Independent Renault Forums banner

2012 Grand Scenic 1.5dci 110PK 'Motorstoring Gevaar Stop'

61K views 21 replies 5 participants last post by  Lucifer2007  
#1 ·
Hallo allemaal

Mijn Renault Grand Scenic met K9K 656 1.5dc motor heeft besloten om de mooie grote rode waarschuwing 'Motorstoring Gevaar Stop' te laten verschijnen op de terugweg van mijn werk vorige week. Ik stopte, zette de auto stil, controleerde of er niets was afgevallen, even gegoogeld en besloot om verder te rijden en binnen een paar honderd meter ging het uit.... Renault elektrische bug hoopte ik.

De volgende dag was het prima op weg naar mijn werk, maar op de terugweg dezelfde fout, dus negeerde ik het deze keer, kwam thuis, sloot de clip en laptop aan en kreeg de volgende fouten van SID 307 INJECTION

DTC047195 = DRUK STROOMOPWAARTS VAN TURBINE
DTC038096 = VOORVERWARMINGSEENHEID DIAGNOSE AANSLUITING
DTC1525F3 = CONSISTENTE MULTIPLEX SIGNALEN VOOR CC/SL

Systeem gereset en een klein stukje gereden, alles was goed tot de volgende dag op weg naar mijn werk ik 40 mph bereikte toen de fout terugkeerde.

Ik heb wat algemene Google-controles gedaan en ontdekte dat de uitlaatdruksensor een veelvoorkomende oorzaak is, dus heb ik die vandaag net vervangen en de eerste indruk was goed, ik kon veel toeren maken, leek prima te rijden in de stad, bereikte 40 mph en de fout keerde terug :-(

Als de fout wordt weergegeven, verlies ik geen vermogen, dus ik heb het gevoel dat het iets doms is zoals DPF, maar ik heb geen zin om dat te verwijderen om het schoon te maken, tenzij er geen andere keuze is, want het zal een paar uur werk zijn in slecht weer om het eruit te halen.

Kan iemand wat licht werpen of iets anders suggereren dat ik gemist heb?
Bedankt

#3 ·
Ik zou willen voorstellen om alles van https://www.renaultforums.co.uk/310-exhausts/587293-megane-3-1-5-dci-fap-**sorted**.html te lezen en aangezien je een CLIP hebt, daar te beginnen met onderzoek naar de tegendruk van de uitlaat, het roetgehalte van het DPF en mislukte regeneratiepogingen ...................
Bedankt, geen fouten gezien voor regeneratie, maar vermoed dat het roetophoping is
Nieuwe filters, olie en zal een grote beurt geven en DPF verwijderen en dan een reiniging buiten de auto doen en kijken of het zich gedraagt... als het weer beter wordt

#4 ·
Ik volg je nu niet .................. heb je Clip, ja? ................. lees de waarde van roet in DPF - wat is het? .............. kan geen mechanische reiniging van DPF zien die helpt als het niet de oorzaak is. Hoeveel afstand geleden is de laatste automatische regeneratie uitgevoerd?

Die drukfout heeft te maken met de uitlaatdruk die niet overeenkomt met de inlaatdruk als de motor is uitgeschakeld .............. heb je de slangen naar de uitlaatdruksensor en de daadwerkelijke druksensor zelf gecontroleerd zoals in die thread?

#5 ·
Om DPF met clip te controleren,
Zoek het interieurfilter
Dit toont u het roetniveau en verschillende sensorwaarden voor DPF.

GEBRUIK MET voorzichtigheid, VOLG alle instructies op het scherm. Verlaat de auto niet en voeten van de pedalen, geen radio aan
Open de deuren niet..

#6 ·
Bedankt, hoewel ik in de loop der jaren veel aan auto's heb gedaan, is deze moderne Clip-diagnostische dingen te technisch lol, geef me een lasser, een hamer en wat remonderdelen en ik ben goed lol.

Het is me gelukt om de regenoptie te vinden, hoewel ik deze niet heb uitgevoerd (waarom noemen ze het echt een interieurfilter, Renault lol).

Als ik naar live details kijk, lijkt het 0 mislukte regeneraties te hebben gehad en het roetniveau is 16 g, ik weet niet zeker of dat zo erg is.

Ik heb olie-, brandstof- en luchtfilters vervangen omdat het weer niet slecht was, omdat er toch een onderhoudsbeurt nodig was. Codes gewist en een korte rit gemaakt.. Toerental laag genomen om te zien of het luchtdruk is na 40 mph... Ik kwam tot 50 mph zonder boven de 2000 toeren te komen, alles zag er goed uit, geen foutmelding, toen van versnelling veranderd en over de 2000 toeren gegaan en dezelfde foutmelding lol.

Een pluspunt is dat ik nu weet dat ik Clip voor meer kan gebruiken dan alleen het wissen van codes en het onderhouden van de elektronische handrem.

Bij het verversen van de olie heb ik de uitlaat en DPF bekeken, geen roet eromheen, maar het is een rotklus om erbij te komen en wat olielekkage van de turbo-verbindingen, maar het is een oude motor, dus niet onverwacht.

Nu meer berichten zoeken om te zien waar de volgende stap is... Voelt als een sensor of die verdomde DPF.

Attachments

#7 ·
De sensor voor DMF bevindt zich net boven het subframe aan de passagierskant van de auto, daar zit een slang, je hebt ook een dunne slang aan de achterkant net onder het uitlaatspruitstuk, deze splitst zich... niet gemakkelijk te zien met de turbopijp op zijn plaats, en niet veel gemakkelijker te zien als de pijp eraf is, hij is ongeveer 7,6 cm lang en rood... een nachtmerrie om te vervangen als die gescheurd is... zou eerst de slangen controleren, want het roetniveau zou een fout aangeven als er te veel is opgeslagen... Geen mislukte regeneraties is altijd een goed teken...

#8 ·
Toen ik de uitlaatdruksensor verving, was het degene die aan de bovenkant van de DPF was bevestigd, hoewel beide slangen zwart waren, merkte ik geen scheuren op, maar controleerde ik alleen de bovenkanten, zal dieper graven of kijk ik naar de verkeerde?

Attachments

#9 ·
Dus je hebt de DPF-sensor al vervangen?

Zoek nu de andere, die zit aan de achterkant van de motor, de jouwe heeft een plastic turbopijp die eroverheen komt, naar de turbo of?
Als dit het type is, verwijder dan de bovenste moeren die hem bovenaan de motor op zijn plaats houden.
Onder, twee 10 mm bouten die de plastic behuizing op de turbomond houden.
Haal deze eruit.

Je zou de pijp nu net moeten kunnen zien, hij zit helemaal bovenaan en komt van een zeer dunne metalen pijp, nauwelijks dikker dan een rietje.
Kijk of je er met je hand bij kunt.
Voel hier naar een scheur of uitlaat roet... je krijgt hier roet over je handen als het dit is.
Kutklus om te doen, want je kunt niet bedenken hoe je erbij komt met het subframe erop.

Met de telefooncamera aan kun je misschien een foto of twee maken en inzoomen om het te zien...
Wees heel voorzichtig als dit de slang is, die pijp daarboven is dun en voelt niet alsof hij veel buigen zou verdragen om hem te breken...
DAN is het de helft van de auto uit elkaar, want er is geen manier om bij de banjo-moer te komen om hem eraf te halen.

#11 ·
Eindelijk wat redelijk weer en daglicht om vandaag aan de auto te werken, ben bij de twee rubberen verbindingsbuizen gekomen die op de DPF-uitlaatdruksensor aansluiten... Pijnlijk om er helemaal bij te komen, aangezien er bijna geen toegang van onderaf is.
Om de ruimte te verbeteren, heb ik de EGR-klep en een paar onderdelen aan de bovenkant verwijderd, samen met de motorsteun aan de bestuurderszijde, waardoor ik een extra centimeter had om handen en camera in te krijgen.

Buizen zagen er prima uit, maar heb ze eraf gehaald om zeker te zijn en geen scheuren, barsten of slijtage. Ik had ook een bericht gelezen waarin de dunne metalen buis in de DPF verstopt was geraakt met roet, dus om veilig te zijn heb ik een stuk oude fietssnaar door beide metalen buizen gestoken om er zeker van te zijn dat er geen verstoppingen waren. Er waren geen roetverstoppingen en geen roet rond de achterkant van de motor of DPF.

Alles weer gemonteerd, fout gewist, een klein stukje gereden en weer dezelfde verdomde fout lol

Ik ben er klaar mee, is het mogelijk om de fout via clip te overschrijven of de sensor te omzeilen lol Het lijkt niet zo te zijn, na het rijden geen noodloop of iets, alleen deze verdomde fout

Attachments

#13 ·
Kan niets specifieks aanbieden, maar een paar gedachten.

DPF-sensoren vergelijken de druk vóór de DPF met de druk erna.
Als het verschil te groot wordt, geeft de sensor een storing aan.
Sommige zijn niet veel meer dan een membraan en een schakelaar en kunnen defect raken door interne problemen, je hebt ze verwisseld dus onwaarschijnlijk, maar houd er rekening mee dat nieuwe sensoren ook defect kunnen raken.

Drukverschillen veranderen omdat er iets verstopt zit of lekt.
Er wordt aangenomen dat de DPF verstopt zit, maar het komt vaak voor dat het pijpen of een scheur in een pijp is.
Je lijkt de pijpen te hebben gecontroleerd, maar hoe weet je zeker dat de DPF niet verstopt zit?

Hoe meet Clip het roetniveau?
Ik weet het niet zeker, maar met indicaties dat de DPF verstopt zit terwijl de roetniveaus laag zijn, moet ik denken dat de een of de ander me voor de gek houdt.

#14 ·
Drukverschil op DPF via complexe wiskunde komt overeen met het roetgehalte in DPF (ALS EN ALLEEN ALS DE STANDAARD REFERENTIE MECHANISCHE ONDERDELEN DIE IN DE ECU ZIJN GEPROGRAMMEERD AAN DE UITLAATKANT VAN DE MOTOR ZITTEN).

Zou vragen - eerst - is alles standaard?

Zo ja, begin dan met het bekijken van de werkelijke tegendruk van de uitlaat (andere sensor) en vermoed een defecte sensor/slang of een obstructie in de uitlaat.

Vraag:

Uitlaatdruksensor contact aan en motor loopt niet - zit deze ongeveer op hetzelfde als de MAP (dwz ergens onder de 100 kPa)? ............... zo ja, bewaak/log/grafiek met CLIP ALLE signalen rond de uitlaat/DPF?

Uitlaatdebiet ongeveer gelijk aan MAF - zet ze boven elkaar in dezelfde grafiek - enorm verschil of is er een vertraging van de uitlaat ten opzichte van MAF die samenvalt met de stijging van de tegendruk van de uitlaat?

Kunt u boost/MAP-signaal versus motortoerentalswaarden plaatsen en tegelijkertijd laten zien wanneer de MIL verschijnt?

#15 ·
De auto die ours2012 noemde en die de kapotte “oranje” slang had, is van mij. We hebben de auto zoveel mogelijk gestript en konden niets zien behalve een lijn roet onder het uitlaatspruitstuk waar het onder druk van de turbo onder belasting door een klein gaatje werd geblazen dat onzichtbaar was voor het oog. De slang had een buitendiameter van ongeveer 12 mm en was gemaakt van hittebestendig siliconen in een oranje/rode tint. Als je zeker weet dat het dat niet is (aangezien Stu het subframe moest laten zakken om toegang te krijgen tot deze slang), zou ik alle slangen en verbindingen van de turbo via de intercooler terug naar de motor controleren. Controleer ook de intercooler zelf op lekkages en ten slotte de turbopakkingsringen en de spruitstukpakking. De mijne is het 1.5dci automodel, de fout kon worden gewist en kwam soms dagenlang niet terug, hij kwam altijd terug bij gedeeltelijke of geen gas, vermoedelijk wanneer de turbo niet hard blies en de lekkage voldoende was om door de sensor te worden opgemerkt. Hij kwam nooit voor bij acceleratie, vermoedelijk omdat de turbo hard blies en voldoende druk creëerde om hem boven de drempelwaarde van de sensor te houden. Ik merkte dat als de fout optrad, als ik het gaspedaal kon intrappen en de boost snel kon opbouwen, de fout zichzelf een tijdje uitschakelde. Misschien is het de moeite waard om dit te proberen (als het veilig is) om te testen of je een vergelijkbaar mechanisch probleem hebt in plaats van een elektrisch probleem.

#18 ·
Probeerde de LMM te trekken en kreeg net een foutmelding over een ontstekingssysteemfout ***x1f61e;

Een ding dat ik opmerkte op clip is dat ondanks het gebruik van de auto voor werk ongeveer 20 km per dag, de Clip 0 km gereden sinds de laatste regeneratie aangaf en geen verandering in de roetniveaus.

Dus idioot ik besloot aangezien ik nog steeds twijfelde aan de rubberen sensorslangen en of er nog iets anders ontbrak, dat het de moeite waard zou zijn om de DPF eraf te halen om fysiek te controleren... Dom idee weet ik, maar APK over drie weken en kan geen foutmelding op het dashboard hebben.

Enfin, een paar foto's gemaakt om iemand anders te helpen, in wezen de bodembescherming van de auto verwijderen, de aandrijfas aan de bestuurderskant verwijderen. Ik heb ook de draagarm verwijderd voor gemakkelijke toegang en ervoor gezorgd de remklauw te ondersteunen.

Eindresultaat: ik heb de DPF eraf, een kleine olielekkage gevonden op de verbinding van de oliekoeler terug naar de motor, maar alles in de DPF ziet er OK uit, verrassend geen overtollig roet of vuil.

Zal het morgen weer opbouwen

Attachments

#19 · (Edited)
Eén ding dat ik op de clip opmerkte, is dat ondanks het gebruik van de auto voor werk ongeveer 20 km per dag, de clip 0 km had gereden sinds de laatste regeneratie en geen verandering in de roetniveaus.
Ik ben ervan overtuigd dat dit de kern van het probleem is .................

Als de ECU geen idee heeft van wat er in de DPF gebeurt, gaat hij overgeven ...................

Als die afstand op 0 km blijft en de roetinhoud helemaal niet verandert, ondanks dat het voertuig wordt gebruikt, weet je zeker dat je naar het juiste gebied kijkt.

Kan ik u voorstellen om de mechanische reinigingsoefening te volgen die hier wordt genoemd https://www.renaultforums.co.uk/4237995-post2.html, aangezien het ding toch van de auto af is ...............

Als je het ding eenmaal hebt gemonteerd na de olielekreparatie, laten we opnieuw beginnen.

Verwijder de accupolen van de accu - reinig zowel de polen als de accupolen.

Doe me nu een plezier - zet een goede acculader op de accu en laat hem staan ​​tot hij volledig is opgeladen.

Ga een paar biertjes drinken.

Schakel de koplampen in - ja, doe het.

Bevestig nu de accupolen en draai ze vast.

Schakel de koplampen uit.

Zet het contact aan - nog niet starten.

Controleer en wis met CLIP alle fouten - zorg hier 100% voor

Zet het contact uit.

Nog een biertje drinken.

Stel CLIP in om de DPF en bijbehorende motorparameters en -signalen (roet/afstand/druk/temperaturen/stromen rond de uitlaat) te loggen - kies het maximale aantal seconden 9999 in de periode

Start het voertuig en laat het ongeveer 2 minuten stationair draaien en ga er dan mee rijden, waarbij je ervoor zorgt dat je het niet meteen belast - gebruik het zoals normaal om meer bier te halen.

Sla de logs op en exporteer de gegevens naar een bestand - plaats ze hier, als je bij terugkomst met Clip scant en nog steeds problemen hebt.

#20 ·
Hallo, mechanische DPF-reiniging heeft wat vuil verwijderd, een nacht laten weken, grondig gespoeld en vervolgens gedroogd.
Olielekkage verholpen en alles weer gemonteerd, zelfs verse versnellingsbakolie gedaan omdat er wat verloren was gegaan bij het verwijderen van de as.

Accu volledig opgeladen en weer aangesloten met de lichten aan. Lichten uit, contact aangezet en codes gewist.
Een paar uur laten staan en weer aangesloten op de clip, een rustige normale rit gemaakt, een paar kilometer gereden, toen kwam de verdomde code weer terug ***x1f61e; ahhh

Gegevens opnieuw gecodeerd totdat de clip zichzelf loskoppelde en een daling in sommige metingen opmerkte, maar als ik ze kan begrijpen, ben ik de klos. Ik denk dat ik me gewonnen moet geven en de auto moet verkopen of een competente monteur moet vinden.

Het lijkt erop dat ik geen .csv-bestanden kan uploaden.

Attachments

#21 ·
OK - je bent er bijna, geef niet op - de grafieken dienen daadwerkelijk een doel - csv kun je comprimeren (zip of rar) en hier plaatsen.

Het basisprobleem is dit:

Je wilt dat je inlaatdruk de motorsnelheid volgt als gevolg van de acties van de turbo ................... en het lijkt te gebeuren.

Je wilt dat de DPF-flow de turbodruk/motorsnelheid volgt .................. en het lijkt te gebeuren.

Je wilt dat de verschildruk van het deeltjesfilter (wat wordt gemeten over de DPF als gevolg van de flow en beperkingen/roet daarin) de turbodruk/motorsnelheid in vorm volgt .................. en het gebeurt niet altijd - zie de grafiek van PR414 vs PR1005 waar het zinvol lijkt tot net na het midden van de x-as ............... je kunt geen verhoogde flow hebben zonder een bijbehorende toename van de verschildruk over een afgesloten container van vaste grootte (lees DPF). Zodra dat signaal naar bijna nul daalt, denkt de ECU s.h.i.t - iemand liegt tegen me om precies die reden en hij begint tegen je te schreeuwen - de ECU vertelt je op een omweg dat je een situatie hebt waarin de DPF plotseling geen beperking heeft en dus geen roetgehalte, hoewel hij een paar seconden eerder de indruk had dat er tenminste "wat" roet in zit ...................

Ik vind je inlaatdruk- en motorsnelheidssignalen geloofwaardig .................. er is een probleem met het DPF-verschilsignaal en het is de reden waarom iedereen hier altijd hamert op de kwaliteit/conditie van de rubberen en metalen buizen, hun integriteit, geen verstoppingen, geen scheuren ..................... en hetzelfde voor de daadwerkelijke sensor.

Als je geen mechanische reden kunt vinden voor het verkeerd gaan van het verschildruksignaal, dan is het tijd om een funky contact of draad op de sensor te overwegen, een lek in de uitlaat (!) dat temperatuurafhankelijk is (zoals mogelijk wat we in de grafiek zien) of de sensor zelf die bij bepaalde temperaturen (heet?) kapot gaat ......................

Laten we eens kijken of een van de Renault dieselgoeroes hier komt en me vertelt dat ik veel hete lucht blaas (ik - voornamelijk MB, VAG en BMW achtergrond en ervaring, maar de ideeën zijn sowieso universeel op alle dieselmotoren)