Bij bepaalde veersystemen (de Lag 2-voorveer is er een van) als de onderste pigtail van de veer breekt, zal die hoek instorten en de band onmiddellijk verscheuren. Als dat met hoge snelheid zou gebeuren, zou het hoogstwaarschijnlijk eindigen in een zeer vervelend ongeluk.
Ik heb maar één keer meegemaakt dat een veer brak met een redelijke snelheid (op een 406-voorveer) en de schade was niet mooi!. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een faalde met hoge snelheid, en ik hoop dat ik dat nooit zal meemaken.
Het ontwerp van de Lag 2-voorveerpoot en -veer is waanzinnig, maar ze zijn zeker niet de enige fabrikant die dit ontwerp heeft. Citroen heeft veel van zijn auto's teruggeroepen omdat er een mogelijkheid was dat een veer zou breken en door een band zou gaan, maar het enige wat ze deden, was beschermers rond de onderste veerschotel plaatsen om te voorkomen dat de hoek zou instorten....
Ik zie de hele tijd gebroken veren, en het is zeker niet merkspecifiek, en vaak realiseren mensen zich niet dat het is gebeurd, omdat de veer in de meeste gevallen in zijn bevestigingen blijft. Het is pas als je pigtail-veren hebt die een kleine onderste schotel hebben die het mogelijk maakt dat het grotere deel van de veer erlangs beweegt als de pigtail breekt, dat het grote problemen veroorzaakt... zoals in de Lag 2-voorwielophanging (en 406/C3/Picasso etc.).