Independent Renault Forums banner

Grand Scenic III, instellingen van de automatische parkeerrem wijzigen

15K views 15 replies 6 participants last post by  jpblasques  
#1 ·
Hallo,
Mijn parkeerrem werkt prima, maar de manier waarop hij is ingesteld is een beetje vreemd. Stel je voor dat je de auto op een helling parkeert. Omdat je op een helling staat, zal de auto automatisch de heuvelrem inschakelen. Stel dat ik de parkeerrem NIET aantrek. Ik stop de auto, neem de sleutel, verlaat de auto en even later komt de heuvelrem los en begint de auto de heuvel af te rollen zonder bestuurder. Dit is me overkomen en gelukkig stonden de kinderen er niet achter en ben ik erin geslaagd in de auto te springen en hem te stoppen.

Ik heb een Citroen C4 grand picasso gehad. Die had een automatische parkeerrem, d.w.z. een echte automatische parkeerrem. Als je de auto stopte, schakelde de parkeerrem automatisch in. Wat perfect logisch is, waarom zou je het anders willen?

Dus, is het mogelijk om de instellingen van de handrem zo te veranderen dat deze automatisch inschakelt als ik de auto stop?

Bedankt!

#2 ·
U zou de heuvelstart moeten deactiveren, dit is geen ontwerpfout. Hill start en parkeerrem zijn compleet verschillende systemen, gebruikt door dezelfde computer. Handrem bedient de motor en een sensor stopt de motoren met bewegen wanneer ze stoppen, en blijft kracht uitoefenen wanneer de schijven afkoelen, anders zou de auto wegrijden als hij op een heuvel wordt achtergelaten. Hill start gebruikt info verzonden via het multiplex systeem om de remmen vast te houden, van motorbelasting, tot iemand die in de bestuurdersstoel zit, deur die gesloten en niet geopend is, en om automatische ontgrendeling mogelijk te maken wanneer het koppelings- of rempedaal wordt losgelaten.

#5 ·
Hmmm
Klinkt als een ontwerpfout voor mij?

Laten we een automatisch parkeerrem systeem plaatsen dat automatisch inschakelt wanneer de bestuurder de motor uitschakelt.
Behalve wanneer ze op een heuvel geparkeerd staan ?????
Had dat niet, EPB altijd automatisch ingeschakeld, remkracht aangepast aan de steilheid van de helling waarop de auto stond. En altijd, altijd in versnelling.

#4 ·
Bedankt voor uw snelle antwoorden.

Ik weet niet zeker of het een ontwerpfout is of eerder een slecht ontwerp. Men zou kunnen stellen dat men altijd de handrem moest aantrekken voordat deze automatisch werd, dus hetzelfde geldt, alleen in dit geval moet men op de knop drukken. Voor iedereen die geen Grand Scenic heeft, is er een parkeerremknop/hendel die men moet aantrekken om de parkeerrem in te schakelen. Het is geen "oude hendel" maar meer een kleine knop.

Het probleem is dat het heel gemakkelijk is om te vergeten de rem in te schakelen als men de voeten van de pedalen haalt en de rem wordt ingeschakeld... behalve dat het de heuvel is en niet het parkeren.

Het zou dus geweldig zijn als men het zo kon instellen dat de parkeerrem automatisch wordt ingeschakeld als ik op de stopknop druk.

#9 ·
Davegayle, ik bedoel de tuimelschakelaar OMTREKKEN. Ik weet hoe ik hem aan en uit moet zetten. Ik zet hem niet per ongeluk uit.

Dancingdad, je hebt het goed begrepen: "Als de heuvelassistentie in werking treedt omdat je op een heuvel staat, wordt de parkeerrem niet automatisch aangetrokken als de motor wordt uitgeschakeld."

Bedankt voor jullie hulp!

#10 ·
Dus, is het mogelijk om de instellingen van de handrem zo te veranderen dat deze automatisch inschakelt wanneer ik de auto stop?

Bedankt!
OK, mijn auto is een automaat, maar elke keer als ik op de motor STOP-knop druk, schakelt de parkeerrem automatisch in. Wanneer ik wegrij, komt hij vrij. Verder niets. Op een helling, met draaiende motor, moet ik hem handmatig inschakelen als ik hem nodig heb. Ik rijd met beide voeten, maar de auto geeft er eigenlijk de voorkeur aan dat ik de handrem gebruik voor een hellingstart, zowel vooruit als achteruit.

EDIT: Misschien heb ik geen hill start assist - of het heeft nooit gewerkt (niets in de handleiding)

#12 ·
twodogs, Ik heb dezelfde auto als jij, maar in mijn auto werkt de heuvelstart goed, maar de parkeerrem gaat niet automatisch als ik de auto stop.

Klinkt alsof ik een bezoek aan de Renault-service nodig heb...
Klinkt er wel naar.
Op de Scenic 2 was alles automatisch, maar geen heuvelstart assistentie.
Als ik de handrem op een heuvel wilde, moest ik deze handmatig bedienen via een bl00dy domme trekschakelaar/drukknop die zich bij mijn linkerknie bevond.
Dan werd deze automatisch losgekoppeld als het toerental/de koppeling goed was voor de heuvel.
Motor uit, EPB automatisch aan, indien op een heuvel, harder aangetrokken dan op een vlakke weg, automatisch.

Kan niet zien waarom ze dat zouden veranderen op een Scenic 3 en van wat 2D zegt, hebben ze dat niet gedaan.

er zijn instellingen toegankelijk binnen CLIP (Renault-diagnostiek) die de EPB-bediening kunnen instellen voor koude en extreme koude omstandigheden. Dat schakelt de automatische inschakeling uit, zodat de bestuurder kan kiezen of hij de EPB wel of niet wil inschakelen.
Vaak is het beter om dit niet te doen bij temperaturen onder nul, wanneer de remmen kunnen bevriezen.

Ik vraag me af of die van jou zo is ingesteld ??

#13 ·
De mijne is ook een automaat, hij trekt altijd de handrem aan als ik stop.
Waarom zou je auto in de parkeerstand wegrollen, vriend? Je moet de motor toch altijd in de parkeerstand stoppen en starten.
Zelfs met dit koude weer heb ik mijn auto met de handrem eraf en in de parkeerstand laten staan. De versnellingsbak is vergrendeld en de auto rolt niet weg.
JPB, het was niet de bedoeling om aanstoot te geven met betrekking tot het indrukken van de schakelaar. Geloof me, we krijgen hier nog gekkere dingen te horen, vriend.
De heuvelstart op de mijne is als 2 honden, ik pas hem handmatig toe als ik hem nodig heb en hij gaat automatisch uit als ik het gaspedaal indruk.

#16 ·
De mijne is ook een automaat, hij trekt altijd de handrem aan als ik stop.
JPB, het was niet de bedoeling om aanstoot te geven met betrekking tot het indrukken van de schakelaar. Geloof me, we krijgen hier nog dommere dingen te horen, vriend.
Sorry daarvoor, het was mijn fout! Toen ik het opnieuw las, besefte ik dat het verkeerd overkwam. Ik probeerde er gewoon voor te zorgen dat de boodschap duidelijk was... op mijn mobiel terwijl ik probeerde te voorkomen dat een 3- en een 6-jarige de hele boel zouden vernielen :)

#15 ·
Vorig jaar begon de mijne een beetje humeurig te worden en kwam soms niet los bij het wegrijden. Probleem verdween toen ik nieuwe remblokken monteerde.

Mijn bestuurdershandleiding vermeldt...
"De elektronische parkeerrem zorgt voor immobilisatie van het voertuig wanneer de motor wordt afgezet en de Start/Stop-knop wordt ingedrukt. In alle andere gevallen, bijvoorbeeld bij het afslaan van de motor, wordt de elektronische parkeerrem niet automatisch geactiveerd. De handmatige modus moet worden gebruikt".