Independent Renault Forums banner

Knipperend motorlampje, schokken en onregelmatig

9.3K views 4 replies 4 participants last post by  nataliejscott33  
#1 ·
Hallo,

Ik ben hier nieuw, dus wees een beetje aardig voor me! Ik hoop dat de experts hier kunnen helpen bij het diagnosticeren van een probleem.

Ik heb een 2009 Renault Clio Expression Vvt Auto (1.6l). Benzine, en ongeveer 30.000 mijl op de teller. Ik heb problemen met een knipperend motorlampje en de auto stottert en voelt alsof hij in de noodloop staat. Het heeft zich in de afgelopen 2 maanden willekeurig ontwikkeld.

Bij een koude start is de auto prima. De eerste 30 minuten van het rijden zijn er geen problemen. Nadat alles is opgewarmd en er een paar kilometer is gereden, kan de auto bij stationair draaien en lage snelheden (zoals afremmen voor stoplichten en wegrijden) stotteren, met inconsistente toerentallen. De acceleratie is onregelmatig. Meestal gaat het motormanagementlampje dan knipperen en blijft het knipperen. Als dit gebeurt, heeft de auto weinig vermogen en voelt het alsof hij in de noodloop draait. Ik stop vaak, zet de motor uit en weer aan, maar dit verhelpt het probleem niet.

Als ik rijd, ruik ik af en toe benzine of een eierlucht (maar ik weet niet zeker of ik me dat inbeeld). Het brandstofverbruik is nog steeds oké (ongeveer 38 mpg).

Ik ben naar twee garages geweest voor diagnose. Beide zeiden dat de foutcode '276 Misfire op cilinder 1 destructieve misfire opgeslagen' is.
  • Nieuwe bobine - loste het probleem niet op
  • Nieuwe bougies - loste het probleem niet op
Een van de garages is een specialistische Franse autogarage en ze zijn er echt goed in geweest - hebben me geen arbeid of diagnosekosten in rekening gebracht en zijn vastbesloten om het probleem te vinden. Ik breng de auto maandag weer daarheen.

Ik heb hier en op andere forums een paar aparte berichten gelezen. Iemand die uit ervaring kan spreken wat het zou kunnen zijn? Ik begrijp dat het alles kan zijn wat met brandstof te maken heeft, maar veelvoorkomende problemen zijn:
  • Lambda / zuurstofsensoren
  • Brandstofinjectoren
  • TDC-sensor
Alle hulp wordt gewaardeerd! De auto is E10-compatibel, maar een deel van mij vraagt zich af of dit het probleem heeft veroorzaakt (aangezien ik zie dat andere eigenaren hebben gezegd dat het probleem wordt opgelost door super ongelode benzine te gebruiken)?

Bedankt!
 
#2 ·
Hallo
Zoals u zegt, het zou een van een aantal dingen kunnen zijn. Heeft u een codelezer? Welke code wordt er nu weergegeven (of wanneer het gebeurt)?
We hebben dezelfde auto, hoewel ouder en met een hogere kilometerstand, en hadden een misfire-code, een bobine loste het op. Maar je moet de juiste hebben! De cilinders zijn achterstevoren genummerd op deze motor, dus nummer 1 is het versnellingsbak-uiteinde - is dat degene die u hebt vervangen?
 
#3 ·
Bedankt voor de tijd die u heeft genomen om te antwoorden! Ik ben blij dat u de uwe in orde heeft gekregen met een bobine.

Ik heb ze alle 4 laten vervangen, want ik weet dat als er één kapot gaat, de andere kunnen volgen. Dus dat hebben we als het directe probleem uitgesloten, want ze zijn allemaal nieuw.

Helaas heb ik geen codelezer. Ik ga de garage maandag vragen naar de exacte foutcodes wanneer ze opnieuw controleren op de nieuwste opgeslagen fouten. De eerste paar keer was het alleen '276 Misfire op cilinder 1 destructieve misfire opgeslagen'. Het lijkt erop dat het sindsdien zo is. Ik hoop dat het met de injector te maken heeft, of met de lambda?
 
#4 ·
Dat komt van een klopsensor.
Bougies en bobines zoals gezegd en vervangen.
Stroomtoevoer naar de bobine?
Injector (ongewoon voor benzine IMO) of aansluitingen op de injector?
Slechte compressie in die cilinder?
Kan me niet voorstellen dat het de Lambda is, die zou zich niet alleen op één cilinder richten.
Ik weet niet welke diagnoseapparatuur ze gebruiken, maar live data kan meer aanwijzingen geven dan een generieke code.