Independent Renault Forums banner

Voorste spiraalveer defect

8.7K views 21 replies 10 participants last post by  Renner  
#1 ·
:mad: Heb net een heel groot NEE gehad van 'klantenservice' Renault UK op mijn verzoek om een gebaar van goede wil te doen voor de kosten van het vervangen van de voorste schroefveren op mijn Laguna II 1.9 DCI (52-plaat met slechts 73.000 km op de teller), nadat de O/S/F schroefveer brak bij het achteruitrijden van mijn oprit. God weet wat er zou zijn gebeurd als dit met hoge snelheid op een drukke snelweg of autoweg was gebeurd? Ik had niet verwacht iets van hen te krijgen, want in januari heb ik ze weten te bewegen tot een bijdrage van 95% in de kosten van het vervangen van mijn kapotte turbocompressor. Ik ben er zeker van dat ze waarschijnlijk een ongeschreven beleid hebben dat er slechts één gebaar van goede wil per klant is, dus gelukkig ging mijn turbo kapot voordat mijn veren kapot gingen. Na het lezen van de problemen van andere forumleden met betrekking tot gebroken veren, het grote aantal van deze problemen en hun bezorgdheid over de gevaren, dacht ik dat ik in ieder geval zou klagen en hen zou vragen het probleem te onderzoeken. OH, ik wou dat ik wat meer huiswerk had gedaan met betrekking tot de betrouwbaarheid van Laguna's voordat ik er een kocht!!!! Mag ik vragen: zijn er leden die erin zijn geslaagd Renault UK zover te krijgen dat ze iets betalen voor de reparatiekosten van gebroken veren, vooral als hun voertuig ouder is of een hogere kilometerstand heeft dan de mijne? Of heeft een lid meer dan één gebaar van goede wil van Renault UK kunnen krijgen?

#2 ·
Alleen omdat de Laguna een van Renaults meest bekende auto's is, wil nog niet zeggen dat hij betrouwbaar zal zijn. Natuurlijk is er veel publiciteit aan besteed om er een bekende naam van te maken, maar dat betekent dat er waarschijnlijk geld is weggenomen van het ontwerpen van de auto naar een kwaliteitsstandaard.

Er zijn altijd vertragingen op deze site met technische problemen. Je zult ze de een na de ander vinden. Renault maakt het ook niet echt uit als hun ontwerp je in de steek laat. Zodra ze hun geld hebben gehad, willen ze hun handen wassen. Ik geef toe dat je geluk hebt gehad dat die Turbo is gerepareerd. Ik zou zelf nooit een auto met een Turbo aanraken, want als ze kapot gaan, verpesten ze de hele motor - inclusief lagers op de assen.

Je kunt het beste proberen een tweedehands veerpoot met veer te krijgen en deze dan goedkoop te laten monteren. De onderdelen zijn veel goedkoper te krijgen dan nieuw.

Ik ben op zoek naar een vervangende veerpoot voor mijn auto - ik heb offertes ontvangen variërend van £20 tot £40. Niet slecht als je bedenkt dat nieuwe onderdelen honderden zouden kosten.

#3 ·
Gebroken veerschroeven zijn tegenwoordig niet alleen een Renault-probleem en worden door de meeste fabrikanten als een slijtageonderdeel beschouwd. Kilometerstand is ook niet per se een probleem, aangezien sommige auto's mogelijk op slechtere wegen rijden of zwaardere ladingen hebben vervoerd. Ik heb volledig begrip voor uw situatie, maar dit lijkt een toenemend probleem te zijn bij veel automerken, of het nu te wijten is aan slechte fabricage, slechte wegen, enz. - verkeersdrempels lijken de ergste schade aan te richten. Maar blijf Renault Nederland pushen - als je het niet vraagt, krijg je het niet.:) Vreemd genoeg heb ik in mijn 40 jaar ervaring met auto's nog nooit gehoord van een veer die bij hoge snelheid faalt - maar nu ik mijn mond heb opengedaan, zullen andere leden me ongetwijfeld corrigeren als ze het tegendeel hebben ondervonden. Ik had een paar maanden geleden een veerbreuk op mijn Laguna II uit 2001 en kon aftermarket-veren kopen voor £ 30 per stuk. Mijn lokale, vriendelijke, onafhankelijke garage rekent £ 30 per kant voor montage (max. 1 uur per kant).

#4 ·
Het falen van de schroefveren lijkt de norm te zijn bij moderne auto's, niet alleen bij Renaults. Ik weet niet zeker of dit te maken heeft met de gebruikte materialen of de staat van onze wegen.

Bezoek een willekeurig autoforum, behalve een Renault-forum, en je zult zien dat veel eigenaren klagen over hun auto's en de auto's van hun respectievelijke fabrikanten.

Je zult op de meeste forums zien dat leden alleen lid worden als ze problemen hebben met hun auto's.

Ik ben lid van een Honda-site en sommige leden daar zeggen dat ze nooit meer een Honda zullen hebben.

Ik verdedig op geen enkele manier Renault of hun after-sales service, maar ik heb uitgebreide ervaringen gehad met de klantenservice van Renault en heb ze altijd erg behulpzaam gevonden.

#6 ·
Hallo Ottoman - heb je ooit gehoord van een veer die faalt op snelheid - gewoon nieuwsgierig:)
Ik heb het nog nooit gehoord, Noel. Meestal als iemand een pauze neemt (excuseer de woordspeling) of zelfs de auto een paar dagen stilstaat of 's ochtends vroeg vertrekt.

Best eng als je met hoge snelheid gaat, stel ik me voor, ook afhankelijk van waar de breuk zit.

#10 · (Edited)
Ja, een gebroken veer kan een band beschadigen en de velg/remleiding etc. beschadigen als je pech hebt.

Op snelheid zou dit alleen al een spin/glijden kunnen veroorzaken met volledig gebrek aan controle in die bocht als je ERG veel pech hebt.

Ik betwijfel ten zeerste of de versterkte montagepunten ooit beschadigd zouden raken als direct gevolg van een gebroken veer. De nasleep wel, maar niet de gebroken veer.

#11 ·
En van wat ik heb gelezen, zijn er ingewikkelde elektrische problemen, maar die lijken niet zo hels te zijn als de Lag II's, en alle angsten over de ophanging zijn waarschijnlijk enorm overdreven, want net als de Xantia beore is het eigenlijk een zeer betrouwbaar hydraulisch systeem dat, mits fatsoenlijk onderhoud, minder zou moeten kosten om in goede staat te houden dan alles met geveerde ophanging!

#13 ·
Op de vraag of er schade optreedt, denk ik dat een ingeklapte veer mogelijk contact tussen band en wielkast kan veroorzaken, waardoor mogelijk de wielkast of vleugel beschadigd raakt? Slechts een gok, en het zou met hoge snelheid of over een flinke hobbel moeten gebeuren, neem ik aan!

#14 ·
Over de vraag of er schade optreedt, denk ik dat het mogelijk is dat een ingeklapte veer contact tussen band en wielkast kan veroorzaken, waardoor mogelijk de wielkast of spatbord beschadigd raakt? Gewoon een gok, en het zou met hoge snelheid of over een grote hobbel moeten gebeuren, neem ik aan!
Daarom hebben we "bump stops" in ophangingen maat ;)

Een luide knal en een verscheurde band hoogstwaarschijnlijk!

#19 · (Edited)
Bij bepaalde veersystemen (de Lag 2-voorveer is er een van) als de onderste pigtail van de veer breekt, zal die hoek instorten en de band onmiddellijk verscheuren. Als dat met hoge snelheid zou gebeuren, zou het hoogstwaarschijnlijk eindigen in een zeer vervelend ongeluk.

Ik heb maar één keer meegemaakt dat een veer brak met een redelijke snelheid (op een 406-voorveer) en de schade was niet mooi!. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een faalde met hoge snelheid, en ik hoop dat ik dat nooit zal meemaken.

Het ontwerp van de Lag 2-voorveerpoot en -veer is waanzinnig, maar ze zijn zeker niet de enige fabrikant die dit ontwerp heeft. Citroen heeft veel van zijn auto's teruggeroepen omdat er een mogelijkheid was dat een veer zou breken en door een band zou gaan, maar het enige wat ze deden, was beschermers rond de onderste veerschotel plaatsen om te voorkomen dat de hoek zou instorten....:rolleyes:

Ik zie de hele tijd gebroken veren, en het is zeker niet merkspecifiek, en vaak realiseren mensen zich niet dat het is gebeurd, omdat de veer in de meeste gevallen in zijn bevestigingen blijft. Het is pas als je pigtail-veren hebt die een kleine onderste schotel hebben die het mogelijk maakt dat het grotere deel van de veer erlangs beweegt als de pigtail breekt, dat het grote problemen veroorzaakt... zoals in de Lag 2-voorwielophanging (en 406/C3/Picasso etc.).

#20 ·
Vorig jaar had ik een advies over de APK van de Meganes voor "corrosie aan de v/l spiraalveer". Ik denk dat het een kwestie van tijd was voordat het op deze manier zou falen? Het maakte me eerlijk gezegd bang, maar niet genoeg om er iets aan te doen, zo lijkt het :rolleyes: Misschien is het nu wel iemands anders probleem.

#22 ·
Voorveerspiraalveer Espace

Geïnteresseerd om dit draadje te lezen. Had net een voorveerspiraalveer op een 03 Espace toen ik achteruit de garage uitreed (achteraf gezien). Helaas niet opgemerkt door de vrouw totdat de rest van de veer over de veerpoot was gevallen, de binnenwang van de band had afgesleten en een klapband veroorzaakte. Gelukkig reed ze maar ongeveer 30 mph op een rechte weg. De geest staat versteld als de klapband onder andere omstandigheden zou zijn opgetreden.
Bij inspectie vertoont de breuk geen verkleuring als gevolg van eerdere scheuren. Voertuig niet beladen (alleen bestuurder) en niet op ruwe oppervlakken gereden. Dus wat is er mis met het ontwerp/de fabricage van deze veren om catastrofaal falen te veroorzaken? En waarom beschermt het pootontwerp niet tegen een klapband door een gebroken veer?