Moderne remblokken zijn veel schurender dan oudere, die asbest bevatten. Ze zullen dus meer schijven verslijten dan bijvoorbeeld een oude Tina in de jaren 70. Toen dachten we er nooit aan om schijven te vervangen, tenzij we de remmen opwaardeerden.
Moderne remmen, kwaliteit telt en het is heel waar dat je krijgt waar je voor betaalt.
Het is gemakkelijk om goedkope remblokken en -schijven te krijgen, maar hoe goed ze werken en hoe lang ze meegaan, is een andere vraag.
Geperforeerde schijven helpen als schijven oververhit raken, maar je vermindert het wrijvingsoppervlak, dus bevordert slijtage en vermindert de remkracht. Dit laatste wordt mogelijk gecompenseerd door koelere schijven, maar bij normaal rijden ben ik geneigd te denken dat ze meer een gimmick zijn dan een noodzaak. Iets om mee te pronken tegenover je vrienden.
Wat het antwoord is op de Meg 4, weet ik niet, maar eerlijk gezegd, 20K op een set achterwielen is walgelijk.
Een opmerking over het gebruik van remmen, voor wat het waard is.
Maandag kwam ik na het donker terug van de M54.
Redelijk typisch spitsuurverkeer, file met twee rijstroken van 60 mph.
Over het grootste deel van 10 mijl kon ik een Range Rover zien proberen zich langs de buitenste rijstrook te wurmen. Om de paar minuten, zelfs seconden, een flits van remlichten toen hij vertraagde. In dezelfde periode denk ik dat ik mijn remmen geen enkele keer heb aangeraakt, gewoon een redelijke afstand tot de auto voor me heb en het gaspedaal gebruik om te handhaven.
Ik wed dat mijn remmen veel langer meegaan dan die van hem.