Independent Renault Forums banner

Distributieriem vervangen voor een Megane

132K views 20 replies 13 participants last post by  Jennymama3  
#1 ·
Informatie nodig alsjeblieft, mijn 05 Megane is net naar de garage geweest om een gebroken spiraalveer te laten vervangen. Bij het terugkrijgen van de auto ontving ik een update van de voertuiginspectie. Hierin stond dat de distributieriem vervangen moet worden als het voertuig ouder is dan 5 jaar. Ik heb dit bekeken en in het boek staat 5 jaar of 72.000 mijl, maar mijn auto heeft pas 51.550 mijl gereden, dus moet de distributieriem echt al vervangen worden, aangezien ik 20.000 mijl minder heb gereden dan de aanbevolen kilometerstand, hoewel hij 5 jaar oud is? Alle gedachten zouden geweldig zijn, want deze reparatie is erg kostbaar.

#2 ·
De riem kan verslijten en ik zou zeggen, vervang hem nu voordat hij ernstige financiële schade veroorzaakt... zoals aangegeven 5 jaar of 72.000 mijl afhankelijk van wat het eerst komt

#4 ·
Hallo,

Renault raadt aan om de distributieriem te vervangen op de meeste van hun voertuigen, inclusief uw Megane, bij 72.000 mijl of 5 jaar, afhankelijk van wat het eerst komt. De kilometerstand is in uw geval irrelevant, want in uw geval en in veel andere gevallen van distributieriemvervanging is deze verschuldigd op basis van leeftijd en niet van kilometerstand. De rubberen riem kan in de loop der tijd verslechteren en ja, u zou de riem kunnen laten zitten en het kan allemaal goed gaan, maar aan de andere kant, als de distributieriem knapt, kan dit grote motorschade veroorzaken, die soms duizenden ponden kost om te repareren, veel meer dan het vervangen van de distributieriem. Naast het vervangen van de distributieriem zelf, moeten ook de poelies, spanners en waterpomp tegelijkertijd met het vervangen van de distributieriem worden vervangen.

Ook niet 100% gerelateerd aan uw vraag, maar ik merk dat uw Megane een 1.6 16v VVT is. Hoort u soms een ratelend geluid bij het starten? Zo ja, dan kan het de nokkenas-dephaserpoelie zijn. Als dat het geval is, bel dan Renault UK Customer Services en vraag of ze de reparatiekosten willen betalen of bijdragen. De distributieriem wordt ook vervangen wanneer de dephaser wordt vervangen. Als dat niet het geval is, kan het de moeite waard zijn om toch een nieuwe dephaser te monteren tegelijkertijd met de distributieriemvervanging, omdat deze gevoelig zijn voor defecten op die motor.

Harry.

#5 ·
Ja, ik heb de distributieriem EN waterpomp laten vervangen toen ik 5 jaar oud was, hoewel ik pas 62.000 mijl had gereden. Rond de tijd dat ik de mijne liet vervangen, hoorde ik dat de meeste mensen de waterpomp tegelijkertijd lieten vervangen - ik kan me de reden niet herinneren, maar het had iets te maken met voortijdige uitval, of dat de riem verwijderd moest worden om de waterpomp te vervangen als deze in de toekomst defect raakt - wat hoge rekeningen betekent!

#7 ·
Toen we onze tweede Scenic kochten, hieronder vermeld, was hij 8 1/2 jaar oud en had hij 67.000 km op de teller. Ik heb de distributieriem binnen 3 weken vervangen en alles besteld. Toen ik de waterpomp verwijderde, zaten er wat korstige afzettingen onder de as. Bij nadere inspectie bleek dit opgedroogde antivries te zijn. Als de afdichting lekt, zijn de lagers niet ver weg. Als het lager faalt, komt de riem los: - bye bye kleppen & een sleep naar huis. Als je de pomp nu niet doet, is het slechts een kwestie van tijd voordat de hele riemklus opnieuw gedaan moet worden. Bij mijn laatste Scenic (K7M) heb ik de pomp niet vervangen, de extra belasting van de nieuw gespannen riem heeft hem binnen een maand gedood, mijn zuinigheid kostte me toen alleen maar meer goud en een ochtend werk. De bitterheid van slechte kwaliteit blijft lang nadat de lage prijs vergeten is!

G
#10 ·
Voor £20 had ik het gedaan, maar ze wilden £60. Ze kunnen het best weer helemaal weghalen, want het rijdt als **** sinds ze het veranderd hebben. Het voelt alsof iemand af en toe de achterremmen aantrekt, soms om de seconde, en bij 2500 tpm maakt het een hoorbaar, grommend, vibrerend geluid. Klinkt alsof het uit de riem komt. Ze zeiden dat de timing iets verkeerd stond toen ze de riem verwisselden, dus hebben ze hem met de nieuwe riem op de juiste plek gezet. Ik vraag me af of ze hem op de verkeerde plek hebben gezet.:confused:

#15 ·
Hallo

Heb een Megane 1.6, 16v, model 2006 die toe is aan zijn distributieriemwissel.

Was van plan om de onderdelen online te kopen en dan alleen de garage te betalen voor de arbeid.

De distributieriemkits adviseren dat ze de poeliespanner en de riem bevatten.

Zou dit de dephaser-poelie zijn, of is dit iets anders?

Begrijp dat de waterpomp ook tegelijkertijd vervangen moet worden.

Is er nog iets anders?

Veel dank

G
#16 ·
Hallo

Heb een Megane 1.6, 16v, model 2006 die toe is aan zijn distributieriemwissel.

Was van plan om de onderdelen online te kopen en dan alleen de garage te betalen voor de arbeid.

De distributieriemkits adviseren dat ze de poeliespanner en de riem bevatten.

Zou dit de dephaserpoelie zijn, of is dit iets anders?

Begrijp dat de waterpomp ook tegelijkertijd vervangen moet worden.

Is er nog iets anders?

Veel dank
De dephaser wordt aangedreven door de distributieriem, maar zit niet in een distributieriemkit die de krukaspoeliebout, riem, riemspanner en riemgeleiderol moet bevatten. Er zijn riemkits die ook de waterpomp bevatten. SKF levert zo'n kit.

De dephaserpoelie is alleen direct verkrijgbaar bij Renault.

#17 ·
Mijn megane was vorig november 5 jaar oud en had pas 39000 mijl gereden, ik sprak met mijn lokale garage, kreeg alle onderdeelnummers en wie de onderdelen maakte, ging toen ergens anders winkelen, al mijn onderdelen kwamen van flea bay, allemaal gloednieuw en originele renault onderdelen!! :d:d dat is de sleutel, de distributieriem voor mijn motor en een grote meerderheid van renaults komt van "gates distributieriemen", er is een man op ebay, je vertelt hem het onderdeelnummer, laat hem weten of je airco hebt of niet en bobs ya uncle, en ik haalde alle onderdelen goedkoop op, bespaarde een fortuin op de distributieriem, alleen al omdat er een renault stempel op stond, voegden ze £40 toe aan de adviesprijs :eek::eek: ik deed een volledige service, voorste schijven en remblokken, distributieriem en kit, multiriem en kit, waterpomp en koelvloeistofvervanging, apk (lokale garage rekende me arbeid voor distributieriemwissel en apk) en de hele klus (incl. onderdelen, arbeid en apk ongeveer £550 alles bij elkaar!!!!! ik deed de service bits zelf, renault wilde meer dan £1000!!!!! en dat was exclusief waterpomp en koelvloeistofvervanging.....:d:d

Een gelukkige renault megane bestuurder ;) gebruikt en misbruikt zijn lokale Renault Dealer :eek::eek:

#18 ·
Hallo, ik heb een 03 Megane 1.6. Ik kan een rammelend geluid horen dat uit de motorruimte komt en heb het aan een monteur laten zien. De feedback die ik kreeg was dat het de waterpomp of de spanner zou kunnen zijn en dat het £350 zou kosten, inclusief arbeid. Ik heb al 400 pond aan de auto uitgegeven en vroeg me af hoe ik de kosten van de distributieriemvervanging kon verlagen? Suggesties voor het online bestellen van onderdelen?

G
#19 ·
Hallo, ik heb een 03 Megane 1.6. Ik kan een rammelend geluid horen dat uit de motorruimte komt en heb het aan een monteur laten zien. De feedback die ik kreeg was dat het de waterpomp of de spanner zou kunnen zijn en dat het £350 inclusief arbeid zou kosten. Ik heb al 400 pond aan de auto uitgegeven en vroeg me af hoe ik de kosten van de distributieriemvervanging kon verlagen? Suggesties voor het online bestellen van onderdelen?
Misschien geen praktische oplossing voor iedereen, maar het zelf doen kan u een aanzienlijk bedrag besparen, hoewel het ook een aanzienlijk bedrag kan kosten als u het verkeerd doet :eek:

In het verleden heb ik door Ebay in de gaten te houden een tweedehands, ongebruikte SKF-distributieriem (gates) en waterpompkit inclusief verzendkosten kunnen kopen voor minder dan £35.

G
#20 ·
Ik probeer de meeste dingen en kan ze uitvoeren, maar ik zou niet eens de moeite nemen om zelf een riem te maken.
Het is een van die klussen waarbij je meestal maar één kans hebt om het goed te doen.
Laat het door een garage doen en je hebt een mogelijkheid om terug te komen als het misgaat.