Independent Renault Forums banner

P0101 - Luchtmassastroom of -volume, bereik/prestaties van het circuit

2 reading
38K views 9 replies 5 participants last post by  Charlie.D  
#1 ·
Hallo,
Ik heb deze foutcode. Ik heb mijn LMM vervangen en dat lijkt het probleem niet te zijn, wat kan het anders zijn? Bedankt jongens.
 
#3 ·
Hallo,
Kunt u een referentie verstrekken? Aangezien alle literatuur die ik online heb gelezen stelt dat het een MAF-gerelateerd probleem is, is de turbo geen enkele keer genoemd. Ook als ik mijn MAF loskoppel, loopt mijn auto vrijwel perfect. Ik ben in de war over wat deze P0-codes betekenen, het lijkt tot allerlei problemen te leiden...
 
#5 ·
Renault gebruikt een ander protocol in hun ECU's, maar uw foutcode is generiek en vertaalt zich niet altijd nauwkeurig naar een vergelijkbare Renault-foutcode. In feite kan een generieke code misleidend zijn.

Als u de MAF loskoppelt, gaat de ECU in de standaardmodus (niet hetzelfde als noodloopmodus), waarbij de ECU veel sensoren negeert en werkt met standaardparameters. Dat betekent niet per se dat de MAF zelf defect is. Ik ben de tel kwijtgeraakt van het aantal MAF-sensoren dat onnodig is vervangen als gevolg van misleidende of slecht geïnterpreteerde generieke foutcodes.

Als we wisten hoe de motor wel of niet correct presteert, kan dit helpen om de mogelijke fout te beperken.
 
#6 ·
Hallo,
bedankt voor je input, wat je zegt klinkt logisch!
Is het een risico om met mijn auto te rijden met mijn MAF losgekoppeld?

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen met het proberen het probleem te vinden.
Heb je gebieden die je aanbeveelt om te controleren die een overheersend probleem lijken te zijn met betrekking tot de genoemde code op een megane?
Veel dank,
Shane.
 
#8 ·
Op een dag reed ik en had ik het moersleutel- en motorlampje aan. Ik kocht een reader en die toonde een P0101... de code verwijderd en hij kwam terug zodra ik accelereerde. Wat me irriteert is dat het de ene keer ongeveer 5 maanden duurde voordat hij weer aanging... maar nu gaat hij bijna aan als je accelereert.

Mijn dpf moest ongeveer 15.000 mijl geleden gereinigd worden en ik liet hem ook naar de code kijken, ik herinner me dat hij naar de EGR keek en zei dat het schoon/in orde was, en hij kon de oorzaak van het probleem niet vinden. Met betrekking tot brandstoflekken ben ik er niet helemaal zeker van, de auto is in deze tijd door 2 APK's en 2 onderhoudsbeurten gekomen en ze hadden geen lekken opgemerkt.

Met mijn LMM aangesloten rijdt de auto prima, alleen heeft hij soms een schok bij het accelereren...

Hopelijk is dit genoeg info...

Proost
 
#9 ·
Op een dag tijdens het rijden had ik het moersleutel- en motorlampje aan. Ik kocht een lezer en die toonde een P0101... de code verwijderd en hij kwam terug toen ik accelereerde. Wat me irriteert is dat het een keer ongeveer 5 maanden duurde voordat het terugkwam... maar nu komt het bijna als je accelereert.

Mijn roetfilter moest ongeveer 15.000 mijl geleden gereinigd worden en ik heb hem ook naar de code laten kijken, ik herinner me dat hij naar de EGR keek en zei dat het schoon/in orde was, en hij kon de oorzaak van het probleem niet vinden. Met betrekking tot brandstoflekken weet ik het niet zeker, de auto is in deze tijd door 2 APK's gekomen en heeft 2 onderhoudsbeurten gehad en ze hadden geen lekken opgemerkt.

Met mijn MAF aangesloten rijdt de auto prima, alleen af en toe een schok bij het accelereren...
Hopelijk is dit genoeg info....
Bedankt
Hoi ShaneMegane17.

Ik vraag me af of je dit ooit hebt opgelost, ik heb een Megane 2011 1.5dci en ik heb ook hetzelfde probleem gehad, alleen is het onlangs veel erger geworden, de mijne lijkt vermogen te verliezen als hij 2500 toeren bereikt, alsof hij echt onrustig begint te worden, en het vermogensverlies is bijna direct. Ik ben ook naar een garage geweest en ze konden het probleem niet vinden.
Toen het begon, duurde het 4 maanden voordat het gebeurde en ik moet het voor mijn werk gebruiken, dus ik heb er niet echt de tijd voor gehad om het te laten doen, nu is het de laatste paar weken constant zo.
Ik krijg een "controleer anti-vervuilingssysteem" en "controleer injectoren" lampjes aan, maar ze blijven niet branden, maar het vermogensverlies is nu constant, alles na 2-3000 toeren en hij verliest gewoon al het vermogen en begint te schokken.
Alle hulp zou zeer gewaardeerd worden.

Bedankt.