Independent Renault Forums banner

Renault Espace IV stoel in camper

11K views 12 replies 4 participants last post by  rogerharris  
#1 ·
Ik wil graag wat stoelen achterin mijn camper plaatsen.

Idealiter zou ik 2 stoelen tegenover 2 stoelen willen plaatsen om een eethoek/tafel te creëren.
Optioneel zou het af en toe handig zijn als de naar achteren gerichte stoelen naar voren gedraaid kunnen worden als ik van plan ben langer te rijden met mensen achterin.

Ik heb veel opties bekeken.

De achterstoelen van de Espace IV lijken een mogelijke kandidaat, omdat ze driepuntsgordels hebben.

Hier zijn dus een paar vragen.

1) Kunnen ze allemaal plat worden geklapt?

2) Kunnen sommige ervan draaien?

3) Kunnen ze anderszins naar voren of naar achteren op de rail worden geklikt?

4) Ik heb gezien dat ze met twee soorten rails worden geleverd, kort zoals deze

https://www.ebay.co.uk/itm/Renault-...75030?fits=Car+Make:Renault|Model:Espace&hash=item3b1bbbfbf6:g:wvsAAOSwZTBbml5J

of lang zoals deze

https://www.ebay.co.uk/itm/Renault-...75837?fits=Car+Make:Renault|Model:Espace&hash=item3d73bb8b7d:g:mVcAAOSw9Llbml4P
Kunt u mij uitleggen hoe ze werken? Plaats je 4 stoelen in de lange rail of slechts twee? Is hij lang omdat de stoelen kunnen schuiven? Staat de middelste rij op een lange schuif en de 3e rij op korte schuiven?

5) Op de foto van onder de rail lijken een paar dingen naar beneden uit te steken, wat zijn dat?

#2 ·
Kunt u alstublieft een schets toevoegen van de indeling die u voor ogen heeft? Het is een beetje moeilijk om het voor te stellen aan de hand van uw lange beschrijving.

Bent u van plan om één Espace-bank te plaatsen of wilt u 2 x banken plaatsen?
Ik neem aan dat u de voorstoelen van de bestuurder en passagier alleen naar voren wilt laten wijzen en geen deel wilt laten uitmaken van de eethoek?

Moeten de stoelen deel uitmaken van een bed? En heeft u gekeken naar de VW-zittingstijl van rock-'n-roll-bedden?

#3 ·
Hallo,

Sorry als het geen zin heeft. Ik ben een master/movano aan het ombouwen. Ik denk dat ik de cabine laat zoals hij is.

De eethoek is volledig gescheiden aan de achterkant, de espace stoelen zijn enkel, dus twee enkele (achterwaarts gericht), tegenover twee enkele (voorwaarts gericht).
Ik denk niet dat dit een bed wordt, maar gewoon normale stoelen met veiligheidsgordels als ik passagiers moet vervoeren.

Veel rock and roll stoelen hebben geen veiligheidsgordel, daarom ben ik niet zo geïnteresseerd. Als ze er wel zijn, lijken ze erg duur te zijn.

#4 ·
OK - Ik snap het nu.

Ga je metalen stoelboxen construeren waarop de stoelrails gemonteerd worden om de gewenste zithoogte te bereiken?

Zo ja, zal dat de beenruimte op vloerniveau belemmeren en ook de flexibiliteit beperken om de vloerruimte voor andere doeleinden te gebruiken?

Heb je ook stoelen overwogen van een minibus/minicoach-achtig voertuig die op de vloer gemonteerd zijn en ook de gordelbevestigingen ingebouwd hebben in elke individuele stoel?

#5 ·
Ik had gedacht dat mijn opklapbed boven de opgevouwen stoel uitgeklapt kon worden, wat geen optie is met minibusstoelen omdat ze niet bewegen.
Ik ben er nog niet helemaal over uit welke kant ik op wil.
In mijn vorige bus had ik een paar draaibare dubbele stoelen van Nissan Elgrand, die goed, klein en veelzijdig waren. Net als de Espace-stoelen waren ze vrij laag, maar werden ze zelden gebruikt om te reizen.

#6 ·
1) Klappen ze allemaal plat?

2) Kunnen sommige ervan draaien?

3) Kunnen ze anderszins ongeacht de rail naar voren of naar achteren worden geklikt?

4) Ik heb gezien dat ze worden geleverd met twee soorten korte rails zoals deze

https://www.ebay.co.uk/itm/Renault-...75030?fits=Car+Make:Renault|Model:Espace&hash=item3b1bbbfbf6:g:wvsAAOSwZTBbml5J

of lang zoals deze

https://www.ebay.co.uk/itm/Renault-...75837?fits=Car+Make:Renault|Model:Espace&hash=item3d73bb8b7d:g:mVcAAOSw9Llbml4P
kun je me uitleggen hoe ze werken? Doe je 4 stoelen in de lange of maar twee? Is het lang omdat de stoel kan schuiven? Is het de middelste rij op lange schuifregelaars en de 3e rij op korte schuifregelaars?

5) Op de foto van onder de rail lijken een paar dingen uit te steken, wat zijn dit?
Hoi, ik ben bezig met het bouwen van mijn espace day camper, dus ik weet wel iets over de stoelen. Ik heb eigenlijk drie van de zwarte half lederen die ik nu niet nodig heb, maar ze staan in Schotland.

1. Ze klappen allemaal plat

2. Bepaalde modellen van espace hebben draaibare voorstoelen, denk dat dit de v6 is. Maar de achterstoelen draaien niet. Alle achterstoelen ontgrendelen natuurlijk snel

3. Ze kunnen op beide manieren op de rails worden geklikt

4. Al deze vragen kunnen worden vereenvoudigd tot het feit dat de rails allemaal dezelfde breedte hebben en het systeem met hen en de stoelen totaal flexibel is. Zolang de rails een stoelbreedte uit elkaar liggen, kun je de stoelen toch vastzetten.

5. Op de foto's in die rail zit een schuifbevestiging die een clip bevat voor één voorste clip van een stoel en één achterste clip van dezelfde stoel, de zilveren delen aan elk uiteinde van het plastic. Dus met twee korte rails kun je één stoel vastzetten met wat glijbeweging daarin.

Je hebt ook een plastic gereedschap nodig dat bij de espace wordt geleverd om de schuifregelaars te verplaatsen, deze bewegen op en neer over de rail om het systeem flexibeler te maken. De lange rail heeft twee schuifregelaars, dus met twee lange rails kun je twee stoelen vastzetten.

#8 ·
Hallo, ik ben bezig met het bouwen van mijn espace day camper, dus ik weet wel wat over de stoelen. Ik heb eigenlijk drie van de zwarte halflederen stoelen die ik nu niet meer nodig heb, maar ze staan in Schotland.

1. Ze klappen allemaal plat

2. Bepaalde modellen van espace hebben draaibare voorstoelen, ik denk dat dit de v6 zijn. Maar de achterstoelen draaien niet. Alle achterstoelen ontgrendelen natuurlijk snel

3. Ze kunnen aan beide kanten op de rails worden geklikt

4. Al deze vragen kunnen worden vereenvoudigd tot het feit dat de rails allemaal dezelfde breedte hebben en het systeem met hen en de stoelen totaal flexibel is. Zolang de rails een stoelbreedte uit elkaar liggen, kun je de stoelen toch vastzetten.

5. Op de foto's in die rail zit een schuifbevestiging met een clip voor één voorste clip van een stoel en één achterste clip van dezelfde stoel, de zilveren delen aan elk uiteinde van het plastic. Dus met twee korte rails kun je één stoel vastzetten met wat glijbeweging daarin.

Je hebt ook een plastic gereedschap nodig dat bij de espace wordt geleverd om de schuifregelaars te verplaatsen, deze bewegen op en neer over de rail om het systeem flexibeler te maken. De lange rail heeft twee schuifregelaars, dus met twee lange rails kun je twee stoelen vastzetten.
geweldig om dat allemaal te horen!
-goed nieuws dat de korte rail je nog steeds een beetje glijbeweging geeft!
-en goed om te horen dat je twee stoelen per lange rail kunt hebben.

dit lijken absoluut een goede zaak om in een campervan te hebben!

#9 ·
camper bouwproject hier

https://www.renaultforums.co.uk/150...o.uk/150-tuning-modding/584667-espace-day-camper-conversion-build-thread-2.html

het is meer een dagje uit voertuig voor air b n b.. maar als ik daar moet slapen, kan ik gewoon één stoel losmaken, opvouwen en op de voorstoel zetten. Mijn oprolbare bed met oprolmatras wordt opgeborgen in een dakzak op het rek.
Dat is een beetje een gek project, maar ik vind het leuk!

Dat is een idee, als ik achterin een bed zou hebben dat uitgeklapt moet worden om te kamperen, zou ik altijd een paar stoelen in de cabine kunnen zetten tijdens het slapen. Goed punt.