Independent Renault Forums banner

Twingo Mk2 Freeway toerenteller installatie

1 reading
15K views 13 replies 5 participants last post by  vavijan.p13  
#1 ·
Hallo, ik heb mijn Mk2 Twingo nu 2 jaar en ik heb altijd al wat kleine aanpassingen aan het interieur willen doen, vooral door de toerenteller van een hoger specificatiemodel toe te voegen. Ik heb een basismodel Freeway (1.2 8V) dat geen toerenteller heeft. Ik wil graag weten of het mogelijk is om er een toe te voegen voordat ik verder ga.

Ik heb de stuurkolomafdekking verwijderd en een beetje rondgekeken. De beugel die de toerenteller op zijn plaats houdt, is aanwezig, maar er is geen zichtbare draad of connector zichtbaar. Ik heb rondgekeken en anderen zeiden dat hij in de stuurkolom is weggestopt, dus zou het kunnen dat ik er geen heb? Ik heb geprobeerd verder in de stuurkolom te kijken, maar ik kan niets zien dat duidelijk is.

Ik heb een foto bijgevoegd van wat ik kan zien, heel erg bedankt!

#5 ·
Maakt niet uit, mijn examen is geannuleerd.

DENK ERAAN: dit is mijn ervaring na veel studie en experimenten. Ik AANVAARD GEEN VERANTWOORDELIJKHEID voor enig probleem met uw auto na deze procedure, noch enige schade aan u of uw auto. DOE HET OP EIGEN RISICO.

Allereerst: waarom werkt het?
Onze toerenteller communiceert met de computer via CAN-BUS. Canbus is als een netwerk in uw auto waarmee verschillende apparaten met elkaar kunnen communiceren met slechts twee kabels, dus alles is verbonden met twee magische kabels: CAN-L en CAN-H. Als we deze twee eenmaal hebben gevonden, hebben we in principe gewonnen, want het enige andere probleem is om ergens 12V te vinden en dat is gemakkelijk.

1) pinout van toerenteller
Als we de connector bekijken met de toerentellernaald naar beneden (en dus de achterkant omhoog), geven we elke pin een nummer:
4 3 2 1
8 7 6 5

5 is aarde
1-2-6 is +12 (details later)
8 is CAN-H
4 is CAN-L
3-7 zijn vrij
Voor een gemakkelijker werk heb ik de toerenteller gedemonteerd en de connector vervangen door 6 kabels

2) Waar CAN te vinden
Een interessant gedeelte van CAN (ik weet niet zeker of je op andere punten kunt aansluiten) begint bij de computer van het passagierscompartiment en gaat naar: airbag/gordelspanner computer, a/c, instrumentenpaneel
Dus ik heb besloten om het instrumentenpaneel te onderzoeken
Als je naar de connector kijkt als deze in de rechter benedenhoek zit, heb je de volgende pinout
21 22 23 ... 40
1 2 3 ... 20
37 is canL
35 is canH
Dus je moet een manier vinden om verbinding te maken met deze pinnen, ik heb twee kleine kabels in het instrumentenpaneel gesoldeerd, maar je kunt bijvoorbeeld de kabels pellen.

NB hier kunnen Engelse modellen verschillen, dus ik heb foto's toegevoegd

3) waar +12 te vinden
Volgens renault schema's
1 gaat naar zekering 18 (interieurverlichting)
2 gaat naar zekering 43 (linkerlicht)
6 gaat naar zekering 2 (ruitenwisser)
waarbij 6 de hoofdvoeding is, 2 is voor licht en 1... nou, dat weet ik niet

Hiermee zou je alles goed moeten kunnen aansluiten, vraag me gerust alles!

p.s. sorry, ik heb mijn woorden niet met veel concentratie herzien en Engels is niet mijn eerste taal, dus sorry voor eventuele brute fouten!

#9 ·
Dank u voor de info. Ik heb noch de kabel noch de beugel om de toerenteller vast te houden, dus ik moet alles maken.

Panos - Waar heb je die SPEAKERS connector vandaan? Welke connector staat op de derde foto? Van de centrale snelheidsmeter?
Beste Borut_k79, de "SPEAKERS" connector is de kabel/connector die analoge audio van de cd-rom verbindt met het P/C moederbord (zoiets als dat)
Ja, de derde foto is de connector van de centrale snelheidsmeter