Independent Renault Forums banner

Renault Master Batterij leeg

33K views 11 replies 3 participants last post by  davelee002  
#1 · (Edited)
Renault Master 2011
Sinds ik mijn bestelwagen heb gekocht, is de batterij leeggelopen tot een punt waarop de motor na korte tijd niet meer start. Oorspronkelijk was dat ongeveer een week, nu zijn het een paar dagen dat hij blijft staan. Ik heb een drain test gedaan door zekeringen te verwijderen met een ampèremeter aangesloten en vond een zekering in de motorruimte die een dramatisch verschil maakte in de ampèremeting. (Van 0,8 ampère naar 0,07 ampère) Het probleem is dat er nergens staat voor welk circuit die zekering is. Op de afbeelding is het degene die met een stuk tape is gemarkeerd. Weet iemand het? TIA
Image

Mijn gevoel is dat het probleem de gelijkrichter in de dynamo is, maar de toegang is lastig en ik vroeg me gewoon af wat de zekering voedt voordat ik begin met demonteren om bij de dynamo te komen.

#4 ·
MASTER III 2.3 DCI FWD DIESEL

Ik heb alle zekeringen en relais één voor één verwijderd en dit is de enige zekering die enig verschil maakt.
Ik probeerde hem eruit te halen om te zien wat er niet werkte en er werkte heel weinig, geen dashboarddisplay of startmotor, dus hij voedt duidelijk een flink aantal circuits.

#5 ·
Het dekt, zekering 27 zekeringkast motorruimte
1, 4, 10, 11, 22, 27, Zekeringkast passagier
Nr. 27, motorruimte = claxon
1 = radio
4 = accessoire-aansluiting
10 = regeleenheid, ABS/ESP-regeleenheid, ESP-sensor
11 = verwarmingsregeling, deurlampen, spiegels, lichtsensor, remlichtschakelaar, binnenverlichting.
22 = alarm, audio.
27 = blaasregeleenheid...
Misschien tijd voor een auto-elektricien :frown2:

#6 ·
Update: De batterij was slechter dan ik dacht en na 2 dagen losgekoppeld te zijn geweest, startte de bus niet, dus werd er een nieuwe batterij geplaatst en hoewel ik daardoor terug was waar ik 2 jaar geleden begon, kan ik hem tenminste een paar dagen laten staan en hem toch starten.
Hij was bij een auto-elektricien geboekt en na twee dagen zoeken kwamen ze tot de conclusie dat de achteruitrijcamera in stand-bymodus, aangesloten op het radiocircuit, de waarschijnlijke oorzaak was. Mij werd verteld dat de 70 ampère zekering die ik aanwees, te veel dingen van stroom voorzag om een nuttige indicator te zijn.
Toegegeven, als de camera is losgekoppeld, daalt de stroomafname van 0,8 ampère naar ongeveer 0,4 ampère, maar dat is nog steeds meer stroomafname dan het zou moeten zijn.
Ik zal een schakelaar op de camera plaatsen om deze te isoleren om de zaken te vergemakkelijken, maar ik zit nu op een dood punt.
Auto-elektriciteit is een gebied dat ik heb vermeden, maar als het een auto-elektricien heeft verbijsterd, lijkt het erop dat ik ermee zal moeten leven zoals het is.
Ik ga de tachograaf in het weekend verwijderen en kijken wat dat voor verschil maakt.

#8 ·
Ervan uitgaande dat je een 100Ah-accu hebt en lang genoeg rijdt om volledig op te laden, zal 0,8 ampère genoeg van de capaciteit doden om niet te starten in 100 uur of minder. Dat is maximaal 4 dagen. Zelfs 0,4 ampère is naar mijn mening te veel.
Typisch restverbruik is meer als 0,05 - 0,1 ampère om klok, radio geheugen & Alarm / Immo te laten draaien.
Tacho lijkt me een goed idee.
Ik heb ook meegemaakt dat dynamo's gingen lekken en je ze niet kunt uitschakelen. :frown2:

#9 ·
Nottnoc - Als ik in de buurt van 0,1 ampère zou kunnen komen, zou ik meer dan blij zijn. Ik heb de dikke draad van de dynamo losgekoppeld en het maakte geen verschil, dus ik denk dat de gelijkrichter in orde is. Er is een kleinere draad die moeilijk te bereiken is en waarvan ik denk dat deze de dynamo-spoelen bekrachtigt, waarover ik me afvraag.

ours2012 - Ik heb niet alle zekeringen volledig verwijderd. Zelfs met een foto zou ik me zorgen maken over het terugplaatsen op de juiste plaats. Die 70 ampère zekering lijkt voor mij de sleutel te zijn, ook al heeft de auto-elektricien het als onbehulpzaam afgedaan. De zekeringen die u heeft opgesomd, lijken allemaal in orde te zijn.

Ik las dat als de dynamo defect was, deze na een overnachting warm zou aanvoelen. Dat bracht me ertoe te denken dat wat een halve ampère trekt, waarschijnlijk warm zal zijn - ik heb zelfs overwogen om een warmtebeeldcamera te proberen te bemachtigen om te zien of deze iets warms laat zien !! Zo ergert het me.

#10 ·
Het loskoppelen van de achteruitrijcamera vermindert de stroomafname tot ongeveer 0,4 ampère.
Het loskoppelen van de toerenteller vermindert de stroomafname tot ongeveer 0,2 ampère.
Dat is bijna acceptabel. Het enige probleem is nu dat de kilometerstand van de kilometerteller niet op het dashboard wordt weergegeven, maar alleen op de toerenteller.
Ik had gehoopt dat de kilometerstand op wonderbaarlijke wijze op het dashboard zou verschijnen wanneer de toerenteller werd losgekoppeld - helaas, dus ik neem aan dat het opnieuw moet worden geprogrammeerd met de Renault-software?

#11 ·
Kunt u deze feeds nu zo omleiden dat ze via de ontsteking worden geschakeld? Zodat er alleen stroom wordt afgenomen terwijl het voertuig wordt opgeladen.
De toerenteller is natuurlijk ontworpen voor voertuigen die dagelijks worden bereden, dus een leegloop van die orde was nooit een probleem.

#12 ·
Ik kan het best wel opnieuw bedraden naar een contactgevoede +ve.
Het kleine nadeel daarvan is dat wanneer er stroom op het camerasysteem wordt gezet, standaard het beeldscherm aangaat, dus het is waarschijnlijk minder gedoe om een schakelaar te plaatsen om de camera te gebruiken wanneer dat nodig is, in plaats van hem elke keer dat het contact wordt aangezet op stand-by te moeten zetten.
Maar ik waardeer de suggestie.
Ik ben het ermee eens dat een voertuig met een toerenteller waarschijnlijk niet lang stilstaat zoals de mijne.