Independent Renault Forums banner

Scenic II Verwarmingsweerstand

64K views 28 replies 17 participants last post by  687026  
#1 ·
Hallo allemaal,

Kan iemand van jullie fantastische Renault-fanaten mij vertellen
waar ik de kachelweerstand op Scenic 2
2004 kan vinden?

Veel dank Kayjay.

#3 ·
04 Scenic 11 Verwarmingsweerstand.

HALLO IEDEREEN,
Heb net het twijfelachtige genoegen gehad om een Scenic 2
verwarmingsweerstand te moeten vervangen. Als je de
bezel op het instrumentenpaneel voorzichtig loswrikt en 2 torx-schroeven
verwijderdt die de instrumenten op hun plaats houden. Achter dit, door een opening
in het dashboard..kijk naar links en je ziet de weerstandseenheid bevestigd aan de luchtbox met één torx-schroef, er is een
multiplug met verschillende draden die hieraan bevestigd zijn, het is mogelijk om de stekkerdoos en de weerstand te verwijderen, hoewel het een beetje lastig is.
De hoofdaansluiting van de blaasmotor en aardingsdraden gaan ook van de weerstand naar de blaasmotor aan de linkerkant, achter het onderste dashboardkastje, dus het verwijderen van het linker onderste dashboard kan nodig zijn.
In het geval waar ik aan werk, is de multi-plug gesmolten en een aansluiting weggebrand. Een nieuwe weerstand is nodig en ook een klein gedeelte van de kabelboom met stekker, dit is een aangepaste
gedeelte van de bedrading geleverd door Renault, dus ze zijn zich bewust
van problemen op dit gebied.
Ik hoop dat dit anderen kan helpen om Scenic 2-blaasfouten te verhelpen.
DENK ERAAN DE ACCU LOS TE KOPPELEN VOORDAT JE
ELEKTRISCHE REPARATIES UITVOERT EN NOTEER EERST DE RADIOCODE.

#13 ·
Re: 04 Scenic 11 Weerstand van de verwarming.

Hallo allemaal,
Heb net het twijfelachtige genoegen gehad om een Scenic 2
verwarmingsweerstand te moeten vervangen. Als je voorzichtig de
bezel van het instrumentenpaneel wegneemt en 2 torx-schroeven
verwijderdt die de instrumenten op hun plaats houden. Achter dit door een opening
in het dashboard... kijk naar links en je ziet de weerstandseenheid die met één torx-schroef aan de luchtkast is bevestigd, er is een
multiplug met verschillende draden die hieraan bevestigd zijn, het is mogelijk om de stekkerdoos en de weerstand te verwijderen, hoewel het een beetje lastig is.
De hoofdvoedings- en aardingsdraden van de ventilatormotor gaan ook van de weerstand naar de ventilatormotor aan de linkerkant, achter het onderste dashboard-handschoenenkastje, dus het verwijderen van het linker onderste dashboard kan nodig zijn.
In het geval waar ik aan werk, is de multiplug gesmolten en is een aansluiting weggebrand. Een nieuwe weerstand is nodig en ook een klein gedeelte van de kabelboom met stekker, dit is een aangepast
gedeelte van de bedrading geleverd door Renault, dus ze zijn zich bewust van
problemen op dit gebied.
Ik hoop dat dit anderen kan helpen bij het oplossen van Scenic 2 ventilatorstoringen.
DENK ERAAN DE ACCU LOS TE KOPPELEN VOORDAT JE
ELEKTRISCHE REPARATIES UITVOERT EN NOTEER EERST DE RADIocode.
Hoi KAYJAY,
het lezen van deze post is erg nuttig geweest, maar ik vroeg me af of je me door de procedure zou kunnen leiden of me kunt laten weten waar ik stapsgewijze instructies kan vinden om bij de verwarmingsweerstand op een 2006 scenic II te komen?
Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.

#4 ·
Re: 04 Scenic 11 Weerstand verwarming.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? De stekker van de verwarmingsweerstand is volledig weggesmolten en de nieuwe kabelboom heeft alleen paarse draden, dus ik weet niet welke paarse draad ik op welke kleurdraad van de bestaande kabelboom moet aansluiten. Scenic 15dci 2006, dank u.

#5 ·
Hallo Burny,

Ik heb nu verschillende van deze kabelbomen vervangen met allemaal paarse draden (GOED GEDAAN RENAULT).
Zorg er gewoon voor dat beide stekkers op dezelfde manier omhoog staan en knip en verbind/krimp één draad tegelijk met behulp van de meegeleverde metalen verbinders. De plastic afdekkingen worden vervolgens met een heteluchtpistool gekrompen om de verbinding af te dichten en te verstevigen. U zult merken dat de nieuwe bedrading twee draden heeft naar sommige aansluitingen, deze worden nog steeds verbonden met de betreffende enkele draad die u hebt geknipt. Deze klus lijkt in eerste instantie ontmoedigend, maar is nu routine voor mij, ik heb er veel gerepareerd, zorg ervoor dat u een nieuwe weerstandseenheid plaatst. Ik hoop dat dit helpt.

P.S. Kan niet geloven dat Renault ze allemaal dezelfde kleur geeft... Hoe amateuristisch is dat!!!!
Kayjay

#9 ·
Heeft iemand een goedkope bron voor deze onderdelen? Renault heeft mij £ 96 + BTW geoffreerd en ik heb het weerstandspakket en de kabelboom samen op eBay gezien voor £ 95 plus £ 5 verzendkosten.
Ik heb met de klantenservice gesproken en gevraagd of ze de kosten überhaupt konden subsidiëren, aangezien het een veelvoorkomend probleem lijkt te zijn. Dikke vette NEE!

#11 ·
Ze hebben me meer dan £400 geciteerd om het werk te doen. Zoals ik de aardige dame van de klantenservice uitlegde, wil ik het werk zelf doen, zodat a: Ik weet dat het goed gedaan is, b: de auto niet terugkomt met meer fouten dan hij had en c: Ik kan het op een avond doen zonder de auto weg te hoeven brengen en weer op te halen bij mijn dichtstbijzijnde dealer op 20 mijl afstand.

#12 ·
Heb net je draad gelezen... aangezien mijn Renault Grand Scenic 2007 verwarming het helemaal niet doet, heb ik net een nieuwe verwarmingsweerstand gekocht die hier morgen, 18/12, zou moeten zijn. Ik ga proberen hem zelf te installeren op basis van je info, want de garage wil er £75 voor hebben. Ik hoop dat het lukt en dat ik wat geld kan besparen. Alle advies is welkom, groeten Jon

#16 ·
Net mijn Grand Scenic 2006 gedaan na het testen en te zien dat de zekering op de weerstand nog werkte en geen tekenen van oververhitting.

Gewoon de wijzerplaatrand verwijderd en het lcd-paneel opzij geduwd. Enkele schroef losgeschroefd die de weerstandseenheid op zijn plaats hield. De 2 draden doorgesneden en ze gewoon op de vervangende eenheid van eBay voor £ 12 gekrompen.

Klus geklaard in 18 minuten en dat alles voor £ 12........ Geen bevroren vrouw meer.

#17 ·
Hallo
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb de weerstand vervangen, de verwarming werkte een paar weken, daarna stopte hij er helemaal mee, toen onderzocht ik het en verving ik de connector van de weerstand, maar hij werkt nog steeds niet.
Alle zekeringen gecontroleerd en ze zijn in orde, moet ik de weerstand opnieuw vervangen????

#18 ·
Hallo
Ik heb hetzelfde probleem
Ik heb de weerstand van de kachel vervangen, die een paar weken werkte, toen stopte hij er helemaal mee, toen onderzocht ik het en verving ik de connector naar de weerstand, maar hij werkt nog steeds niet.
Alle zekeringen gecontroleerd en ze zijn in orde, moet ik de weerstand opnieuw vervangen????
Idealiter moet u het weerstandspakket testen met een meter - controleer de spanning en de weerstand bij elke aansluiting.

Ik neem aan dat u het interieurfilter hebt gecontroleerd?

#20 ·
Hallo Renault forums. Ik heb zojuist met succes de weerstand en kabelboom op mijn 05 Renault Grand Scenic gemonteerd. Tijdens het werken in de kleine opening naast het dashboarddisplay ben ik echter op een probleem gestuit. Een heel kleine stekker met draden verpakt in schuim, diep achter het dashboard aangesloten, is losgeraakt. Ik kan niet voelen waar ik hem moet vervangen en ik weet ook niet waar hij voor dient. Kan iemand helpen?
Alvast bedankt Bryan

#29 ·
Hallo Renault forums. Ik heb zojuist met succes de weerstand en kabelboom op mijn 05 Renault grand scenic gemonteerd. Tijdens het werken in de kleine opening naast het dashboarddisplay ben ik echter op een probleem gestuit. Een heel kleine stekker met draden verpakt in schuim diep achter het dashboard aangesloten was, is losgeraakt. Ik kan niet voelen waar ik hem moet terugplaatsen en ik weet ook niet waar hij voor dient, kan iemand helpen?

Bedankt bij voorbaat Bryan
Heb je een reactie gekregen over de draad, want ik heb hetzelfde probleem.....

#23 ·
Hallo Nottnoc, bedankt. Heb ze net geprobeerd en beide lijken in orde. Ook de lichtsensor, watersensor en alle interieur-elektra gecontroleerd. En terwijl ik naar het dashboard keek, leek alles in orde. Zou het een draad kunnen zijn voor iets wat mijn model niet heeft? Groeten Bryan
Dat zou inderdaad kunnen. Laten we hopen dat er nog wat andere "experts" langskomen en wat licht op deze zaak kunnen werpen.