Independent Renault Forums banner

Instalacja obrotomierza Twingo Mk2 Freeway

1 reading
15K views 13 replies 5 participants last post by  vavijan.p13  
#1 ·
Cześć, mam mojego Mk2 Twingo od 2 lat i zawsze chciałem wprowadzić drobne zmiany we wnętrzu, zwłaszcza dodając obrotomierz z modelu o wyższej specyfikacji. Mam model podstawowy Freeway (1.2 8V), który nie ma obrotomierza. Chciałbym wiedzieć, czy można go dodać, zanim przejdę dalej.

Zdjąłem osłonę kolumny kierownicy i trochę poszukałem. Uchwyt, który trzyma obrotomierz na miejscu, jest obecny, ale nie ma widocznego przewodu ani złącza. Rozejrzałem się i inni mówili, że jest schowany na kolumnie kierownicy, więc czy możliwe, że go nie mam? Próbowałem zajrzeć głębiej w kolumnę kierownicy, ale nie widzę nic oczywistego.

Załączyłem zdjęcie tego, co widzę, bardzo dziękuję!
 
#5 ·
Nieważne, mój egzamin został odwołany.

PROSZĘ PAMIĘTAĆ: to moje doświadczenie po wielu studiach i eksperymentach. NIE PONOSZĘ ŻADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI za jakiekolwiek problemy z Twoim samochodem po tej procedurze ani za jakiekolwiek uszkodzenia Ciebie lub Twojego samochodu. ROBISZ TO NA WŁASNE RYZYKO.

Przede wszystkim: dlaczego to działa?
Nasz obrotomierz komunikuje się z komputerem za pośrednictwem magistrali CAN-BUS. Canbus jest jak sieć wewnątrz Twojego samochodu, która pozwala różnym urządzeniom komunikować się ze sobą za pomocą tylko dwóch kabli, więc wszystko jest połączone z dwoma magicznymi kablami: CAN-L i CAN-H. Kiedy już znajdziemy te dwa, zasadniczo wygrywamy, ponieważ jedynym innym problemem jest znalezienie gdzieś 12 V, a to łatwe.

1) wyprowadzenie obrotomierza
obserwując złącze z igłą obrotomierza w dół (a więc tyłem do góry) nadajmy każdemu pinowi numer:
4 3 2 1
8 7 6 5

5 to masa
1-2-6 to +12 (szczegóły później)
8 to CAN-H
4 to CAN-L
3-7 są wolne
Dla ułatwienia pracy zdemontowałem obrotomierz i zastąpiłem złącze 6 kablami

2) Gdzie znaleźć CAN
Ciekawa sekcja CAN (nie jestem pewien, czy można połączyć się w innych punktach) zaczyna się od komputera przedziału pasażerskiego i przechodzi do: komputera poduszki powietrznej/napinacza pasów, klimatyzacji, tablicy rozdzielczej
Postanowiłem więc zbadać tablicę rozdzielczą
patrząc na złącze, gdy znajduje się w prawym dolnym rogu, masz następujące wyprowadzenia
21 22 23 ... 40
1 2 3 ... 20
37 to canL
35 to canH
więc musisz znaleźć sposób na połączenie się z tymi pinami, przylutowałem dwa małe kable wewnątrz tablicy rozdzielczej, ale możesz na przykład obrać kable.

UWAGA tutaj modele angielskie mogą być inne, więc dodałem zdjęcia



3) gdzie znaleźć +12
zgodnie ze schematami renault
1 idzie do bezpiecznika 18 (światło wewnętrzne)
2 idzie do bezpiecznika 43 (lewe światło)
6 idzie do bezpiecznika 2 (wycieraczka)
gdzie 6 to główne zasilanie, 2 to światło i 1... cóż, nie wiem



Dzięki temu powinieneś być w stanie wszystko prawidłowo podłączyć, zapytaj mnie o wszystko!

p.s. przepraszam, nie sprawdziłem moich słów z dużą koncentracją, a angielski nie jest moim pierwszym językiem, więc przepraszam za wszelkie brutalne błędy!
 
#9 ·
Dziękuję za informację. Nie mam ani kabla, ani uchwytu do zamocowania obrotomierza, więc muszę wszystko zrobić.

Panos - Skąd wziąłeś to złącze GŁOŚNIKI? Jakie złącze jest na trzecim zdjęciu? Ze środkowego prędkościomierza?
Drogi Borut_k79, złącze "GŁOŚNIKI" to kabel/złącze, które łączy analogowe audio z CD-ROM z płytą główną P/C (coś jak to)
Tak, trzecie zdjęcie to złącze centralnego prędkościomierza