Independent Renault Forums banner

Yatour bluetooth adapter aansluiten op carminat radio

1 reading
7.6K views 17 replies 4 participants last post by  Frisky_de_geus  
#1 ·
Hallo, ik heb problemen met het aansluiten van mijn Yatour Bluetooth-audiospeler op de Carminat-radio in mijn Renault Megane 3 uit 2011. Ik heb de kabels aangesloten zoals ze aangesloten moeten worden (de Yatour wordt geleverd met een Renault 12-pins interface die is omgezet in de grote zwarte doos met draden die je gewoon in de Carminat-radio steekt).

Het Bluetooth-apparaat verschijnt en ik kan er verbinding mee maken, ik kan ook zien dat het muziek afspeelt, maar ik krijg geen geluid. Ik verwacht dat het geluid van de aux-ingang komt, maar daar is niets.

Ik heb wel wat ervaring met deze Bluetooth-adapter, want ik had eerder een Seat Leon en daar ook een Yatour aangesloten. Daar werkte het als een cd-wisselaar (cd2 was de Bluetooth-speler), maar in de Megane zie ik in het menu alleen mono-cd. Enige gedachten?

Groeten,

Christian

#2 ·
Daar zou het werken als een cd-wisselaar (cd2 was de bluetooth-speler), maar in de Megane zie ik in het menu alleen mono-cd. Enige gedachte?

Groeten,

Christian
Kan niet helpen met de rest MAAR................
Mono CD betekent dat het een enkele CD bevat (zoals in de sleuf in de head unit), geen multi-CD zoals vroeger in onze oude Scenic
Misschien heeft het "expertmodus" nodig om toegang te krijgen.

#3 ·
Mono CD betekent dat het een enkele cd bevat (zoals in de sleuf in de head unit), geen multi-cd zoals vroeger in onze oude Scenic
Misschien heeft het "expert mode" nodig om toegang te krijgen.
:iagree: heb je de connector aangesloten op de groene of de blauwe connector aan de achterkant van de stereo? hoe dan ook, aangezien alleen "Mono CD" een optie is die je hebt (correct gediagnosticeerd door @Nottnoc hierboven) zul je "Expert" toegang nodig hebben om de AUX of de cd-wisselaar aan te zetten.

#4 ·
Daar zou het werken als een cd-wisselaar (cd2 was de bluetooth-speler), maar in de Megane zie ik in het menu alleen mono-cd. Enige gedachten?

Groeten,

Christian
Mono CD betekent dat het een enkele cd bevat (zoals in de sleuf in de head unit), geen multi-cd zoals vroeger in onze oude Scenic
Misschien heeft het de "expertmodus" nodig om toegang te krijgen.
Enig idee hoe ik in de expertmodus kom om het te veranderen in multi-cd?

#5 ·
heeft u de connector aangesloten op de groene of de blauwe connector aan de achterkant van de stereo?
Het is een standaardblok dat door Yatour wordt geleverd, waarbij u gewoon de connector aansluit met alle draden die voorheen in de radio zaten. Aan de andere kant zit weer deze grote connector die weer in uw radio past. Wat er gebeurt, is voornamelijk een mapping van de Bluetooth-adapter naar de aux (of cd-wisselaar-ingang van de radio). Ik weet niet zeker aan welke hiervan het wordt gekoppeld, maar aangezien ik niets hoor op de aux, verwacht ik dat het de cd-wisselaar-ingang is.

Weet niet zeker of dit duidelijk is, kan dit weekend indien nodig foto's plaatsen.

Groeten,

Christian

#7 ·
Nee, ik begrijp wat je bedoelt, geen behoefte aan foto's, ik zal kijken hoe, of het überhaupt mogelijk is, om de carminat cabasse head unit in de expertmodus te krijgen
Als ik de radio die erin zit google, wordt deze weergegeven als een Renault Radiosat Classic radio. Ik kan niets vinden over de expertmodus of cd-wisselaar ondersteuning.

#8 ·
Sorry voor de vertraging, het was een beetje druk. Het kan onder systeeminstellingen op uw systeem staan. Houd de "Set"-knop ingedrukt totdat het menu verschijnt. Selecteer met de draaiknop Systeeminstellingen en selecteer dat. Kijk of er een optie is om items toe te voegen of te verwijderen. Mogelijk wordt u gevraagd om een code om naar de geavanceerde instellingen te gaan, zo ja probeer dan 4112.

#9 ·
Ik denk dat je nu de radio hebt zoals hieronder getoond, de Radiosat Classic. En je hebt de Yatour zoals hieronder ook getoond. Voor zover ik weet, heb je al een AUX-aansluiting met een witte en rode RCA-connector onder de radio.
Ik weet niet waarom het nog niet werkt, maar ik verwacht dat de bestaande RCA AUX-aansluiting wordt vervangen door de Yatour. Je kunt de bedrading controleren met het schema dat ik ook heb toegevoegd. Je kunt de AUX-pinout duidelijk zien in het rood gemarkeerde gebied.

Attachments

#10 ·
Ik denk dat je nu de radio hebt zoals hieronder getoond, de Radiosat Classic. En je hebt de Yatour zoals hieronder ook getoond. Voor zover ik weet, heb je al een AUX-aansluiting met een witte en rode RCA-connector onder de radio.
Ik weet niet waarom het nog niet werkt, maar ik verwacht dat de bestaande RCA AUX-aansluiting wordt vervangen door die van de Yatour. Je kunt de bedrading controleren met het schema dat ik ook heb toegevoegd. Je kunt de AUX-pinout duidelijk zien in het rood gemarkeerde gebied.
Thx, ik zal dat in het weekend proberen. Goed idee om de bedrading van de yatour gewoon naar de aux om te leiden. Ik zal je laten weten hoe het is gegaan. Nogmaals bedankt!

Groeten,

Christian

#15 ·
Ik ben erg verrast door het feit dat dit soort units via verschillende sites (eBay, Alibaba etc.) worden aangeboden. In feite wordt de Yatour gebruikt in combinatie met radio's die een cd-wisselaar-connectiviteit bieden door middel van de blauwe mini-ISO-connector. Door de Yatour aan te sluiten, wordt de radio als het ware misleid door te denken dat de Yatour-unit een cd-wisselaar is. Maar volgens mijn kennis biedt de Radiosat Classic zo'n mogelijkheid niet.

Mijn gedachten over deze oplossing zijn dat iemand (lees de "verkoper") zonder of met onvoldoende kennis probeert twee componenten met elkaar te verbinden die niet compatibel zijn door de Quadlock-connector ertussen te plaatsen. Nu lijkt het erop dat ze beide zijn aangesloten, maar ze kunnen niet met elkaar communiceren.

De volgende afbeelding toont mijn twijfels in detail. Het stelt duidelijk dat deze Yatour niet compatibel is met bijvoorbeeld de Radiosat Classic (dit is de juiste bewering). En ook de CNC (DVD) wordt genoemd als zijnde incompatibel (dit is zeker waar!). Maar de voorbeelden van de verschillende radio's in de afbeelding bewijzen duidelijk dat ze absoluut geen idee hebben van de verschillende Renault-radio's. Geen van deze radio-units is compatibel en sommige hebben zelfs geen Quadlock-connector!!

Dus, om af te sluiten van mijn kant: ik denk niet (ik ben er bijna zeker van) dat de Yatour-oplossing ooit in uw auto zal werken.

Attachments

#16 ·
Ik ben erg verrast door het feit dat dit soort units via verschillende sites (eBay, Alibaba etc.) worden aangeboden. In feite wordt de Yatour gebruikt in combinatie met radio's die een cd-wisselaar connectiviteit bieden door middel van de blauwe mini-ISO-connector. Door de Yatour aan te sluiten, wordt de radio als het ware misleid door te denken dat de Yatour-unit een cd-wisselaar is. Maar volgens mijn kennis biedt de Radiosat Classic zo'n mogelijkheid niet.

Mijn gedachten over deze oplossing zijn dat iemand (lees de "verkoper") zonder of met onvoldoende kennis probeert twee componenten met elkaar te verbinden die niet compatibel zijn met elkaar door de Quadlock-connector ertussen te plaatsen. Nu lijkt het erop dat ze beide zijn aangesloten, maar ze kunnen niet met elkaar communiceren.

De volgende afbeelding toont mijn twijfels in detail. Het stelt duidelijk dat deze Yatour niet compatibel is met bijvoorbeeld de Radiosat Classic (dit is de juiste uitspraak). En ook de CNC (DVD) wordt genoemd als zijnde incompatibel (dit is zeker waar!). Maar de voorbeelden van de verschillende radio's in de afbeelding bewijzen duidelijk dat ze absoluut geen idee hebben van de verschillende Renault-radio's. Geen van deze radio-units is compatibel en sommige hebben zelfs geen Quadlock-connector!!

Dus, om van mijn kant af te sluiten: ik denk niet (ik ben er bijna zeker van) dat de Yatour-oplossing ooit in uw auto zal werken.
Ik zag dat er een verandering was dat het niet out of the box zou werken. Ik dacht dat ik de bedrading zo zou kunnen veranderen dat de output van de yatour aangesloten kon worden op de aux in van de radio. Ik neem aan dat dit dezelfde signalen zijn (links en rechts audio). Ik kon echter niet achterhalen welke draad met welke draad verbonden moest worden. Ook moet ik nog navigatie van mijn telefoon gebruiken, maar dat is geen probleem.

Hoe dan ook bedankt voor het onderzoek en als je een idee hebt welke draden ik handmatig moet omleggen, laat het me dan even weten.

Zo niet, geen probleem, dan was het zonde van het geld, maar het was het proberen waard.

Groeten,

Christian

#17 ·
Feit is dat u de Yatour niet zomaar kunt aansluiten op de AUX-draden/aansluitingen van de radio. De Yatour simuleert een cd-wisselaar. De radio moet dus de mogelijkheid ondersteunen om een cd-wisselaar aan te sluiten en het benodigde protocol ondersteunen. En dat is niet het geval bij deze RadioSat Classic radio.

#18 ·
Feit is dat je de Yatour niet zomaar kunt aansluiten op de AUX-draden/aansluitingen van de radio. De Yatour simuleert een cd-wisselaar. De radio moet dus de mogelijkheid ondersteunen om een cd-wisselaar aan te sluiten en moet het benodigde protocol ondersteunen. En dat is niet het geval met deze RadioSat Classic radio.
Begrepen, bedankt voor al je inspanningen en antwoorden.
Zal misschien opties bekijken om de radio helemaal te vervangen.

Groeten,

Christian

Christian