Independent Renault Forums banner

Scenic 54 1.5dci ~ batterij loopt leeg

4.4K views 17 replies 6 participants last post by  beaconsman  
#1 ·
Goedemorgen allemaal, nieuw hier! De Scenic van mijn vrouw is ermee gestopt... Ik ben een ex-Citroen-technicus en Challenger 2 MBT (ex REME!) Scenario: Scenic startte steeds slechter vanuit koud, misschien vijf keer om hem te starten. Toen, vorige week op het werk, faalde hij. Na 20 minuten aan startkabels kreeg ik hem aan de praat. Geparkeerd en de volgende ochtend was de accu leeg. Opgeladen en niets, zelfs niet met een start van mijn trouwe Range Rover 3.5 v8 uit 1986 met gesplitst laadsysteem! (2 batterijen). Gloeibougies eruit gehaald, 5-10 seconden op de acculader gecontroleerd, alles oké. Ideeën over hoe 1. gloeibougies op de auto controleren tijdens het starten, 2. gloeibougie-timerrelais - locatie. Ga vandaag een handleiding kopen in een glimmende winkel, ook wel Halfords genoemd! Het maakt me gek...lol Wat zou ik doen zonder mijn Range Rover, ook wel meccano-set genoemd! Alle antwoorden worden zeer gewaardeerd...

#3 ·
Ik stel voor dat u eerst de batterijbelasting laat testen en de uitgang van de dynamo laat controleren. De meeste goede batterijleveranciers doen dit gratis in de hoop een verkoop te realiseren.
Als alles in dat opzicht in orde blijkt te zijn, raad ik u aan de weerstand van elke gloeibougie te controleren, die 0,6 ohm zou moeten zijn.
Controleer vervolgens of de bougies een 12 volt voeding krijgen wanneer het contact voor het eerst wordt aangezet en controleer hoe lang ze stroom ontvangen.:)

#4 ·
Bedankt allemaal voor de antwoorden, ben net terug van het regelen van een paar dingen. Goed, nou, nog steeds geen start, rond 13:00 uur, ze sloeg bijna aan. Rook komt uit de uitlaat, maar zodra ze aanslaat, lijkt ze weer uit te vallen. Dus, zal de weerstand van de gloeibougies bekijken en de timing ervan controleren, want ze hebben ook een nagloeifunctie, volgens de handleiding. Zal dat controleren, als het een fout aangeeft, dan zal ik het gloeibougie-timerrelais vervangen, onder de n/s-wielkast..mijn dagen van vriezen in de sneeuw zijn voorbij..lol..zal deze week de rangey gebruiken, het lijkt erop dat ik hem misschien nodig heb, want het is hier wit in Lincolnshire.

#7 ·
zieke landschap

Goedenavond allemaal, ben net terug van het doen van familie-boodschappen in de trouwe Range Rover..net de gloeibougies gecontroleerd, sommige zijn 0,3 ohm, de andere 2 zijn 0,9 ohm. Vroeg me af of iemand denkt dat deze hoog zijn?...De accuspanning is 11,76v.

Ik heb de gloeibougies gecontroleerd met een acculader en ze werden allemaal warm, maar ik weet niet zeker of ze spanning krijgen als de auto wordt gestart.

Nieuwe accu staat op de lader, dus die zet ik zaterdagochtend erop. Meer diagnose volgt...

Trouwens, -5 hier vannacht, Range Rover sloeg meteen aan...en dat is 22 jaar oud...lol

#13 ·
Vriend, heb je de batterij geprobeerd? Heb vergelijkbare problemen gehad met verschillende auto's, bij een flink aantal bleek het een dode cel in de batterij te zijn, waardoor er vreemde dingen gebeurden, waaronder het niet kunnen starten met een goede batterij terwijl de oude nog is aangesloten!

#15 ·
Batterij

Mate, heb je de batterij geprobeerd? Heb dezelfde problemen gehad met verschillende auto's, bij een aantal bleek het een dode cel in de batterij te zijn, waardoor er rare dingen gebeurden, waaronder het niet kunnen starten met een goede batterij terwijl de oude nog is aangesloten!
Ik ben het ermee eens, probeer de batterij als je dat nog niet hebt gedaan, hetzelfde is mij overkomen, allerlei rare dingen, en het leek niet de batterij te kunnen zijn. Ik heb er een van de sloop gehaald (£10) Nooit meer het probleem gehad!!

Martin

#14 ·
Wanneer aangesloten op een multimeter moeten nieuwe gloeibougies een weerstand van 0,6 ohm hebben. Zo niet, dan zijn de nieuwe gloeibougies verkeerd of defect of worden ze niet correct getest. Sluit bij het testen de testkabels aan tussen de centrale geïsoleerde aansluiting en de buitenste metalen huls rond het zeshoekige gebied. Het kan ook verstandig zijn om te controleren of de gloeibougies een goede spanning krijgen en ook te controleren hoe lang de spanning wordt geleverd:

#16 ·
dode landschappelijke

Oké, ik ga het dit weekend proberen, laatste poging! Nu heb ik een volledige set unipart gloeibougies, (£30 handel) zal proberen het eerst te starten, ten tweede, waar we het laatst hebben volgetankt, morrisons, het wordt nu gesloten vanwege nieuwe brandstoftanks die worden geplaatst vanwege klachten..?..Hmm...

zal de tdc-sensor en misschien de gloeibougie-relais-timer-eenheid vervangen... is er een manier om de gloeibougie-timer te testen? Bedankt, Ian

#17 ·
Ok, ik ga het dit weekend proberen, laatste poging! Nu heb ik een volledige set unipart gloeibougies, (£30 handel) zal proberen om hem eerst te starten, ten tweede, waar we het laatst hebben getankt, morrisons, het wordt nu gesloten vanwege de installatie van nieuwe brandstoftanks vanwege klachten..?..Hmm...

Zal de tdc-sensor en misschien de gloeibougie relais timer unit vervangen..is er een manier om de gloeibougie timer te testen? Bedankt, Ian
Hoi Ian,

om even samen te vatten: als je accu 11,7 Volt is, is hij kapot. Hij moet minimaal 12,4V zijn.

Om het gloeibougie relais te testen, sluit je een multimeter met een capaciteit van 20 Ampère aan tussen een van de bougies en de voeding naar de bougie, laat iemand proberen de auto te starten en je krijgt een stroommeting van ongeveer 16 Ampère.

Als je dit niet kunt doen, heb ik een reserve-eenheid (tweedehands, ik kan hem je sturen. Stuur me een bericht en we kunnen de kosten regelen).

Martin