Independent Renault Forums banner

Ik kan geen brandstof in mijn clio doen!?

Tags
clio fuel
20K views 8 replies 4 participants last post by  coup  
#1 ·
Hallo allemaal!

Ten eerste, wat een geweldige site - zo behulpzaam. Mijn probleem is een beetje vreemd!! Normaal gesproken vul ik mijn auto elke week vol om hem bij te vullen (in plaats van hem leeg te laten rijden), dit heeft in het verleden prima voor me gewerkt!

Dus.... Ik rijd al ongeveer 10 dagen rond en dacht dat ik mijn diesel zou bijvullen (meter geeft 3/4 van een tank aan - ik rijd niet zoveel kilometers). Ik stopte bij de pompen, zoals je doet! Beginnen met tanken, toen klikte hij uit, dus ik begon opnieuw, toen klikte hij weer uit... enzovoort! Het ging PIJNLIJK langzaam met tanken! Ik kwam tot ongeveer 4/5 liter en toen gaf ik het op en werd ik ****. Een paar uur later probeerde ik het bij een ander benzinestation - hetzelfde probleem! Het is alsof je een blikje cola verkeerd in een glas giet en wacht tot de bubbels zijn gezakt voordat je er meer in doet? Nog nooit eerder gehad? Ik weet dat mijn auto normaal gesproken ongeveer 20 liter verbruikt van 3/4 van een tank! Ideeën?

Veel dank bij voorbaat :)

Ryan

#2 ·
Hallo Ryan en welkom.

Het 'probleem' zit duidelijk in de auto, in plaats van dat 2 tankstations hetzelfde probleem hebben.

Hoogstwaarschijnlijk treedt er een luchtbel op in de tank, en als brandstof de hals van de tank binnengaat, is het de hals die zich vult, waardoor een deel van de lucht in de tank wordt verplaatst, wat wat terugslag veroorzaakt en de stroom in de tank afsnijdt.

Het kan zijn dat een ontluchtingspijp geblokkeerd is, omdat hierdoor lucht in de tank kan worden afgevoerd als de brandstof binnenkomt.

Daar zou ik als eerste kijken.

HTH

Paul

#3 ·
Hallo Ryan en welkom.

Het 'probleem' zit duidelijk in de auto, in plaats van dat 2 tankstations hetzelfde probleem hebben.

Waarschijnlijk treedt er een luchtbel op in de tank, en als brandstof de hals van de tank binnengaat, is het de hals die zich vult, waardoor een deel van de lucht in de tank wordt verplaatst, wat wat terugslag veroorzaakt en de stroom in de tank afsnijdt.

Het kan zijn dat een ontluchtingspijp verstopt is, omdat hierdoor lucht in de tank kan worden afgevoerd als de brandstof binnenkomt.

Daar zou ik eerst kijken.

HTH

Paul
Hartelijk dank voor je hulp Paul, zeer gewaardeerd. Ik ben niet de beste als het om auto's gaat, hoe vind je een ontluchtingspijp? :eek:

#4 ·
Er zullen een aantal pijpen in uw brandstoftank zitten, voor het vullen en de brandstoftoevoer en retourleidingen die naar en van de motor lopen. Er zal ook één (heel dicht bij het hoogste punt van de tank, stel ik me voor) zijn, die gewoon wordt ontlucht - dit is de ontluchtingspijp, ook wel overloop genoemd.

Het doel is tweeledig, de eerste is om te voorkomen dat er een vacuüm ontstaat als het brandstofpeil daalt, en de tweede reden is om te voorkomen dat de tank overmatig onder druk komt te staan als hij tot de rand is gevuld en vervolgens in warme omstandigheden wordt geparkeerd (brandstof zet, net als alle vloeistoffen, uit bij hitte).

Een garage zou dit voor u kunnen controleren tegen een nominale kostprijs, stel ik me voor.

HTH

Paul

#5 ·
Er zullen een aantal pijpen in uw brandstoftank zitten, voor het vullen en brandstoflevering & retourleidingen die naar en van de motor lopen. Er zal ook een (heel dicht bij het hoogste punt van de tank, stel ik me voor) zijn, die gewoon wordt ontlucht - dit is de ontluchtingspijp, ook wel overloop genoemd.

Het doel is tweeledig, de eerste is om te voorkomen dat er een vacuüm ontstaat als het brandstofpeil daalt, en de tweede reden is om te voorkomen dat de tank overmatig onder druk komt te staan als hij tot de rand is gevuld en vervolgens in warme omstandigheden wordt geparkeerd (brandstof, zoals alle vloeistoffen, zet uit bij hitte).

Een garage zou dit voor u kunnen controleren tegen een nominale kostprijs, stel ik me voor.

HTH

Paul
Heel erg bedankt voor je hulp! Ik ga "proberen" er morgen naar te kijken! Wens me succes.

Nogmaals bedankt :)

#6 ·
Succes, Ryan.

Ik zou zoiets als een dunne kabelbinder gebruiken om te controleren of de ontluchting vrij is.

Lus de kabelbinder echter strak in zichzelf, zodat hij niet in de tank valt, en denk eraan de auto te zekeren als je hem van de grond tilt.

HTH

Paul

#7 ·
Veel succes Ryan.

Ik zou zoiets als een dunne kabelbinder gebruiken om te controleren of de ontluchting vrij is.

Lus de kabelbinder echter strak in zichzelf, zodat deze niet in de tank valt, en denk eraan om de auto vast te zetten als je hem van de grond tilt.

HTH

Paul
Hoi Paul

Nou, ik heb geprobeerd om naar deze ontluchtingspijp te zoeken, maar kon hem niet vinden? lol... misschien zoek ik op de verkeerde plek? Ik keek onder de wielkast, kon de vulpijp naar de tank zien gaan, maar verder niets? :-/ Ik heb geprobeerd om hier naar een foto te zoeken, maar kon er geen vinden! :(

groeten

Ryan

#8 ·
De ontluchting van de Clio loopt langs de zijkant van de vulpijp en wordt er dan ongeveer 15 cm van de vulopening mee verbonden. Wanneer je hem vult, kun je vaak zien dat er brandstof terug omhoog komt en zich vermengt met de brandstof die je erin giet. De mijne en die van anderen die ik heb gevuld, vullen zich niet graag tenzij ze minstens half leeg zijn en soms kunnen ze zonder goede reden het gedrag vertonen dat je beschrijft. Ik merk dat het helpt om de nozzle niet helemaal naar binnen te duwen en de stroom te regelen zodat hij niet vol is. Sommige brandstoffen schuimen ook meer dan andere en dit heeft een effect. Ik zou de tank tot minstens halfvol leegrijden en het dan nog eens proberen.

• Like
Reactions: VelSatisfied
#9 · (Edited)
Wat is de capaciteit van de Clio-tank?

De mijne is nominaal 60 l. De meter staat in 8 segmenten.
Ik heb de auto al een tijdje nooit onder de 3 segmenten leeg gehad.
Vreemd genoeg heeft het niets te maken met het controleren van de economie, het heeft meer te maken met dat ik vol gewicht in de tank wil voor de uitstraling van de rijhoogte :).

Ik heb de economie van rand tot rand etc. gecontroleerd.

Het werkt ongeveer zo:
Ik ga naar de garage en vul hem bij, meestal tot de tweede keer dat de garagepomp afslaat als hij vol is (pompgreep op vol).
Als ik dat doe en ongeveer 5 l gebruik, zoals op de boordcomputer wordt weergegeven (iets meer dan een gallon), dan wordt het eerste segment leeg.
Bij ongeveer 10 l verbruik volgens de boordcomputer gaat het tweede segment leeg.

Op een strikte visuele indicatie heb ik ongeveer 15 liter gebruikt en de tank is 3/4 vol, maar als ik hem zou bijvullen, zou ik niet meer dan 10 l in een garagepomp krijgen zonder te proberen druppelstoten te geven om het schuim te onderbreken.
Nog eens 7-8 l gebruikt en de meter geeft nu 5/8 in de tank aan, maar ik heb slechts ongeveer 18 l max. gebruikt.
Nog eens 8 l weg en de tank geeft 4/8 aan, d.w.z. halfvol, maar ik heb slechts 25 van 60 l gebruikt.

Wat ik heb gedaan is 4,54 l in een jerrycan van 1 gallon (het plastic type) gedaan en toen naar huis gereden nadat ik de tank met een pomp had bijgevuld en gekeken hoeveel er nog in zou gaan.
Ik kreeg de volle 1 gallon erin zonder overloop en er waren daarna geen dieselstrepen of -druppels..

Laten we zeggen dat ik maximaal een halve liter heb gebruikt tijdens het rijden naar huis.
Toen kreeg ik nog eens 4 L in de tank zonder problemen die ik kon zien.

Weet niet of dat nuttig voor je is of niet. Misschien schuimt huidige derv als... veel ;0