Independent Renault Forums banner

Renault Espace - ABS-lampje brandt*OPGELOST*

25K views 5 replies 5 participants last post by  waynifer  
#1 ·
Hallo! Ik heb een 2000 Espace 2.0, 16v en het ABS-waarschuwingslampje blijft permanent branden. Waar normaal de klok en de temperatuur worden weergegeven, staat nu de hele tijd "STOP". De remmen werken perfect en vorige week is de auto nog door de APK gekomen. Ik vermoed dat er een probleem is met een van de wielsensoren, maar hoe kan ik dat relatief snel en gemakkelijk controleren? Bedankt bij voorbaat Chris

#2 ·
Hallo, zoals je zei, is het waarschijnlijk een van de sensoren. Het beste is om naar een goede, onafhankelijke garage te gaan en de fout te laten uitlezen. Dan weet je welke het is en dan kun je hem gewoon vervangen. Klaar!! Ik hoop dat dit helpt, Donald.

#3 ·
Hallo, zoals je zei, is het waarschijnlijk een van de sensoren. Het beste is om naar een goede, onafhankelijke garage te gaan en de fout te laten uitlezen. Dan weet je welke het is en dan kun je hem gewoon vervangen. Klaar!! Ik hoop dat dit helpt Donald.
Bedankt voor het advies; je antwoord kwam nadat ik op pad was gegaan om te kijken!

Ik heb eerst het voorwiel aan de bestuurderskant eraf gehaald om even te kijken. Toen het eraf was, ontdekte ik dat de draad van de slijtagesensor van de remblokken was gebroken. Ik weet dat dit er niets mee te maken heeft, maar waarom heb ik geen waarschuwingslampje voor de remmen?

Hoe dan ook, ik kon de sensor niet verwijderen, 4,5 mm inbussleutel en ik heb alleen 4 en 5 in mijn set, dus ik heb alleen het getande wiel schoongemaakt en de sensorconnector gecontroleerd - leek in orde.

Terwijl ik daar was, bedacht ik me dat ze bij de APK, 6 dagen geleden, hadden gemeld dat ze de aandrijfasmanchet aan de passagierskant opnieuw moesten vastzetten. Ik haalde dat wiel eraf en wat vond ik? Vet over het hele getande wiel! Bij nadere inspectie bleek dat de manchetclip eraf was gekomen en zich in feite op het getande wiel bevond, waardoor de sensor geen rotatie kon zien!

Alles schoongemaakt, opnieuw ingevet, de clip opnieuw vastgezet, en tot nu toe gaat het goed. Het lijkt erop dat deze clip de sensor niet heeft beschadigd - phew!

#5 ·
Re: Renault Espace - ABS-lampje brandt

Hoi allemaal,

Ik heb ook een probleem met het ABS-lampje...

Na het inschakelen van het contact komt het rode ABS-icoon omhoog. De auto heeft geen meter bewogen!

Bij het uitlezen van de ABS-computer staat er: Geen foutcode.

Bij het bekijken van de datastroom: alle wielen draaien met dezelfde snelheid.

Heeft iemand dit al eens gezien?

#6 ·
Hallo cloudless.
Ook bij mij brandde het ABS-lampje.
Nadat mijn lokale garage de unit twee keer had vervangen, leek er een onderliggend probleem te zijn.
Het leek erop dat de meeste bedrading gecorrodeerd was en er een kortsluiting naar aarde was.
Alle bedrading naar de ABS-unit vervangen, ongeacht corrosie.
Aangezet en alles was duidelijk. Is nu al 18 maanden hetzelfde en geen storingen meer.
De ABS-unit zit onder de batterijplaat waar de batterij zit.
De gemakkelijkste manier om erbij te komen is om het wiel aan de passagierszijde en de zwarte plastic wielkast te verwijderen.
Aan de voorkant zit een stalen unit met draden en remleidingen die erin en eruit gaan.
Controleer de bedrading.

Wayne.

You have insufficient privileges to reply here.