Independent Renault Forums banner

Grand Scenic ventilatorprobleem

2.1K views 9 replies 4 participants last post by  madnoel10  
#1 ·
Grand Scenic 1.6 benzine
Bouwjaar 2006.
Airconditioning

Sinds vorig jaar heb ik een raar probleem: als ik begin te rijden, werken de ventilator en airco prima, maar na ongeveer 45 minuten wordt de lucht door de ventilatieopeningen minimaal, zelfs als ik hem op maximaal zet.
Je kunt de ventilator in het dashboard horen, maar de lucht is minimaal.

Als ik de auto 5 of 6 minuten parkeer en de motor laat draaien, en weer in de auto stap, begint de ventilator weer te werken, maar slechts 15 of 20 minuten of zo, dan weer hetzelfde probleem.

Vorig jaar zijn de condensor en de aircopomp en alle O-ringen vervangen en ook de hittebestendige en pollenfilter.

Ik hoor dat de verdamper misschien dichtvriest, maar zo ja, hoe kan ik dat voorkomen?

Bedankt voor alle hulp.

#7 ·
Als ik handmatig probeer van scherm naar vloer en naar voren te gaan en de hoogste stand instel, is de lucht echt minimaal, maar daarvoor geen problemen, alles werkt goed.

Als ik de blazer op de hoogste stand zet, kan ik hem van binnenuit het dashboard horen rondgaan en kan ik de koude lucht uit de ventilatieopeningen voelen, maar niet zoals 45 daarvoor, het is zo minimaal dat het de auto niet goed koelt als het buiten echt warm is.

Ik weet niet of er een sensor is die moet voorkomen dat de verdamper bevriest!

Proost

#8 ·
De drukschakelaarbediening moet de drukverhoging detecteren als de verdamper bevriest en het systeem laten cycleren. Cyclet het systeem überhaupt? Een iets te lage lading kan ook bevriezing veroorzaken. Heeft u gecontroleerd of de condensafvoeren volledig vrij zijn? Probeer anders de airconditioning in recirculatiemodus (lagere luchtvochtigheid) te laten draaien om te zien of dit helpt. Sorry, hier naar strohalmen grijpen.