Independent Renault Forums banner

Renault Espace - Instructies voor het opkrikken

31K views 15 replies 8 participants last post by  mkmir  
#1 · (Edited)
Hallo, de laatste tijd heb ik gemerkt dat sommige Espace-leden hebben geklaagd over het gebrek aan krikpunten op de Espace. Welnu, op mijn Espace III fase III uit 2002 heb ik een paar foto's gemaakt om te helpen, ze zijn er wel, maar moeilijk te zien.

Als je aan de dorpels van de auto kijkt, voor en achter, zie je kleine pijlen waar je de auto zou opkrikken bij het verwisselen van een wiel als je een lekke band hebt, nou, dat is prima, maar als je op zoek bent naar een plek om assteunen of zelfs een trolleykrik te gebruiken, kijk dan ongeveer 2 inch verder en onder de vloerplaat aan de voor- en achterkant, daar zitten metalen krikpunten, ze zijn gewoon moeilijk te zien en als je een trolleykrik of assteunen gebruikt, doe dan een stuk hout tussen de plek die ik je op de foto's laat zien, tussen de assteunen of trolleykrik, zodat het geen metaal op metaal is, maar metaal op hout en hout op metaal om wegglijden te voorkomen, ik hoop dat dit logisch is.

Ik heb je een paar foto's gegeven om je te helpen ze te vinden en ik heb ze met een gele pijl gemarkeerd om je daarheen te leiden, ik hoop dat het helpt, cheers Donald.

Foto nr. 1 is de achterkant.

Foto nr. 2 is de voorkant.

Attachments

#7 ·
Waar moet ik assteunen plaatsen op een Renault Grand Espace uit 1999?

Hallo nieuw hier, heb net mijn Disco TD5 verkocht, waar ik van hield, maar nu een 3L V6 Espace die erg mooi is, leuk om je te ontmoeten.

Nu voor mijn eerste probleem, APK afgekeurd op lekkende achterremklauw, dus ik moet de achterremklauw van mijn Renault Grand Espace uit 1999 vervangen, maar ik weet niet zeker waar ik de assteun moet plaatsen, ideeën?

Plus eventuele handleidingen voor het vervangen van een remklauw, want ik heb geen werkplaatshandboek, zoals jullie allemaal weten, Haynes doet er geen, de eerste auto die ik heb gehad die er geen heeft!!

Elk advies zou geweldig zijn.

Cheers

Michael

#9 ·
Re: Waar moet ik assteunen plaatsen op een Renault Grand Espace uit 1999?

Hallo en welkom op het forum.:)

Als je tot morgen kunt wachten, ga ik naar mijn auto en maak ik wat foto's van waar je de auto kunt opkrikken en assteunen kunt plaatsen. Als het weer goed is, haal ik een wiel eraf en laat ik je zien hoe je een remklauw kunt verwijderen/terugplaatsen. Ik ben er vrij zeker van dat de mijne dezelfde opstelling heeft op de achterremmen.

#11 ·
Re: Waar moet ik assteunen plaatsen op een Renault Grand Espace uit 1999?

Ik ben net even naar buiten geweest en heb wat foto's gemaakt, sorry voor de vertraging, maar het was een beetje een rotdag.:eek:

Hoe dan ook, het is een beetje lastig om de achterkant van de Espace op te krikken en een assteun ergens stevig te plaatsen. Idealiter heb je een krik nodig met een behoorlijk groot kussen om onder de achteras te gaan, direct onder het gebied waar de veer en schokdemper zitten...

Image

...en dan kun je een assteun onder de carrosserie plaatsen achter het krikpunt aan de achterkant van de dorpel. Het krikpunt is hier...

Image

...het gebied om de steun te plaatsen is achter het krikpunt...

Image

Als je de krik gebruikt die bij de auto wordt geleverd, wordt het wat lastiger, omdat je het krikpunt niet kunt gebruiken om de assteun onder te plaatsen, dus dan zou je de steun onder de as moeten plaatsen (weer onder waar de veer/schokdemper zit).

Normaal gesproken zou ik niet aanraden om een auto onder een achteras te krikken of te ondersteunen, omdat deze soms beschadigd kunnen raken, maar zolang je hem direct onder het veer/schokdempergebied krikt/ondersteunt, is het in orde, want dat is het sterkste punt en je zit ver genoeg buiten om niets aan de as te buigen.

Hopelijk is dat allemaal logisch.:eek:

Ik heb geen tijd gehad om foto's van de remklauw te maken. Ik neem morgen mijn camera mee naar mijn werk en haal het wiel eraf en maak er een paar voor het geval je hulp nodig hebt bij het verwijderen van je remklauw.:)

#14 ·
Hallo Donald,

Kunt u de foto's opnieuw plaatsen, want ze lijken in de loop der tijd verloren te zijn gegaan.

Hartelijk dank, DB.
Hoi,

Sorry, ik heb ze per ongeluk verwijderd en ik weet zeker dat ik ze niet meer heb:eek:,

Als ik eerlijk ben, is het niet moeilijk om het te doen:d,

Als je langs de onderkant van de dorpel onder de deuren kijkt, zie je 2 gevormde pijlen en hier moet de krik die bij je espace wordt geleverd, worden geplaatst om de auto op te krikken,

Als je de auto wilt opkrikken met een andere, meer conventionele krik of zelfs een fleskrik? Als je op je handen en knieën gaat zitten en onder de auto kijkt aan de achterkant van de plek waar de pijlen op de dorpels zijn gemarkeerd, vind je daar een stevige plek om een krik of assteunen te gebruiken,

Ik hoop dat dit logisch is,

Groeten Don

#15 ·
Ik heb zojuist een andere thread in deze samengevoegd. Als je terugkijkt, zie je een paar foto's die ik van mijn Espace heb gemaakt. Het zijn alleen de achterste krikpunten, maar het zou je een idee moeten geven van waar je op moet letten.

Ik hoop dat het helpt.:)

• Like
Reactions: Donald
Save
You have insufficient privileges to reply here.