeurt elke keer na 15/20 minuten rijden. Als ik stop en de versnellingsbak "laat afkoelen" gedurende een uur, kan ik 15/20 minuten rijden en dan pas verschijnt het probleem weer. Maar als ik stop en de versnellingsbak 2 minuten "laat afkoelen", de motor opnieuw start, werkt het maar 30 seconden tot 1 minuut. Conclusie, in mijn geval, is dat het probleem direct gerelateerd is aan de warmte van de versnellingsbak (en niet van de motor, ik heb het geprobeerd door de motor 20 minuten op te warmen, daarna kon ik 15/20 minuten rijden zonder het probleem). Brengt dit element iemand op een nieuwe gedachte over wat het probleem zou kunnen zijn?

Ik heb alles gelezen wat ik over dit probleem heb gevonden en zoals de vorige ledenbericht denk ik dat het probleem zou kunnen komen van:
1- Elektrische stekkers en contacten
2 - Koppeling actuator servo/solenoïde
3 - Ingangssnelheidssensor van de 2,4,6 koppeling (niet zeker maar misschien als het niet goed werkt, zou het de snelheidsboodschap niet naar de regeleenheid kunnen sturen en dan het probleem genereren)
4 - Versnellingsbak regeleenheid (ECU/TCU)

Nieuws van iemand?
Is er iemand die erachter is gekomen wat de werkelijke oorzaak van dit probleem was?
Bedankt!
U heeft het probleem dat mijn Clio EDC ervaart perfect beschreven! Het is prima als hij koud is, maar na 20 minuten rijden geeft hij de waarschuwing en kan ik niet in 2,4,6,R komen. Ik ben er vrij zeker van dat er een nieuwe TCU of koppeling nodig is. Kunt u mij laten weten hoe u het uiteindelijk heeft opgelost?? Ik hoop snel van u te horen.

Je hebt het probleem dat mijn Clio EDC heeft perfect beschreven! Hij is prima als hij koud is, maar na 20 minuten rijden geeft hij de waarschuwing en kan ik niet in 2,4,6,R komen. Ik ben er vrij zeker van dat hij ofwel een nieuwe TCU of een koppeling nodig heeft. Zou je me alsjeblieft kunnen laten weten hoe je het uiteindelijk hebt opgelost?? Ik hoop snel van je te horen.
De antwoorden staan hier ergens. De versnellingsbak werkt 20 minuten prima. Dat sluit mechanisch falen effectief uit. Het besturingssysteem is volledig elektronisch, dus de waarschijnlijke verdachten zijn spanning (accu, aansluitingen, bedrading), software (update, reset, kalibratie) of TCU. Het laatste item vereist hoogstwaarschijnlijk tegelijkertijd een softwarekalibratie. Heb je de codes gelezen? Er zal waarschijnlijk "Koppeling 2 storing" of iets dergelijks staan. Ik ontdekte ook dat het resetten me wat extra tijd gaf, zelfs als het warm was. Voor mij was een software-update alles wat nodig was.

De antwoorden staan hier, ergens. De versnellingsbak werkt 20 minuten prima. Dat sluit mechanische defecten effectief uit. Het besturingssysteem is volledig elektronisch, dus de waarschijnlijke verdachten zijn spanning (accu, aansluitingen, bedrading), software (update, reset, kalibratie) of TCU. Het laatste item vereist hoogstwaarschijnlijk tegelijkertijd een softwarekalibratie. Heeft u de codes gelezen? Er zal waarschijnlijk "Koppeling 2 defect" of iets dergelijks staan. Ik heb ook gemerkt dat het resetten me wat extra tijd gaf, zelfs als het warm was. Voor mij was een software-update alles wat nodig was.
Ik ben het met u eens dat er waarschijnlijk geen mechanisch probleem is. TCU heeft de nieuwste firmware geüpgraded en is gereset/herprogrammeerd van Renault (als ze het daadwerkelijk hebben gedaan). Ik heb zelf ook de transmissieolie vervangen voor het geval dat, en hoewel het iets soepeler loopt, heeft het het probleem niet opgelost. De OBD-codes tonen "koppeling systeem prestaties".

Ik dacht dat het een versleten koppelingspakket zou kunnen zijn, omdat het pas gebeurt nadat de transmissie 20 minuten is gebruikt en warm is. De auto heeft 125.000 km gereden - Hoe lang gaat een koppelingspakket mee? Hoewel een versleten koppeling meer zou slippen als hij warm/heet is, maakt hij geen vreemde geluiden en voelt het helemaal niet alsof hij slipt. Tenzij de TCU iets detecteert wat ik niet doe en daarom die waarschuwing geeft en zichzelf beschermt.

Ik betwijfel echt of het met bedrading of de accu te maken heeft. Het begon nadat de auto veel had stilgestaan tijdens COVID. De originele accu was bijna leeg/stervende. Om dat uit te sluiten, heb ik hem vervangen door een gelijkwaardige nieuwe accu en het loste het probleem niet op, maar het probleem begon zeker bij een slechte accu. Ik heb een deel van de bedrading op corrosie gecontroleerd en alles lijkt in orde.

Op basis van dat alles is mijn beste gok TCU. Renault zal dat sowieso als volgende reparatie doen, maar het zal kostbaar zijn (3.000+ $) en ik neem aan dat er een kans is dat het niet wordt opgelost. Het is een moeilijke kwestie voor een auto die waarschijnlijk niet meer dan 9.000 dollar waard is.

Het lijkt erop dat je alle bases hebt gedekt. Een TCU kost slechts een paar honderd euro. 3k klinkt als veel. Wat de levensduur betreft, zou 125.000 km een goede levensduur zijn voor een standaard handgeschakelde koppeling. Ik zou verwachten dat de EDC-koppelingen langer meegaan, maar hoeveel, dat is gissen. Een software-update kan de koppeling opnieuw kalibreren voor slijtage (de mijne was bij 90k), maar dit heb je al behandeld. Ik heb mijn derde auto met een EDC-bak en ik ben er dol op. Het is een beetje vreemd als hij probeert vooruit te denken en het verkeerd heeft. Ik kan me niet herinneren dat iemand op dit forum een koppeling heeft moeten vervangen.

U heeft het probleem dat mijn Clio EDC ervaart perfect beschreven! Hij is prima als hij koud is, maar na 20 minuten rijden geeft hij de waarschuwing en kan ik niet in 2,4,6,R komen. Ik ben er vrij zeker van dat er een nieuwe TCU of koppeling nodig is. Kunt u mij laten weten hoe u het uiteindelijk heeft opgelost? Ik hoop snel van u te horen.
Ik heb de versnellingsbak vervangen van een auto met een beschadigde motor. De bak was goedkoop voor £ 200, maar het duurde lang om de oude te verwijderen en de nieuwe te plaatsen, wat ik allemaal zelf heb gedaan. Nu werkt het prima. Ik vermoed dat het probleem de koppeling was. De auto was erg goedkoop voor £ 600, met £ 200 versnellingsbak en vloeistoffen £ 100, dus het was een goedkope 7-zits Scenic, maar veel werk.

Ik heb de bak vervangen van een auto met een beschadigde motor. De bak was goedkoop voor £200, maar het kostte veel tijd om de oude te verwijderen en de nieuwe te plaatsen, wat ik allemaal zelf heb gedaan. Nu werkt het prima. Ik vermoed dat het probleem de koppeling was. De auto was erg goedkoop voor £600, met £200 versnellingsbak en vloeistoffen £100, dus het was een goedkope 7-zits Scenic, maar veel werk.
Dit is interessant. Omdat ik ook worstel met EDC, zou dit een manier kunnen zijn. Kunt u mij vertellen of alleen het vervangen van de versnellingsbakken werkte, of dat u de versnellingsbak-regeleenheid moest klonen, of dat u de regeleenheid van de oude versnellingsbak voor de nieuwe hebt gebruikt?

Hallo, ik heb een Renault Clio 1.2TCe(120pk) GT Line 5d 1197cc EDC automaat. De auto rijdt niet achteruit als de motor warm is. Ik heb hem naar de garage gebracht en de code is DF 490 koppeling 2 motorkring, maar ze kunnen het niet repareren. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Hoi, ik heb een Renault Clio 1.2TCe(120pk) GT Line 5d 1197cc EDC automaat. De auto rijdt niet achteruit als de motor warm is. Ik heb hem naar de garage gebracht en de code is DF 490 koppeling 2 motorcircuit, maar ze kunnen het niet repareren. Weet iemand wat het zou kunnen zijn?
Alle mogelijke oplossingen staan in deze thread. Ik kan niets anders bedenken.

Ik heb dit probleem net gehad op Gears 1,3 en 5. Gelukkig hebben de software reset en kalibratie tot nu toe gewerkt (nu op zoek naar iets van hout om aan te raken).

De originele diagnose toonde aan dat een solenoïde open bleef staan. Mij werd verteld dat als de software reset niet zou werken, de solenoïde vervangen zou moeten worden. Ik weet echter niet hoe groot die klus zou zijn.
Hoi Adam. Kun je me laten weten waar je de software reset en kalibratie hebt gedaan?! Bedankt

Hoi allemaal!
Ik denk dat ik me aansluit bij de "Club van wanhopige EDC-bezitters"... Ik heb een Megane 3 Sport tourer 1.5 dCi uit 2010. Er is al 199.000 km mee gereden, maar de problemen deden zich voor het eerst voor bij de vorige eigenaar, tienduizenden kilometers geleden. Ik heb vergelijkbare problemen als jij met de EDC-versnellingsbak van mijn Megane en ik ben behoorlijk gefrustreerd om het probleem op te lossen.

Hoewel ik de Renault Clip-laptop van mijn vriend heb geleend en heb geprobeerd logische redenen te bedenken voor het springen van de versnellingen. De oorzaak kan in het LAN-netwerk liggen en de EDC zelf is niet de boosdoener, maar slechts een slachtoffer van onjuiste gegevens in het LAN. Een of andere ECU of apparaat stuurt de code in het LAN-low-netwerk en geeft onjuiste waarden aan de ABS/ESP-ecu en de EDC kan geen multiplex-bewezen bericht naar de ABS sturen. De enige foutcode die niet verdwijnt, heeft betrekking op het achterlicht. Clip zegt dat er een permanente kortsluiting naar de aarde is. Ik denk dat dat niet klopt, want het licht werkt goed en de bedrading is in orde. Gisteren merkte ik dat de originele navigator "gek werd" en de locatie volledig kwijtraakte. Ik denk dat ik de bedrading van de achterklep en de radio/navigatie-antenneverbindingen moet controleren...

Foutmeldingen in het dashboard infopaneel:
  • Controleer ESP
  • Controleer automatische versnellingsbak
  • Controleer Hill hold assist
  • Controleer ABS

Nu heb ik een paar dagen met de Megane alleen in de handmatige modus gereden en de versnellingen handmatig geschakeld en er is tot nu toe geen probleem opgetreden...
Hoi,
Kun je me alsjeblieft laten weten of je een oplossing hebt kunnen vinden voor je probleem, want ik ervaar precies dezelfde fouten en ik worstel al maanden met dit probleem en ik ben al bij zoveel monteurs geweest. De enige extra fout die ik heb, is dat ik "automatische versnellingsbak oververhitting" krijg bij het achteruitrijden met een koude auto (net gestart).
Trouwens, ik heb geprobeerd in de handmatige modus te rijden, maar het heeft voor mij nooit gewerkt, omdat de problemen aanhielden.

Hoi allemaal,

Ik heb een 11 plate Grand Scenic 1.5 dci met de EDC automatische versnellingsbak. De auto heeft nu 30.000 mijl gereden. Bij 3 afzonderlijke gelegenheden in de afgelopen 4 maanden heb ik de waarschuwingsmelding 'Controleer automatische versnellingsbak' op het dashboard zien verschijnen en de aandrijving is traag geworden met schokkerige schakelingen.

Bij het veranderen van de versnellingspook van de automatische stand naar de handmatige stand merk ik dat de versnellingen 2, 4 & 6 ontbreken en dat de aandrijving alleen via 1, 3 & 5 verloopt. Vandaar de schokkerige schakelingen.

Het probleem heeft zich in alle gevallen vanzelf opgelost door te stoppen en de motor opnieuw uit en aan te zetten.

Is er nog iemand anders die hetzelfde probleem heeft gehad? Is dit een probleem om je zorgen over te maken? Is het symptomatisch voor een groter probleem?
Mijn Grand Scenic is nu volledig uitgeschakeld. Voorheen was het zoals iedereen hier beschrijft, 2-4-6 en R werkten allemaal niet, totdat ik de motor opnieuw startte, toen was alles in orde. Dat werkt nu echter ook niet meer! Hij staat al een week in een garage en ze hebben me verteld dat ik gewoon de versnellingsbak moet vervangen, maar waarom zou ik dat doen als er alleen een update nodig is? Of de TCU die vervangen moet worden? De mijne werkt echter nu helemaal niet meer, het verwijderen van de codes heeft ook niets opgelost, nog steeds geen versnellingen, kan alleen neutraal en drive gebruiken, handmatig werkte ook niet.

Suggesties?

61 - 76 of 76 Posts